ارائه مدل توسعه برند در گردشگری اماکن طبیعی
الموضوعات : مدیریت بازاریابییاسمین گل افشان یوسفی 1 , اعظم رحیمی نیک 2 , سینا نعمتی زاده 3 , ماندان مومنی 4
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - گروه مدیریت توسعه منابع انسانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: مکانهای طبیعی, توسعه برند, صنعت گردشگری, بازاریابی مکان,
ملخص المقالة :
اگرچه میتوان بسیاری از جنبههای تئوری برند را برای مقاصد گردشگری و مکانهای مختلف به کار برد ولی فرآیند برندسازی مقاصد گردشگری بسیار پیچیدهتر از برندسازی برای محصولات و کالاها است. به همین دلیل شناسایی عواملی که منجر به برندسازی اماکن گردشگری میشوند، لازم و حائز اهمیت است. در این مقاله سعی شده با استفاده از رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون به ارائه مدل توسعه برند در صنعت گردشگری بپردازیم. برای ارائه مدل، ابتدا ادبیات تحقیق مطالعه شده و سپس با 10 تن از خبرگان صنعت گردشگری مصاحبه شده است. دادههای حاصله از مصاحبهها کدگذاری شده، مقولهها تعریف شده و در نهایت 7 تم اصلی به دست آمدند که شامل دلبستگی به مکان، آگاهی از برند مقصد گردشگری، عوامل کالبدی، شرایط زمینهای، ارزش مکان، ارتباطات و اطلاعرسانی، تأسیسات و خدمات است.
ابراهیمی م. و حضرتی م. "بررسی رابطه بین ارزش درک شده و وفاداری مشتریان با توجه به نقش میانجی رضایتمندی و هزینه جابجایی ادراک شده (مطالعه موردی: مشتریان بیمه ایران)"، سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت، حسابداری و اقتصاد دانش بنیان با تأکید بر اقتصاد مقاومتی، تهران، 1396.
بهروزی م.، عزیزی ف. و رحمتی ف. "تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر عملکرد برند (مطالعه موردی صنعت محصولات لبنی کاله استان مازندران)"، کنفرانس بینالمللی مدیریت، چالشها و راهکارها، تهران، ایران، 1392.
خیرالدین م. "طراحی کمپ تفریحی گردشگری مطالعه موردی (درکه، تهران)"، مجله کاربرد سیستم اطلاعات و سنجش از دور در برنامهریزی، 1397؛ 9(1): 52-65.
خوارزمی ا.ع.، رهنما م.ر. و اقبالی ن. "بررسی تطبیقی تجارب جهانی فرآیند برندسازی شهری و ارائه راهکار برای کلانشهر مشهد"، اولین همایش ملی جغرافیا، گردشگری، منابع طبیعی و پایدار، تهران، 1393.
دیواندری ع.، کرمانشاه ع. و اخلاصی ا. "ارائه مدل برندسازی برای کلان پروژههای تفریحی، اقامتی، گردشگری و ورزشی کشور با رویکرد بومی براساس تئوری مبتنی بر دادهها"، فصلنامه تحقیقات بازرگانی، 1391؛ 65: 27-64.
فنی ز.، برغمدی م.، اسکندرپور م. و سلیمانی م. "سنجش میزان رضایتمندی گردشگران شهر گرگان"، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری، 1391؛ ۷(۲۰): ۲۱-۴۸.
قلیپور آ.، ایوبیاردکانی م. و پیدایش ا. "بررسی عوامل مؤثر در شکلگیری، تصویر شهر در راستای برندسازی مؤثر شهری"، فصلنامه معماری و شهرسازی هنرهای زیبا، 1390؛ 3(45): 39-48.
محرابی ا. و جهاندار ن. "بررسی تأثیر شخصیت مصرفکننده بر شخصیت برند اعتماد به برند و حس تعلق به برند"، اولین کنفرانس بینالمللی مدیریت، اقتصاد، حسابداری و علوم تربیتی، ساری، شرکت علمی- پژوهشی و مشاورهای آیندهساز، دانشگاه پیام نور نکا، 1394.
