طراحی مدل مزیت رقابتی با تاکید بر هویت برند برمبنای نظریه داده بنیاد در صنعت پوشاک
الموضوعات : مدیریت بازاریابیایمان اخباراتی 1 , فریز طاهری کیا 2 , سید مهدی جلالی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت بازرگانی ،واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2 - استادیار رشته مدیریت بازرگانی گروه مدیریت بازرگانی، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: مزیت رقابتی, هویت برند, رقابت پذیری, پوشاک. ,
ملخص المقالة :
با توجه به شدت رقابت در صنعت پوشاک و حضور برندهای خارجی در بازار پوشاک ایران، لازم است اصل مزیت رقابتی برای افزایش قدرت رقابتپذیری شرکتهای داخلی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. از این رو، تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل مزیت رقابتی با تاکید بر هویت برند در صنعت پوشاک انجام شده است. جامعه آماری شامل 15 نفر از خبرگان و مدیران شرکت های تولیدی پوشاک که به صورت هدفمند غیرتصادفی بعنوان انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری دادهها، مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته است. پس از تایید پایایی و روایی مصاحبهها از روش تحلیل کیفی با رویکرد داده بنیاد و با استفاده از نرم افزار MAXQDA استفاده شد. کدگذاری در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شده است. بر اساس مدل پارادایمی بدست آمده، مولفههای مرتبط با مزیت رقابتی با تاکید بر هویت برند در صنعت پوشاک در شش دسته عوامل علی (هویت برند و عوامل رقابتپذیری)، شرایط زمینهای (مزیت محصول و خدمات)، پدیده محوری (مزیت رقابتی)، راهبردها (برنامهریزی شرکت)، شرایط مداخلهگر (عوامل مدیریتی رقابت) و پیامدها (وفاداری به برند، هویت برند، برندگرایی و سهم بازار) شناسایی شدند..
1. Ali, B. J., & Anwar, G. Porter’s Generic Competitive Strategies and its influence on the Competitive Advantage. International Journal of Advanced Engineering”. Management and Science, 2021, 7(6), 42-51.
2. Alvarado-Karste, D., & Guzmán, F. The effect of brand identity-cognitive style fit and social influence on consumer-based brand equity. Journal of Product & Brand Management. 2020.
3. Briciu, V. A., & Briciu, A. Online Place Branding: Identity Features and Facts. In Handbook of Research on Future Policies and Strategies for Nation Branding, 2021, 128-149. IGI Global.
4. Cenamor, J. Complementor competitive advantage: A framework for strategic decisions. Journal of Business Research, 2021, 122, 335-343.
5. Chikán, A., Czakó, E., Kiss-Dobronyi, B., & Losonci, D. Firm competitiveness: A general model and a manufacturing application. International Journal of Production Economics, 2022, 243, 108316.
6. Dagnino, G. B., Picone, P. M., & Ferrigno, G. Temporary competitive advantage: a state‐of‐the‐art literature review and research directions. International Journal of Management Reviews, 2021, 23(1), 85-115.
7. Farzin, M., Sadeghi, M., Fattahi, M., & Eghbal, M. R. Effect of social media marketing and eWOM on willingness to pay in the etailing: Mediating role of brand equity and brand identity. Business Perspectives and Research, 2022, 10(3), 327-343.
8. Ge, L., & Li, C. Analysis of competitive Power of Chinese Sports Apparel Brand based on Porter's five Force Model. In Proceedings of the 2019 3rd International Conference on Information System and Data Mining, 2019, 54-58.
9. Ghazali Nasirmohalleh, A., Mirbargkar, S. The effect of brand identity and brand on loyalty according to the mediating role of the brand with the customer. Scientific Quarterly Journal of Modern Research in Management and Accounting, 2020, 4(38), 136-146. [Persain].
10. Gholami Turksalviyeh, Sajjad, Abdullahi Mohammad Hassan, Abboudi, A R. Investigating the role of the four temperaments of sportswear customers on impulse buying behavior. Sports Management Studies, 2021,14(73), 149-170. [Persain].
11. Golob, U., Davies, M. A., Kernstock, J., & Powell, S. M. Trending topics plus future challenges and opportunities in brand management. Journal of Brand Management, 2019, 1-7. ”
12. Gopura, S., Payne, A., & Buys, L. The Fashion Designer’s Evolving Role in the Apparel Value Chain: Perspectives from Sri Lankan Designers. Fashion Practice, 2019, 11(2), 175-196.
