طراحی الگوی پیشایندها و پیامدهای تاثیر تصویر ذهنی کشور مبداء بر پذیرش مصرف کنندگان ایرانی از مشتقات نفتی با استفاده از رویکرد آمیخته
الموضوعات : مدیریت بازاریابیاصلان حمیدی 1 , فرشته لطفی زاده 2 , لیلا اندرواژ 3 , حمید سعیدی 4
1 - دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مدیریت بازرگانی، واحد امارات، دانشگاه آزاد اسلامی، دبی، امارات متحده عربی
2 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، زنجان، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد بین المللی خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد یادگار امام خمینی (ره) شهر ری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: تصویر ذهنی کشور مبداء, پذیرش مشتریان, رویکرد آمیخته. ,
ملخص المقالة :
تصویر ذهنی کشور مبداء به عنوان یکی از عوامل تاثیر گذار بر قصد خرید مصرف کنندگان میباشد. این عامل تمام مراحل را از انتخاب اولیه تا ارزیابی و سپس تجزیه و تحلیل و در نهایت قصد خرید نهایی مصرف کنندگان را تحت پوشش خود قرار میدهد. روش بکار گرفته شده در اين تحقيق روش آمیخته (کیفی و کمی) است. جامعه آماري مورد مطالعه در این پژوهش مصرف کنندگان محصولات مشتقات نفتی هستند. روش تجزیه و تحلیل در بخش کیفی براساس نظریه داده بیناد و در روش کمی، مدلسازی معادلات ساختاری است. نتايج حاصل از تحقيق نشان داد که تصویر ذهنی کشور مبداء بر پذیرش مصرف کنندگان ایرانی مشتقات نفتی تاثیر دارد.
آذر، عادل؛ محمد تاخیره و آرمان پورعیسی، ارائه یک چارچوب مفهومی به منظور تبیین نقش تحریم بر تصمیم به خرید، سبک تصمیمگیری مصرف کننده و آمیخته بازاریابی، چهارمین کنفرانس ملی مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تبریز، سازمان مدیریت صنعتی آذربایجان شرقی، دانشگاه تبریز.1395.
حاجی علی اکبری، فیروزه و سمانه اخوان فومنی، بررسی اثر کشور خاستگاه نام تجاری و تصویر ذهنی کشور مبداء بر ادراک و قصد خرید مصرفکننده خمیردندان سیگنال مطالعه موردی: فروشگاه زنجیرهای رفاه رشت، دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت و حسابداری، تهران، موسسه آموزش عالی صالحان، 1395.
حيدرزاده كامبيز، خسروزاده شيرين. ارزيابي تاثير تصوير ذهني از کشور خاستگاه توليد، آگاهي از محصول و درگيري ذهني (پيچيدگي) محصول بر تصميم خريد مصرف کنندگان، مديريت بازاريابي: 1390. 6(11).1- 32.
خيري بهرام، فتحعلي متينه، بررسی عوامل موثر بر قصد خرید محصولات لوکس، فصلنامه مديريت بازاريابي، 1394، 10(26).44-59.
حيدرزاده كامبيز، خيري بهرام، ارزيابي تاثير بين آگاهي از كشور خاستگاه مارك تجاري و تصوير ذهني از كشور خاستگاه توليد، پژوهشنامه بازرگاني؛ 1387، 13(49). 75 - 97.
حيدرزاده كامبيز، کایینی، عباس (1395)، بررسی عوامل مؤثر در فرآیند پذیرش محصولات خارجی در میان دو کشور ایران- ترکیه، اندیشه مدیریت راهبردی، 1395. 10(1). 34-69.
خیری، بهرام و سید یاسر زاهدی، تأثیر مولفههای تصویر ذهنی تصویر ذهنی کشور مبداء بر قصد خرید مصرف کنندگان ایرانی: مورد مطالعه کالاهای تند مصرف، اولین کنفرانس بینالمللی حماسه سیاسی (با رویکردی بر تحولات خاورمیانه) و حماسه اقتصادی (با رویکردی بر مدیریت و حسابداری)، رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.1392.
دلاور،علي. "مباني نظري وعلمي پژوهش در علوم انساني و اجتماعي"، انتشارات رشد، 1383.
رادمهر، جواد.، بررسی عوامل موثر بر تصمیم خرید کالای ایرانی و تاثیر آن بر رشد اقتصادی ایران در آینده، مدیران آینده، 1395.
فلاح نژاد، عباس، تاثیر آگاهی از تصویر ذهنی کشور مبداء در بازاریابی بینالمللی، دومین کنفرانس بین المللی نقد و واکاوی مدیریت در هزاره سوم، مشهد، موسسه علمی فرهنگی آپادانا. 1396.