معمارزاده غ.ر.، سرافرازی م. و فایض ز. "رویکرد فناوری اطلاعات در توسعه گردشگری الکترونیک"، مجموعه مقالات اولین همایش ملی جغرافیا و گردشگری در هزاره سوم، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، 1391؛ 1-21.
منوریان ع.، ابوئی اردکان م.، پورموسوی م. و رحیمیان ا. "مدل فرآیند برندسازی شهری برای کلانشهرهای ایران"، فصلنامه مدیریت دولتی، 1392؛ 13: 43-61.
میرسلیمانی ا. زکلیلی م. حقیقی نسب م. خدیور آ. و ابراهیمی م. "طراحی مدل اعتلای برند مقصد گردشگری با رویکرد نظریه داده بنیاد مطالعه موردی استان فارس"، فصلنامه مدیریت برند، 1399؛ 2: 15-50.
روستا ا.، قره چه م.، حمیدیزاده م.ر. و محمدیفر ی. "مدلی برای برندسازی شهری در ایران بر اساس نظریهی داده بنیاد"، فصلنامه مدیریت برند، 1395؛ 5: 41-68.
نجفی ک.، حیدرزاده ک. و حسینی ع. "تأثیر کیفیت خدمات گردشگری بر وفاداری به مقصد گردشگری با توجه به نقش میانجی تصویر ذهنی از مقصد گردشگری و رضایت گردشگران"، مطالعات مدیریت گردشگری، 1396؛ 12(40): 115-153.
Alzouby A., Obeidat B. & Tanash S. “Significant dimensions in the process of determining the city branding: case study of Ibric city, Jordan”, Theoretical and Empirical Researches in Urban Management, 2023; 18(1): 27-51.
Anholt, S. “Competetive identity: the new brand management for nations, cities and regions”. USA: Palgrave Macmillan, 2007.
Artigas E.M., Vilches-Montero S. & Yrigoyen C.C. “Antecedents of tourism destination reputation: The mediating role of familiarity”, Journal of Retailing and Consumer Services, 2015; 26: 147-152.
Ashworth G.J. & Voogd H. “Selling the city: Marketing approaches in public sector urban planning”, London: Belhaven Press, 1990.
Bagheri M, Shojaei P. Tayebi Khorami M. “A comparative survey of the condition of tourism infrastructure in Iranian provinces using VIKOR and TOPSIS”, Decision Science Letters, 2018; 7(1): 87-102.
Bandoi A., Jianu E., Enescu M., Axinte G., Tudor S. & Firoiu D. “The Relationship between Development of Tourism, Quality of Life, and Sustainable Performance in EU Countries”, Sustainability, 2020; 12 (1628): 1-24.
Bickford-Smith, V. “Creating a city of the tourist imagination: The case of Cape Town, the fairest cape of them all”, Urban Studies, 2009; 46(9): 1763-1785.
Blain, Carmen. “Destination branding in destination marketing organizations”, MBA thesis, University of Calgary, 2001.
Blain C., Levy S.E. & Ritchie R.B. “Destination Branding: Insights and Practices from Destination Management Organizations”, Journal of Travel Research, 2005; 43: 328-338.
Braun E. “Putting city branding into practice”, Journal of Brand Management, 2012; 19(4): 257-267.
Braun V. & Clarke V. “Teaching using Thematic Analysis”, In H.cooper, APA Handbook of Research Methods in psychology Voume2: Research Designs Qualitative, Neuropsychology and Biological (1st ed., PP. 57-71).Washington, DC: American psychological Association, 2006.
Braun V. ClarkeV. “Thematic analysis in: Michalos A.C, editore”, Encyclopaedia of Qualitativeof lifeand well –being research (6626-6628). Dorecht: Springer, 2014.
