بررسی تاثیر ادراکات محیط خرید بر هیجانات مصرفی، ارزش درک شده و تمایلات رفتاری گردشگران
الموضوعات : مدیریت بازاریابیکامبیز حیدرزاده 1 , آرزو جوان بخت 2
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی- بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، قزوین،
الکلمات المفتاحية: محیط خرید گردشگری, لذت - انگیختگی, ارزش خرید لذت جویانه – سودگرای, رضایت مشتری, تمایلات رفتاری,
ملخص المقالة :
این مطالعه به دنبال بررسی رابطه میان ادراکات محیطی، هیجانات مصرفی و ارزش های درک شده مشتریان در صنعت گردشگری می باشد تا از این طریق بتواند راه کارهایی را در جهت ایجاد رضایت مندی بیشتر در گردشگران و جذب آن ها به مناطق تفریحی ارائه نماید. داده های مورد استفاده در این پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای از میان 410 گردشگرِ شهر توریستی سرعین به دست آمده است. برای آزمون روابط فرضیه سازی شده میان سازه های مورد استفاده در این مطالعه، مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل به کار گرفته شده است. نتایج پژوهش رابطه معنی داری از تاثیر ادراکات محیطی گردشگران بر تمایلات رفتاری نشان نداد ولی تاثیر مثبت و معنی دار ادراکات محیط خرید بر روی لذت و انگیختگی تایید شد و همان گونه که پیش بینی شده بود تاثیر لذت و انگیختگی بر روی ارزش های درک شده گردشگران (لذتی و سودگرایانه) مثبت و معنی دار بود. همچنین نتایج تحقیق آشکار ساخت که ارزش های درک شده گردشگران بر روی رضایت مندیآن ها تاثیر مثبتی دارد. در نهایت رابطه مثبت و معنی دار رضایت با تمایلات رفتاری تایید شد. بنابراین پیشنهاد می شود کهمدیران و ارائه کنندگان خدمات بایستی با تمرکز بر روی عناصر محیطی، هیجانات مثبت مشتریان را تحریک کرده تا از این طریق بتوانند ارزش درک شده و تمایلات رفتاری مثبت را در آن ها تقویت نمایند.