ارائه مدلی جهت شناسایی ابعاد کیفیت خدمات در بانکداری تکنولوژی محور از دیدگاه دانشجویان (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی- واحد اراک)
الموضوعات : مدیریت بازاریابینادره السادات نجفی زاده 1 , امین موجودی 2 , پریا قاسمی 3
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، اراک، ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اندیمشک، گروه مدیریت بازرگانی، اندیمشک، ایران
3 - دانش آموخته ی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد سلامی، مرکز آموزش های بین المللی خلیج فارس، خرمشهر، ایران
الکلمات المفتاحية: ابعاد کیفیت خدمات, بانکداری تکنولوژی محور, رضایت, وفاداری, سادگی, اطمینان, امنیت, راحتی, خدمات مشتری, دانش کارکنان,
ملخص المقالة :
هدف: همزمان با ظهور اینترنت، بانک ها در چرخه ی عمر خود از مرحله سنتی عبور کرده و به مرحله ی بانکداری مدرن رسیده اند. به دنبال این گذار، بانک ها با تکنولوژی های بانکداری متعددی آشنا شدند. اما همواره دغدغه ی اصلی در استفاده از این تکنولوژی ها، سنجش میزان کیفیت آن ها و تاثیر آن، بر رضایت و وفاداری مشتریان بوده است. از این رو هدف این تحقیق ارائه مدلی است که توانایی سنجش کیفیت در هر نوع از تکنولوژی های بانکداری (خواه تکنولوژی هایی که هم اکنون در حال به کارگیری است، خواه تکنولوژی هایی که در آینده متولد خواهند شد) را داشته باشد. روش تحقیق: 400 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد اراک به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابتدا با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی، به شناسایی ابعاد کیفیت خدمات بانکداری تکنولوژی محور در جامعه آماری پرداخته شد و سپس با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری، به بررسی تاثیر هر یک از متغیرها بر رضایت و وفاداری مشتریان در محیط نرم افزار لیزرل پرداخته شد. این تحقیق در فصل بهار سال 1391 انجام گرفت. نتایج: 8 بُعد (سادگی، اطمینان، امنیت، سفارشی بودن، جامع بودن، راحتی، خدمات پشتیبانی و دانش کارکنان) به عنوان ابعاد کیفیت خدمات در بانکداری تکنولوژی محور شناسایی شدند. و در ادامه به بررسی تاثیر هر یک از ابعاد هشت گانه بر رضایت و وفاداری مشتریان پرداخته شد. کاربردهای مدیریتی: با توجه به این که مدل تحقیق حاضر، بدون توجه به نوع تکنولوژی به کار گرفته شده در بانک، به شناسایی ابعاد کیفیت خدمات پرداخته است، قابلیت کاربرد برای هر نوع تکنولوژی را دارد و یک مدل کلی محسوب می شود. نوآوری پژوهش: این تحقیق مدلی کلی جهت شناسایی ابعاد کیفیت خدمات در بانکداری تکنولوژی محور را ارائه می کند.