Braun E, Kavaratzis M. & Zenker S. “My city–my brand: the different roles of residents in place branding”, Journal of Place Management and Development, 2013; 6(1): 18-28.
Buhalis D. “Marketing the competitive destination of the future”, Tourism Management, 2000; 21(4): 97-116.
Campelo A., Aitken R., Thyne M. & Gnoth J. “Sense of place: The importance for destination branding”, Journal of Travel Research, 2014; 53 (2): 154-166.
Davis D.F., Golicic S.L. & Marquardt A.J. “Branding A B2b Service: Does A Brand Differentiate A Logistics Service Provider?”, Industrial Marketing Management, 2014; 37(2): 218–227.
Dey B., Mathew J. & Chee-Hua C. “Influence of destination attractiveness factors and travel motivations on rural homestay choice: the moderating role of need for uniqueness”, International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 2020; 12(4): 245-265.
Ekinci Y. & Hosany S. “Destination personality: an application of brand personality t tourism destinations”, Journal of Travel Research, 2006; 45(2): 127-139.
Eshuis J, Braun E. & Klijn E.H. “Bottlenecks in place marketing and their effects on attracting target groups”, Permanent Study Group: Public and Nonprofit Marketing, 2011; 28.
Freire J.R. “Local people: A critical dimension for place brand”, Journal of Brand Management, 2009; 16(7): 420-438.
Gertner D. “Unfolding and configuring two decades of research and publications on place marketing and place branding”, Place Branding and Public Diplomacy, 2011; 7(2): 91-106.
Gertner D. & Kotler P. “How can a place correct a negative image?”, Place branding, 2004; 1(1): 50-57.
Hankinson G. “Relational network brands: Towards a conceptual model of place brands”, Journal of Vacation Marketing, 2004; 10(2): 109-121.
Hanna Sonya, Rowley Jennifer, “An Analysis of Terminology Use in Place Branding”, Place Branding and Public Diplomacy. 2008; 4(1): 61-75.
Hanna S. & Rowley J. “Towards a model of the place brand web”, Tourism Management, 2015; 48: 100-112.
Herington C., Merrilees B. & Wilkins H. “Preferences for destination attributes: differences between short and long breaks”, Journal of Vacation Marketing, 2013; 19(2): 149-163.
Hultman M., Skarmeas D., Oghazi P. & Beheshti H.M. “Achieving tourist loyalty through destination personality, satisfaction and identification”, Journal of Business Research, 2015; 21(00): 7772-7720.
Hwang Y.S., Kim H.S.H. & Yu C. “The empirical test on the impact of climate volatility on tourism demand: A case of Japanese tourists visiting Korea”, Sustainability, 2018; 10(10): 3569.
Johansson J. “Working with Events to build a Destination Brand Identity-the DMO Perspective”, Tourism Management thesis. Goteborg University, 2008.
Kapferer J.N. “The New Strategic Brand Management” 4th Edition London: Kogan Page, 2008; 124-131.
Kavaratzis, M. “From City Marketing to City Branding (An Interdiciplinary Analysis with Reference to Amsterdam, Budapest and Athens)”, Rijksuniversiteit Groningen, 2008.
Kavaratzis M. & Ashworth G. “Place marketing: how did we get here and where are we going?”, Journal of Place Management and Development, 2008; 1(2): 150-165.
Kavaratzis M. “From city marketing to city branding: Towards a theoretical framework for developing city brands”, Place branding, 2004; 1(1): 58-73.
Kvale S. “Interviews: An Introduction to Qualitative Research Interviewing”, Thousand Oaks: sage publication Ltd, 1996.
Lai M.Y., Khoo-Lattimore C. & Wang Y. “Food and cuisine image in destination branding: Toward a conceptual model”, Tourism and Hospitality Research, 2019; 19(2): 238-251.
Liu Zh., Huang S., Hallak R., Liang M. “Chinese consumers' brand personality perceptions of tourism real estate firms”, Tourism Management, 2016; 52(1): 310-326.
