بررسی نقش تناسب خودپنداره بر وفاداری مشتریان بانک تجارت با میانجیگری تصویر و دلبستگی احساسی برند
الموضوعات : مدیریت بازاریابی
حسین نوروزی
1
,
داریوش طهماسبی آقبلاغی
2
1 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: تناسب خودپنداره, تصویر برند, دلبستگی احساسی برند, وفاداری,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تناسب خودپنداره بر وفاداری مشتریان بانکی با میانجیگری تصویر و دلبستگی احساسی برند است. این پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی است و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه طیف پنج گزینهای لیکرت استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش مشتریان بانک تجارت در شهر تهران میباشد که حجم نمونه 400 نفر به روش نمونهگیری در دسترس استفاده شده است. روایی محتوایی آن با نظر متخصصان، استادان دانشگاهی و کارشناسان خبره تأیید شد و نیز پایایی ابزار با محاسبه آلفای کرونباخ (0/882) در سطح مناسبی قرار داشت. جهت آزمون فرضیههای تحقیق، مدل معادلات ساختاری و بهویژه تکنیک تحلیل مسیر بهکارگرفته شده و به این منظور از نرمافزارهای آماری اسپیاساس و اسمارت پیالاس استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که نقش معناداری تناسب خودپنداره بر تصویر برند (T: 23/271)، دلبستگی احساسی برند (T:14/506) و وفاداری مشتریان بانک تجارت (T: 2/338) تأیید و همچنین نقش تصویر برند بر وفاداری مشتریان بانک تجارت (T: 2/731) معنادار است؛ اما نقش معناداری دلبستگی احساسی برند بر وفاداری مشتریان بانک تجارت (T: 1/387) مورد تأیید قرار نگرفت.
اصانلو، ب. و خدامی، س. (1394). "تأثیر تعلق عاطفی مشتریان بر ارزش ویژه برند با تأکید بر نقش میانجی کیفیت رابطهای و رفتار شهروندی برند در بازار صنعتی"، نشریه مدیریت برند، دوره 2، شماره 2(4)، صص. 97-124.
امیرشاهی، م.ا.، سیاه تیری، و. و روانبد، ف. (1388). "شناسایی عوامل مؤثر بر ایجاد اعتماد در مشتریان کلیدی بانک کارآفرین در شهر تهران"، فصلنامه مدرس علوم انسانی - پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره 13، شماره 4، صص. 61-76.
داوری، ع. و رضازاده، آ. (1392). "مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS (چاپ اول). تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
حمیدیزاده، م.ر.، جزنی، ن.، حاجی کریمی، ع.ع. و ابراهیمی، ا.ق. (1391). "طراحی یک مدل چند وجهی برای سنجش رضایت مشتریان در صنعت بانکداری ایران"، نشریه چشمانداز مدیریت بازرگانی، دوره 11، شماره 9(42)، صص. 99-116.
حقیقی کفاش، م.، صحت، س.، اثناعشری، م. و فرهمندثابت، م. (1393). "تأثیر شهرت سازمانی بر نیات رفتاری مشتری در بانک اقتصاد نوین"، پژوهشنامه مدیریت تحول، دوره 6، شماره 11، صص. 29-47.
حیدرزاده، ک. و خسروزاده، ش. (1390). "ارزیابی تأثیر تصویر ذهنی از کشور خاستگاه تولید، آگاهی از محصول و درگیری ذهنی بر تصمیم خرید مشتریان"، مجله مدیریت بازاریابی، دوره 6، شماره 11، صص. 1-32.
شاهین، آ.، علامه، س.م. و اسدی، ع. (1393). "تحلیل تناسب خودپنداره و شخصیت مقصد بر نیتهای رفتاری گردشگر داخلی در شهر اصفهان"، نشریه چشمانداز مدیریت بازرگانی، دوره 13، شماره 19، صص. 67-86.
نرگسیان، ع.، طهماسبی آقبلاغی، د. و دیندار، ی. (1393). "مطالعه تأثیر ابزارهای بازاریابی سیاسی بر مشارکت عمومی (مورد مطالعه: شهروندان منطقه 5 شهر تهران)"، نشریه مدیرت دولتی، دوره 6، شماره 3، صص. 603-624.
نجفی، ا. (1388). "بررسی تأثیر اعتماد و احساس به برند بر عملکرد برند"، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران.
Ahmed, A. (2010). “Global Financial Crisis: An Islamic Finance Perspective”, International Journal of Islamic and Middle Eastern Finance and Management, Vol. 3(4), PP. 306-320.
Carroll, B. & Ahuvia, A., (2006). “Some Antecedents and Outcomes of Brand Love”, Marketing Letters, Vol. 17(2), PP. 79-89.
