ارائه مدل راهبردی ظرفیتهای بازاریابی و تأثیر آن بر عملکرد در جهت توسعه نوآوری باز در صنعت فولاد خوزستان
الموضوعات : Jounal of Marketing Managementآزاده تاج امیر 1 , لیلا آندرواژ 2 , محمد حسین پور 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد بینالمللی خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد بینالمللی خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
الکلمات المفتاحية: ظرفیتهای بازاریابی, عملکرد مالی, صنعت فولاد,
ملخص المقالة :
مقدمه: ظرفیت بازاریابی سازوکاری است که سازمانها را در اجرای راهبردهای خود در محیط رقابتی توانمند میکند. با استفاده از این ظرفیتها، سازمانها میتوانند با استفاده از منابع فیزیکی و داراییهای فکری و استراتژیک خود در فضای رقابتی امروز عملکرد خود را بهبود بخشند. هدف از این پژوهش ارائه مدل ظرفیتهای بازاریابی در صنعت فولاد خوزستان و تأثیر آن بر عملکرد شرکت در جهت توسعه نوآوری باز میباشد. روش: روش پژوهش حاضر ترکیبی است که طی دو مرحله کیفی و کمی با استفاده از نظریه داده بنیاد انجام شد. دادههای مرحله کیفی از طریق انجام مصاحبه با 15 نفر از خبرگان و کارشناسان حوزه بازاریابی که از طریق روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، جمعآوری و با نرمافزار تحلیل دادههای کیفی مکس.کیودی. ای تحلیل شد. یافتهها: نتایج بدست آمده از تحلیل مبانی نظری و مصاحبههای پژوهش، منجر به الگوی نهایی ظرفیتهای بازاریابی شد که دارای10 مقوله اصلی محصول، شبکه توزیع، بازار، مشتری، تجزیه و تحلیل رقبا، تبلیغات، برند، راهبردهای مدیریتی، راهبردهای فناورانه و آموزش میباشد. تجزیه و تحلیل رقبا، مشتری و محصول در نقش عوامل زمینهای بازار در نقش شرایط محیطی، تبلیغات، برند، شبکه توزیع، راهبردهای مدیریتی، راهبردهای فناورانه و آموزش در نقش راهبردها و استراتژیها و ظرفیتهای بازاریابی در نقش مقوله اصلی و عملکرد شرکت در نقش پیامد شناسایی شده است. به منظور برازش الگوی مذکور، تعداد 200 نفر از کارکنان صنعت فولاد خوزستان که به روش نمونهگیری تصادفی ساده و براساس نرمافزار G*power انتخاب شدند، به پرسشنامه محقق ساخته ظرفیتهای بازاریابی که منتج از نتایج بخش کیفی بود و در بخش کمی با توجه به اهمیت نوآوری باز برای پیشرو بودن در بازار در صنعت فولاد عملکرد شرکت بر اساس نوآوری باز سنجیده شدکه دادههای مربوطه با استفاده از نرمافزار لیزرل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها حاکی از برازش مطلوب مدل پیشنهادی بود.