Loureiro S.M.C. & Kastenholz E. “Corporate reputation, satisfaction, delight, and loyalty towards rural lodging units in Portugal”, International Journal of Hospitality Management, 2011; 30: 575-583.
Merrilees B., Miller D. & Herington C. “City branding: A facilitating framework for stressed satellite cities”, Journal of Business Research, 2013; 66(1): 37-44.
Park S. & Petrick J. “Destinations perspective of branding. Annals of Tourism Research”, 2006, 33(1), 262-265.
Pirjamadi S., Motahhari M., Karoubi M. & Mahmoudi A. “Identifying Feasibility Marketing Indicators of Sport Tourism Development in Free Trade, Industrial and Economic Zones of Iran”, Tourism Management Studies, 2022; 17(57): 47-78.
Pike S. & Page S.J. “Destination Marketing Organizations and destination marketing: A narrative analysis of the literature”, Tourism Management, 2014, 41: 202-227.
Sahin S. & Baloglu S. “City branding: Investigating a brand advocacy model for distinct segments”, Journal of Hospitality Marketing & Management, 2014; 23(3/4): 239-265.
Sarvari H. & Majedi H. “The Role of Urban Design on the Branding of Urban Space”, international journal of architecture development, 2012; 2(2): 67-72.
Sharpley R. “Tourism and Governance in Small Island Developing States (SIDS): The Case of Zanzibar”, International journal of tourism research. 2014; 16(1): 87-96.
Star M., Rolfe J. & Brown J. “From farm to fork: Is food tourism a sustainable form of economic development?”, Economic Analysis and Policy, 2020; 66: 325-334.
Su L., Huang Y. & Hsu M. “Unraveling the impact of destination reputation on place battachment and behavior outcomes among Chinese urban tourists”, Journal of hospitality and tourism insights, 2018; 1(4): 290-308.
Qu H., Kim L.H. & Im, H.H. “A model of destination branding: Integrating the concepts of the branding and destination image”, Tourism management, 2011; 32(3): 465-476.
Zenker S., Braun E. & Petersen S. “Branding the destination versus the place: The effects of brand complexity and identification for resident and visitors”, Tourism Management, 2017; (58): 15-27.
Zenker S. & Braun E. “Branding a city e, a conceptual approach for place branding and place brand management”, In Proceedings of the 39th European Marketing Academy Conference, Copenhagen, Denmark, available at www .placebrand.eu/publications/ Accessed 26.06.14, 2010.
Zenker S. & Seigis, A. “Respect and the city: Resident participation in place marketing”, Journal of Place Management and Development, 2012; 5(1): 20-34.
Zenker S. & Rütter, N. “Is satisfaction the key? The role of citizen satisfaction, place attachment and place brand attitude on positive citizenship behavior”, Cities, 2014; 38: 11-17.
_||_ابراهیمی م. و حضرتی م. "بررسی رابطه بین ارزش درک شده و وفاداری مشتریان با توجه به نقش میانجی رضایتمندی و هزینه جابجایی ادراک شده (مطالعه موردی: مشتریان بیمه ایران)"، سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت، حسابداری و اقتصاد دانش بنیان با تأکید بر اقتصاد مقاومتی، تهران، 1396.
بهروزی م.، عزیزی ف. و رحمتی ف. "تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر عملکرد برند (مطالعه موردی صنعت محصولات لبنی کاله استان مازندران)"، کنفرانس بینالمللی مدیریت، چالشها و راهکارها، تهران، ایران، 1392.
خیرالدین م. "طراحی کمپ تفریحی گردشگری مطالعه موردی (درکه، تهران)"، مجله کاربرد سیستم اطلاعات و سنجش از دور در برنامهریزی، 1397؛ 9(1): 52-65.
خوارزمی ا.ع.، رهنما م.ر. و اقبالی ن. "بررسی تطبیقی تجارب جهانی فرآیند برندسازی شهری و ارائه راهکار برای کلانشهر مشهد"، اولین همایش ملی جغرافیا، گردشگری، منابع طبیعی و پایدار، تهران، 1393.