Cho, Y.S., Rha, H.S. & Burt, S. (2015). “The impact of customer awareness of manufacturer name disclosure on retail brand attitudes and loyalty in Korea”, Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 22, PP. 128-137.
Ekinci, Y., Dawes, P.L. & Massey, G.R. (2008). “An Extended Model of the Antecedents and Consequences of Consumer Satisfaction for Hospitality Services”, European Journal of Marketing, Vol. 42(1/2), PP. 35-68.
Hosany, S. & Martin, D. (2012). “Self-image congruence in consumer behavior”, Journal of Business Research, Vol. 65(5), PP. 685-691.
Išoraitė, M. (2018). “Brand image development”, Vilniaus kolegija/The University Applied Sciences, Vol 7(1-14), PP. 1-6.
Koo, W., Cho, E. & Kim, Y-K. (2016). “Actual and ideal self-congruity affecting consumers’ emotional and behavioral responses toward an online store”, Computer in Human Behavior, Vol. 36, PP. 147-153.
Kalieva, M.O. (2015). “Development of Territory Brand Image: The Marketing Aspect”, Review of European Studies; Vol. 7(2), PP. 23-27.
Lin, Y.H. (2015). “Innovative brand experience's influence on brand equity and brand satisfaction”, Journal of Business Research, Vol. 68(11), PP. 2254-2259.
Mohd, Y. & Ariffin, SH. (2017). “The Influence of Self-Congruity, Functional Image, and Emotional Attachment on Loyalty”. Procedia Economics and Finance, Vol. 37, PP. 350-357.
Malik, M.E., Naeem, B. & Munawar, M. (2012). “Brand Image: Past, Present and Future”, Journal of Basic and Applied Scientific Research. Vol. 2(12), PP. 13069-13075.
Rcad, W., Robertson, N. & McQuilken, L. (2011). “A novel romance: Thr technology acceptance Model with emotional attachment”, Australasian marketing Journal, Vol. 19, PP. 223-229.
Rashmi, J. (2019). “Investigation into the Customer Loyalty and Corporate Image Relationship”, Journal of Modern Accounting and Auditing, Vol. 15(8), PP. 396-405.
Usakli, A. (2009). “The Relationship between destination personality”, self-congruity, and behavioral intentions (Doctoral Dissertations), UNLV Theses, Professional Papers, Capstones. P. 976.
Salimi, M. & Khanlari, A. (2018). “Congruence between self-concept and brand personality, its effect on brand emotional attachment”, Academy of Marketing Studies Journal, Vol 22(4), PP. 1-21.
Walsh, G., Beatty, S.E. & Shiu, E.M.K. (2009). “The customer- based corporate reputation scale: Replication and short for03m”, Journal of Business Research, Vol. 62, PP. 924-930
Walsh, G., Mitchell, V.W., Jackson, P.R. & Beatty, S.E. (2009). “Examining the Antecedents and Consequences of Corporate Reputation: A Customer Perspective”, British Journal of Management, Vol. 20, PP. 187-203.
Walsh, G., Beatty, S.E. & Holloway, B.B. (2015). “Measuring client -based corporate reputation in B2B professional services: scale development and validation”, Journal of Services Marketing, Vol. 29(3), PP. 173-187.
_||_
اصانلو، ب. و خدامی، س. (1394). "تأثیر تعلق عاطفی مشتریان بر ارزش ویژه برند با تأکید بر نقش میانجی کیفیت رابطهای و رفتار شهروندی برند در بازار صنعتی"، نشریه مدیریت برند، دوره 2، شماره 2(4)، صص. 97-124.
امیرشاهی، م.ا.، سیاه تیری، و. و روانبد، ف. (1388). "شناسایی عوامل مؤثر بر ایجاد اعتماد در مشتریان کلیدی بانک کارآفرین در شهر تهران"، فصلنامه مدرس علوم انسانی - پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره 13، شماره 4، صص. 61-76.
داوری، ع. و رضازاده، آ. (1392). "مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS (چاپ اول). تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
حمیدیزاده، م.ر.، جزنی، ن.، حاجی کریمی، ع.ع. و ابراهیمی، ا.ق. (1391). "طراحی یک مدل چند وجهی برای سنجش رضایت مشتریان در صنعت بانکداری ایران"، نشریه چشمانداز مدیریت بازرگانی، دوره 11، شماره 9(42)، صص. 99-116.
حقیقی کفاش، م.، صحت، س.، اثناعشری، م. و فرهمندثابت، م. (1393). "تأثیر شهرت سازمانی بر نیات رفتاری مشتری در بانک اقتصاد نوین"، پژوهشنامه مدیریت تحول، دوره 6، شماره 11، صص. 29-47.
