بررسی تاثیر جنسیت بر میزان وفاداری مشتریان بانک پارسیان با استفاده از رویکرد بازاریابی رابطه مند
الموضوعات : مدیریت بازاریابیکامبیز حیدرزاده 1 , حمیدرضا سعیدنیا 2 , مهدی بنی اسدی 3
1 - استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
2 - استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال
3 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی بین الملل) - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
این مقاله می کوشد تا تاثیر جنسیت را بر عوامل بازاریابی رابط های (مانند اعتماد، تعهد، ارتباط، رفعتعارض) و وفاداری مشتری مورد بررسی و کاوش قرار دهد، در حقیقت جنسیت نقش مهمی را دروفاداری مشتریان ایفاء می کند. داده های تحقیق با استفاده از نظرخواهی از مشتریان بانک پارسیانگردآوری شده است. برای برآورد اثر تعدیل کنندگی جنسیت بر رابطه بین وفاداری مشتری و بازاریابیرابطه مند از تحلیل رگرسیونی چند متغیره سلسله مراتبی(HMRA)و نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج بدست آمده نشان می دهد که چهار بنیان بازاریابی رابطه ای با وفاداری مشتری رابطه مستقیمی دارند. در این میان گروه زنان در عوامل "اعتماد / وفاداری" و "تعهد/ وفاداری" حساسیت بیشتری دارند و در این 2 عامل نسبت به مردان وفادارتر می باشند. پس مشتریان زن وقتی بانک از اعتماد و تعهد بالایی برخوردار باشد، به نسبت مردان از خود وفاداری بیشتری نشان می دهند. در عامل رفع "تعارض / وفاداری" مردان حساسیت بیشتری از خود نشان داده اند. پس در صورت رفع تعارض در محیط بانک مردان وفاداری بیشتری از خود به نسبت زنان نشان خواهند داد. در عامل "اطلاع رسانی /وفاداری" چون شیب برای هر دو گروه شیب منفی است تفاوت بین این دو گروه مشاهده نشد و جنسیت بر این عامل تاثیرگذار نبوده است.