دیواندری ع.، کرمانشاه ع. و اخلاصی ا. "ارائه مدل برندسازی برای کلان پروژههای تفریحی، اقامتی، گردشگری و ورزشی کشور با رویکرد بومی براساس تئوری مبتنی بر دادهها"، فصلنامه تحقیقات بازرگانی، 1391؛ 65: 27-64.
فنی ز.، برغمدی م.، اسکندرپور م. و سلیمانی م. "سنجش میزان رضایتمندی گردشگران شهر گرگان"، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری، 1391؛ ۷(۲۰): ۲۱-۴۸.
قلیپور آ.، ایوبیاردکانی م. و پیدایش ا. "بررسی عوامل مؤثر در شکلگیری، تصویر شهر در راستای برندسازی مؤثر شهری"، فصلنامه معماری و شهرسازی هنرهای زیبا، 1390؛ 3(45): 39-48.
محرابی ا. و جهاندار ن. "بررسی تأثیر شخصیت مصرفکننده بر شخصیت برند اعتماد به برند و حس تعلق به برند"، اولین کنفرانس بینالمللی مدیریت، اقتصاد، حسابداری و علوم تربیتی، ساری، شرکت علمی- پژوهشی و مشاورهای آیندهساز، دانشگاه پیام نور نکا، 1394.
معمارزاده غ.ر.، سرافرازی م. و فایض ز. "رویکرد فناوری اطلاعات در توسعه گردشگری الکترونیک"، مجموعه مقالات اولین همایش ملی جغرافیا و گردشگری در هزاره سوم، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، 1391؛ 1-21.
منوریان ع.، ابوئی اردکان م.، پورموسوی م. و رحیمیان ا. "مدل فرآیند برندسازی شهری برای کلانشهرهای ایران"، فصلنامه مدیریت دولتی، 1392؛ 13: 43-61.
میرسلیمانی ا. زکلیلی م. حقیقی نسب م. خدیور آ. و ابراهیمی م. "طراحی مدل اعتلای برند مقصد گردشگری با رویکرد نظریه داده بنیاد مطالعه موردی استان فارس"، فصلنامه مدیریت برند، 1399؛ 2: 15-50.
روستا ا.، قره چه م.، حمیدیزاده م.ر. و محمدیفر ی. "مدلی برای برندسازی شهری در ایران بر اساس نظریهی داده بنیاد"، فصلنامه مدیریت برند، 1395؛ 5: 41-68.
نجفی ک.، حیدرزاده ک. و حسینی ع. "تأثیر کیفیت خدمات گردشگری بر وفاداری به مقصد گردشگری با توجه به نقش میانجی تصویر ذهنی از مقصد گردشگری و رضایت گردشگران"، مطالعات مدیریت گردشگری، 1396؛ 12(40): 115-153.
Alzouby A., Obeidat B. & Tanash S. “Significant dimensions in the process of determining the city branding: case study of Ibric city, Jordan”, Theoretical and Empirical Researches in Urban Management, 2023; 18(1): 27-51.
Anholt, S. “Competetive identity: the new brand management for nations, cities and regions”. USA: Palgrave Macmillan, 2007.
Artigas E.M., Vilches-Montero S. & Yrigoyen C.C. “Antecedents of tourism destination reputation: The mediating role of familiarity”, Journal of Retailing and Consumer Services, 2015; 26: 147-152.
Ashworth G.J. & Voogd H. “Selling the city: Marketing approaches in public sector urban planning”, London: Belhaven Press, 1990.
Bagheri M, Shojaei P. Tayebi Khorami M. “A comparative survey of the condition of tourism infrastructure in Iranian provinces using VIKOR and TOPSIS”, Decision Science Letters, 2018; 7(1): 87-102.
Bandoi A., Jianu E., Enescu M., Axinte G., Tudor S. & Firoiu D. “The Relationship between Development of Tourism, Quality of Life, and Sustainable Performance in EU Countries”, Sustainability, 2020; 12 (1628): 1-24.