13. Janonis, V., Dovalienė, A., & Virvilaitė, R. Relationship of brand identity and image. Engineering economics, 2007,51(1).
14. Lopes, R. C. Personal Branding and Social Customer Relationship Management in Science, Nurturing Research? In Essential Writing, Communication and Narrative Skills for Medical Scientists Before and After the COVID Era (pp. 37-44). 2022, Springer, Cham.
15. Lotfi ashtiani, M. ,Jalali , M ., Tabriziyan , B ( 2023) Developing a model of satisfaction from services recreation with an emphasis on grounded theory-based brand loyalty in banking industry. http://jomm,srbiau.ac.ir [Persian]
16. Madni, A. M. Models in Systems Engineering: From Engineering Artifacts to Source of Competitive Advantage”. In Recent Trends and Advances in Model Based Systems Engineering (pp. 567-578). 2022, Springer, Cham.
17. Memon, N. A., & Dean, F. B. M. S. Readymade garment industry: Brand consciousness among people increasing every day. Pakistan Textile Journal, 2018, 67(1), 54-54.
18. Mosayebi amid abadi ,B . Karimi , A . Hashemnia, S. "Designing a digital marketing model in the brand of online business companies", Management Journal . http://jomm,srbiau.ac.ir [Persian]
19. Nayak, B., Bhattacharyya, S. S., & Krishnamoorthy, B. Exploring the black box of competitive advantage–An integrated bibliometric and chronological literature review approach. Journal of Business Research, 2022,139, 964-982.
20. Obeidat, U., Obeidat, B., Alrowwad, A., Alshurideh, M., Masadeh, R., & Abuhashesh, M. The effect of intellectual capital on competitive advantage: The mediating role of innovation. Management Science Letters, 2021, 11(4), 1331-1344.
21. Park, J., Hyun, H., & Thavisay, T. A study of antecedents and outcomes of social media WOM towards luxury brand purchase intention. Journal of Retailing and Consumer Services, 2021, 58, 102272.
22. Rodrigues, C., & Schmidt, H. J. How the Creative Class Co-creates a City’s Brand
Identity: A Qualitative Study. Journal of Creating Value, 2021, 7(1), 19-43.
23. Rofianto, W., Haque, M. G., Sunarsi, D., Purwanto, A., & Sapari, H. S. H. Cultural Product Branding, Antecedents, And Its Implications: A Study On The Context Of Indonesian Batik. International Journal Of Social, Policy And Law, 2021, 2(2), 37-46.
24. Shah Babaei A, Akhwan Far A, Saidi, P. Comprehensive model of factors on the performance of Iranian clothing businesses with the role of media artists". Executive management research paper. 2021, 25(5), 83-96. [Persain].
25. Stevens, V., Klijn, E. H., & Warsen, R. Branding as a public governance strategy: AQ methodological analysis of how companies react to place branding strategies. Public Administration Review, 2021, 81(4), 752-762.
26. Stoever, J., & Weche, J. P. Environmental regulation and sustainable competitiveness: evaluating the role of firm-level green investments in the context of the Porter hypothesis. Environmental and Resource Economics, 2018, 70(2), 429-455.
27. Suna, B., & Alvarez, M. D. The role of gastronomy in shaping the destination’s brand identity: an empirical analysis based on stakeholders’ opinions. Journal of Hospitality Marketing & Management, 2021, 30(6), 738-758.
28. Timiyo, A. J. Achieving The Goal of Sustainable Brand Management: The Mediating and Complementary Roles of Brand Awareness, Brand Image, And Brand Identity. Science, 2023, 14(3), 682-689
29. Udriyah, U., Tham, J., & Azam, S. The effects of market orientation and innovation on competitive advantage and business performance of textile SMEs. Management Science Letters, 2019, 9(9), 1419-1428.
30. Zuhdi, S., Rainanto, B. H., & Apriyani, D. Analysis of Co-Branding Strategy to Improve Company’s Competitive Power (Case Study on Walls Selection Oreo)”. In 2nd International Seminar on Business, Economics, Social Science and Technology. 2020, May, (pp. 146-149). Atlantis Press.