قیصری، سیدحمید؛ یاسر مجیدینژاد و سیدمیلاد قریشی، بررسی تصویر ذهنی از تصویر ذهنی کشور مبداء بر رفتار مصرفکننده و اثرآن بر قضاوت برند، چهارمین کنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت و اولین کنفرانس کارآفرینی و نوآوری های باز، تهران، همایشگران مهر اشراق.1394.
مرادی، هادی، زارعی، عظیم. تصویر ذهنی کشور مبدا و شکلگیری ارزش برند محصولات الکترونیک، تحقیقات بازاریابی نوین، 1390. 1(3). 109-128.
محمد پور، احمد.روش تحقيق كيفي ضد روش2، چاپ دوم، تهران: انتشارات جامعه شناسان. 1392.
نجفي فرزانه،خيري بهرام. بررسي تاثير كشور خاستگاه توليد بر رفتار مصرف كننده: ارزيابي نقش تعديل گرانه ميزان درگيري محصول و ميزان آشنايي با محصول بر تاثير كشور خاستگاه توليد بر ارزيابي محصول و نيات رفتاري مشتريان، مديريت بازاريابي، 1391، 7(17). 37 - 60.
Andéhn, Mikael; L'Espoir Decosta, Patrick. Re-imagining the country-of-origin effect : a promulgation approach,Journal of Product and Brand Management, 2018, 27(8), 884-896.
Hoang, H. T., Ho, K. N. B., Tran, T. P., & Le, T. Q. The extension of animosity model of foreign product purchase: Does country of origin matter?. Journal of Retailing and Consumer Services, 2022. 1(64). 34-66.
Visbal, A. Kpotyia, H & Dascorti, L , “Acomparison of Japanese and US attitudes toward foreign products”, Journal of Marketing, 2019, 3(34), 68-74.
Li D., Xu X., Zhai Z., Yu H., Han X. Isolation and identification an n-hexadecane bacterial degrader from soil polluted by petroleum oil in Momoge wetlands and its degradation characteristics. Wetland Sci, 2020, 5 (15): 85–91.
Gu, R, Zhang, B. Is efficiency of crude oil market affected by multifractality? Evidence from the WTI crude oil market. Energy Economics 2019, 8(53), 151–58
Hanjra.Prathap .Brooke K. Mayer.Lawrence A. Baker,Treavor H. Boyer.Pay Drechsel.Mac Gifford⊥Munir A. Parameswaran.Jared Stoltzfus∇Paul Westerhoff⊥Bruce E. Rittmann(2014) Total Value of Phosphorus Recovery. Environ. Sci. Technol. 2016, 50(5), 60-66.
Carter, Larry L. “ Consumer receptivity of foreign product: the roles of country – of – origin image, Consumer Ethnocentrism and animosity’’, Ph.D Thesis, Old Dominion University, USA. 2008
Montazeri, M., Ebrahimi, A., Ahmadi, P., & Rahnema, A. Investigation of the Factors Affecting the Intention to Purchase on Electronic Commerce. Journal of business management, 2014, 6(2), 207-226.
Shankarmahesh, Mahesh N, “ Consumer ethnocentrism: an Integrative review of its antecedents and consequences.” International Marketing Review, 2006, 23(2). 146-172
Janecek, B. “Country and product image of Taiwan among the Czech people: The role ofcountry and product familiarity”, National Chengchi University. 2010.
Brucks, M. “The effect of product class knowledge on information search behavior”, Journal of Consumer Research, 2010, 6(9), 34-55.
Kim, Y. “Do south Korean companies need to obscure their country-of-origin image? A caseof Samsung”, Corporate Communications: An international Journal, 2006, 11 (2), 126-137.
Kristoufek, L. Are the Crude Oil Markets Really Becoming More Efficient over Time? Some New Evidence, Working Papers IES 2018/07, Charles University Prague, Faculty of Social Sciences, Institute of Economic Studies, revised Feb 2018.
Li, T., Xue, L., Chen, Y., Chen, F., Miao, Y., Shao, X., & Zhang, C. Insights from multifractality analysis of tanker freight market volatility with common external factor of Crude oil price. Physica A: Statistical Mechanics and its Applications,2018,8 (5), 374-384.
Banovich,Marjia,Reinder,Michel,Garegorro,luis,krystallis, Athanasios: A cross-cultural perspective on impact of health and nutrition claims, country-of-origin and eco-label on consumer choice of new aquaculture products, Food Research International,2019,4(8)45-66.
Keith Walley, Li Cheng, Tiantian Liu, Antecedent Factors Impacting Country of Origin (COO): An Investigation into Food Provenance in China, 2019, 8(7), 55-77.
Bliadze, Iuliia The country-of-origin effect and its in-fluence on consumes’ perception of product quality and purchasing inten-tions, Bachelor’s thesis ,Marketing, branding, Degree Programme in Business Administration.2018.
VANDANA MUNJAL,Country of Origin Effects on Consumer Behavior,Journal for Research inManagement and Pharmacy, 2018, 3(3), 55-90.