Bickford-Smith, V. “Creating a city of the tourist imagination: The case of Cape Town, the fairest cape of them all”, Urban Studies, 2009; 46(9): 1763-1785.
Blain, Carmen. “Destination branding in destination marketing organizations”, MBA thesis, University of Calgary, 2001.
Blain C., Levy S.E. & Ritchie R.B. “Destination Branding: Insights and Practices from Destination Management Organizations”, Journal of Travel Research, 2005; 43: 328-338.
Braun E. “Putting city branding into practice”, Journal of Brand Management, 2012; 19(4): 257-267.
Braun V. & Clarke V. “Teaching using Thematic Analysis”, In H.cooper, APA Handbook of Research Methods in psychology Voume2: Research Designs Qualitative, Neuropsychology and Biological (1st ed., PP. 57-71).Washington, DC: American psychological Association, 2006.
Braun V. ClarkeV. “Thematic analysis in: Michalos A.C, editore”, Encyclopaedia of Qualitativeof lifeand well –being research (6626-6628). Dorecht: Springer, 2014.
Braun E, Kavaratzis M. & Zenker S. “My city–my brand: the different roles of residents in place branding”, Journal of Place Management and Development, 2013; 6(1): 18-28.
Buhalis D. “Marketing the competitive destination of the future”, Tourism Management, 2000; 21(4): 97-116.
Campelo A., Aitken R., Thyne M. & Gnoth J. “Sense of place: The importance for destination branding”, Journal of Travel Research, 2014; 53 (2): 154-166.
Davis D.F., Golicic S.L. & Marquardt A.J. “Branding A B2b Service: Does A Brand Differentiate A Logistics Service Provider?”, Industrial Marketing Management, 2014; 37(2): 218–227.
Dey B., Mathew J. & Chee-Hua C. “Influence of destination attractiveness factors and travel motivations on rural homestay choice: the moderating role of need for uniqueness”, International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 2020; 12(4): 245-265.
Ekinci Y. & Hosany S. “Destination personality: an application of brand personality t tourism destinations”, Journal of Travel Research, 2006; 45(2): 127-139.
Eshuis J, Braun E. & Klijn E.H. “Bottlenecks in place marketing and their effects on attracting target groups”, Permanent Study Group: Public and Nonprofit Marketing, 2011; 28.
Freire J.R. “Local people: A critical dimension for place brand”, Journal of Brand Management, 2009; 16(7): 420-438.
Gertner D. “Unfolding and configuring two decades of research and publications on place marketing and place branding”, Place Branding and Public Diplomacy, 2011; 7(2): 91-106.
Gertner D. & Kotler P. “How can a place correct a negative image?”, Place branding, 2004; 1(1): 50-57.
Hankinson G. “Relational network brands: Towards a conceptual model of place brands”, Journal of Vacation Marketing, 2004; 10(2): 109-121.
Hanna Sonya, Rowley Jennifer, “An Analysis of Terminology Use in Place Branding”, Place Branding and Public Diplomacy. 2008; 4(1): 61-75.
Hanna S. & Rowley J. “Towards a model of the place brand web”, Tourism Management, 2015; 48: 100-112.
Herington C., Merrilees B. & Wilkins H. “Preferences for destination attributes: differences between short and long breaks”, Journal of Vacation Marketing, 2013; 19(2): 149-163.
Hultman M., Skarmeas D., Oghazi P. & Beheshti H.M. “Achieving tourist loyalty through destination personality, satisfaction and identification”, Journal of Business Research, 2015; 21(00): 7772-7720.
Hwang Y.S., Kim H.S.H. & Yu C. “The empirical test on the impact of climate volatility on tourism demand: A case of Japanese tourists visiting Korea”, Sustainability, 2018; 10(10): 3569.
Johansson J. “Working with Events to build a Destination Brand Identity-the DMO Perspective”, Tourism Management thesis. Goteborg University, 2008.