حیدرزاده، ک. و خسروزاده، ش. (1390). "ارزیابی تأثیر تصویر ذهنی از کشور خاستگاه تولید، آگاهی از محصول و درگیری ذهنی بر تصمیم خرید مشتریان"، مجله مدیریت بازاریابی، دوره 6، شماره 11، صص. 1-32.
شاهین، آ.، علامه، س.م. و اسدی، ع. (1393). "تحلیل تناسب خودپنداره و شخصیت مقصد بر نیتهای رفتاری گردشگر داخلی در شهر اصفهان"، نشریه چشمانداز مدیریت بازرگانی، دوره 13، شماره 19، صص. 67-86.
نرگسیان، ع.، طهماسبی آقبلاغی، د. و دیندار، ی. (1393). "مطالعه تأثیر ابزارهای بازاریابی سیاسی بر مشارکت عمومی (مورد مطالعه: شهروندان منطقه 5 شهر تهران)"، نشریه مدیرت دولتی، دوره 6، شماره 3، صص. 603-624.
نجفی، ا. (1388). "بررسی تأثیر اعتماد و احساس به برند بر عملکرد برند"، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران.
Ahmed, A. (2010). “Global Financial Crisis: An Islamic Finance Perspective”, International Journal of Islamic and Middle Eastern Finance and Management, Vol. 3(4), PP. 306-320.
Carroll, B. & Ahuvia, A., (2006). “Some Antecedents and Outcomes of Brand Love”, Marketing Letters, Vol. 17(2), PP. 79-89.
Cho, Y.S., Rha, H.S. & Burt, S. (2015). “The impact of customer awareness of manufacturer name disclosure on retail brand attitudes and loyalty in Korea”, Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 22, PP. 128-137.
Ekinci, Y., Dawes, P.L. & Massey, G.R. (2008). “An Extended Model of the Antecedents and Consequences of Consumer Satisfaction for Hospitality Services”, European Journal of Marketing, Vol. 42(1/2), PP. 35-68.
Hosany, S. & Martin, D. (2012). “Self-image congruence in consumer behavior”, Journal of Business Research, Vol. 65(5), PP. 685-691.
Išoraitė, M. (2018). “Brand image development”, Vilniaus kolegija/The University Applied Sciences, Vol 7(1-14), PP. 1-6.
Koo, W., Cho, E. & Kim, Y-K. (2016). “Actual and ideal self-congruity affecting consumers’ emotional and behavioral responses toward an online store”, Computer in Human Behavior, Vol. 36, PP. 147-153.
Kalieva, M.O. (2015). “Development of Territory Brand Image: The Marketing Aspect”, Review of European Studies; Vol. 7(2), PP. 23-27.
Lin, Y.H. (2015). “Innovative brand experience's influence on brand equity and brand satisfaction”, Journal of Business Research, Vol. 68(11), PP. 2254-2259.
Mohd, Y. & Ariffin, SH. (2017). “The Influence of Self-Congruity, Functional Image, and Emotional Attachment on Loyalty”. Procedia Economics and Finance, Vol. 37, PP. 350-357.
Malik, M.E., Naeem, B. & Munawar, M. (2012). “Brand Image: Past, Present and Future”, Journal of Basic and Applied Scientific Research. Vol. 2(12), PP. 13069-13075.
Rcad, W., Robertson, N. & McQuilken, L. (2011). “A novel romance: Thr technology acceptance Model with emotional attachment”, Australasian marketing Journal, Vol. 19, PP. 223-229.
Rashmi, J. (2019). “Investigation into the Customer Loyalty and Corporate Image Relationship”, Journal of Modern Accounting and Auditing, Vol. 15(8), PP. 396-405.
Usakli, A. (2009). “The Relationship between destination personality”, self-congruity, and behavioral intentions (Doctoral Dissertations), UNLV Theses, Professional Papers, Capstones. P. 976.
Salimi, M. & Khanlari, A. (2018). “Congruence between self-concept and brand personality, its effect on brand emotional attachment”, Academy of Marketing Studies Journal, Vol 22(4), PP. 1-21.
Walsh, G., Beatty, S.E. & Shiu, E.M.K. (2009). “The customer- based corporate reputation scale: Replication and short for03m”, Journal of Business Research, Vol. 62, PP. 924-930
Walsh, G., Mitchell, V.W., Jackson, P.R. & Beatty, S.E. (2009). “Examining the Antecedents and Consequences of Corporate Reputation: A Customer Perspective”, British Journal of Management, Vol. 20, PP. 187-203.
Walsh, G., Beatty, S.E. & Holloway, B.B. (2015). “Measuring client -based corporate reputation in B2B professional services: scale development and validation”, Journal of Services Marketing, Vol. 29(3), PP. 173-187.