بررسی تاثیر بانکداری الکترونیک بر ساختار سازمانی در بانک کشاورزی
الموضوعات : مدیریت بازاریابیسید مهدی الوانی 1 , کامبیز حیدرزاده 2 , رامین جلالی 3
1 -
2 -
3 -
الکلمات المفتاحية: بانکداری الکترونیک, سلسله مراتب سازمانی, حیطه نظارت, تمرکز, رسمیت, پیچیدگی و اندازه سازمانی,
ملخص المقالة :
امروزه بانکداری الکترونیک امکانات لازم برای سرعت و کارایی بان کها را فراهم آورده است تا ازاین طریق کارکنان بتوانند خدمات بانکی، فرایندهای بین شعبه ای و بین بانکی در سراسر دنیا و خدماتسخت افزاری و نرم افزاری به مشتریان را بدون حضور فیزیکی آنها انجام دهند. برای ایجاد سازگاری بینبانکداری الکترونیک و ساختار سازمانی ضرورت تغییر و تحول در ساختار سازمانی امری واجب است دراین تحقیق تاثیر بانکداری الکترونیک بر ساختار سازمانی در بانک کشاورزی از 6 جنبه (سلسله مراتبسازمانی، حیطه نظارت، اندازه، تمرکز، رسمیت و پیچیدگی مورد پژوهش قرار گرفته است).برای آزمون تاثیر بانکداری الکترونیک بر ساختار سازمانی از آزمون فریدمن استفاده می کنیم. نتیجهآن نشان می دهد که بانکداری الکترونیک بر ساختار سازمانی در بانک کشاورزی تاثیر مستقیم م یگذارد.برای آزمون متغییر مستقل بانکداری الکترونیک بر هر یک از 6 متغیر وابسته فوق از آزمون مک نماراستفاده می کنیم. نتیجه آزمون مک نمار نشان م یدهد که هر یک از 6 متغیر وابسته در سئوالات پژوهش رابطه معنی داری با بانکداری الکترونیک دارند به طوری که بعد از توزیع و جمع آوری پرسشنامه نتایج آزمون مک نمار بدین قرار بود. تاثیر بانکداری الکترونیک بر سلسله مراتب سازمانی مستقیم بوده و باعث کاهش سلسله مراتب سازمانی در بانک کشاورزی شده است. اجرای بانکداری الکترونیک باعث افزایش حیطه نظارت مدیران گردیده است. اجرای بانکداری الکترونیک باعث کاهش اندازه سازمانی در بانک کشاورزی گردیده است. بانکداری الکترونیک باعث غیرمتمرکز شدن فعالی تها در بانک کشاورزی گردیده است. بانکداری الکترونیک باعث کاهش پیچیدگی سازمانی در بانک کشاورزی گردیده است. اجرای بانکداری الکترونیک باعث کاهش رسمیت در بانک کشاورزی گردیده است.