Kapferer J.N. “The New Strategic Brand Management” 4th Edition London: Kogan Page, 2008; 124-131.
Kavaratzis, M. “From City Marketing to City Branding (An Interdiciplinary Analysis with Reference to Amsterdam, Budapest and Athens)”, Rijksuniversiteit Groningen, 2008.
Kavaratzis M. & Ashworth G. “Place marketing: how did we get here and where are we going?”, Journal of Place Management and Development, 2008; 1(2): 150-165.
Kavaratzis M. “From city marketing to city branding: Towards a theoretical framework for developing city brands”, Place branding, 2004; 1(1): 58-73.
Kvale S. “Interviews: An Introduction to Qualitative Research Interviewing”, Thousand Oaks: sage publication Ltd, 1996.
Lai M.Y., Khoo-Lattimore C. & Wang Y. “Food and cuisine image in destination branding: Toward a conceptual model”, Tourism and Hospitality Research, 2019; 19(2): 238-251.
Liu Zh., Huang S., Hallak R., Liang M. “Chinese consumers' brand personality perceptions of tourism real estate firms”, Tourism Management, 2016; 52(1): 310-326.
Loureiro S.M.C. & Kastenholz E. “Corporate reputation, satisfaction, delight, and loyalty towards rural lodging units in Portugal”, International Journal of Hospitality Management, 2011; 30: 575-583.
Merrilees B., Miller D. & Herington C. “City branding: A facilitating framework for stressed satellite cities”, Journal of Business Research, 2013; 66(1): 37-44.
Park S. & Petrick J. “Destinations perspective of branding. Annals of Tourism Research”, 2006, 33(1), 262-265.
Pirjamadi S., Motahhari M., Karoubi M. & Mahmoudi A. “Identifying Feasibility Marketing Indicators of Sport Tourism Development in Free Trade, Industrial and Economic Zones of Iran”, Tourism Management Studies, 2022; 17(57): 47-78.
Pike S. & Page S.J. “Destination Marketing Organizations and destination marketing: A narrative analysis of the literature”, Tourism Management, 2014, 41: 202-227.
Sahin S. & Baloglu S. “City branding: Investigating a brand advocacy model for distinct segments”, Journal of Hospitality Marketing & Management, 2014; 23(3/4): 239-265.
Sarvari H. & Majedi H. “The Role of Urban Design on the Branding of Urban Space”, international journal of architecture development, 2012; 2(2): 67-72.
Sharpley R. “Tourism and Governance in Small Island Developing States (SIDS): The Case of Zanzibar”, International journal of tourism research. 2014; 16(1): 87-96.
Star M., Rolfe J. & Brown J. “From farm to fork: Is food tourism a sustainable form of economic development?”, Economic Analysis and Policy, 2020; 66: 325-334.
Su L., Huang Y. & Hsu M. “Unraveling the impact of destination reputation on place battachment and behavior outcomes among Chinese urban tourists”, Journal of hospitality and tourism insights, 2018; 1(4): 290-308.
Qu H., Kim L.H. & Im, H.H. “A model of destination branding: Integrating the concepts of the branding and destination image”, Tourism management, 2011; 32(3): 465-476.
Zenker S., Braun E. & Petersen S. “Branding the destination versus the place: The effects of brand complexity and identification for resident and visitors”, Tourism Management, 2017; (58): 15-27.
Zenker S. & Braun E. “Branding a city e, a conceptual approach for place branding and place brand management”, In Proceedings of the 39th European Marketing Academy Conference, Copenhagen, Denmark, available at www .placebrand.eu/publications/ Accessed 26.06.14, 2010.
Zenker S. & Seigis, A. “Respect and the city: Resident participation in place marketing”, Journal of Place Management and Development, 2012; 5(1): 20-34.
Zenker S. & Rütter, N. “Is satisfaction the key? The role of citizen satisfaction, place attachment and place brand attitude on positive citizenship behavior”, Cities, 2014; 38: 11-17.