بررسی رابطه بین تمرکز بر مشتری با بازده داراییها و نسبت گردش موجودیهای شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
الموضوعات : مدیریت بازاریابی
1 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد فیروزآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران
الکلمات المفتاحية: نسبت گردش موجودیها, تمرکز بر مشتری, بازده داراییها,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین تمرکز بر مشتری با بازده داراییها و نسبت گردش موجودیهای شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انجام گردید. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی است و به روش توصیفی ـ همبستگی صورت گرفته است. جامعه این پژوهش عبارت بودند از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که از سال 1393 تا 1396 فعال بودهاند حجم نمونه با استفاده از روش حذف سیستماتیک تکنیک غربالگری تعداد 118 شرکت و در کل تعداد 472 شرکت سال در محدوده زمانی جمعآوری دادههای پژوهش تعیین گردید. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش، گزارشهای منتشر شده توسط بورس اوراق بهادار، ماهنامه بورس، نرمافزارهای رهآوردنوین، صحرا و دنا و گزارشهای حسابرسی، صورتهای مالی و درگاه اینترنتی جامعه حسابداران رسمی دادهها نیز با بهرهمندی از آزمون چاو و هاسمن، آزمون مانایی، همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که در سطح اطمینان 95% بین تمرکز بر مشتری و بازده داراییها رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و همچنین بین تمرکز بر مشتری و نسبت گردش موجودیها رابطه مثبت و معنادار وجود دارد که در نهایت هر دو فرضیه مورد تأیید قرار گرفتند.
جهانشاد، ر. (1392). "تأثیر مدت تصدی حسابرس و نوع حسابرس بر گزارشگری محافظه کارانه سود"، کارشناسی ارشاد، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه فردوسی، مشهد.
خدادادی، م. (1396). "در پژوهش خود به بررسی رابطه بین تمرکز مشتری و حقالزحمه حسابرسی"، اولین همایش ملی حسابرسی و نظارت مالی ایران. مشهد، ایران. صص. 35-45.
خدادادی، و. (1398). "به بررسی رابطه بین تمرکز مشتری و حقالزحمه حسابرسی میپردازد. امروزه در محیط کسبوکار جلب رضایت مشتری در دستیابی سازمانها به اهدافشان"، فصلنامه علمی- پژوهشی "امنیت پژوهی"؛ سال 13، شماره 25، صص. 28-32.
رحمانی، س. (1395). "به بررسی مرکز بر مشتری و عملکرد شرکت"، فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت دارایی و تأمین مالی- سال 2، شماره 29، صص. 21-35.
رحمانی، س، غلامی جمکرانی، ر. (1398). "به بررسی تمرکز بر مشتری و عملکرد"، فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت، سال 6، شماره 16، بهار صص. 52-65.
رهنمایرودپشتی، ف. و محمودی، م. (1392). "تبیین الگوی هوش تجاری در سیستم اطلاعات حسابداری مدیریت"، مدیریت کسبوکار، دوره 9، شماره 5، صص.20-50.
صحت، س. (1389). "بررسی رابطه بازده داراییها، بازده حقوق صاحبان سهام و ارزش افزوده اقتصادی در صنعت بیمه"، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال 3، شماره 38، صص 41-58.
صالحی، م. (1396). "بررسی رابطه ساختار سرمایه با بازده داراییها و با تأکید بر تورم ایجاد شده حاصل از تصمیمگیریهای دولت"، مجله اقتصاد و مدیریت، شماره 16، صص. 16-25.
علیزاده، ر. (1396). "بررسی ارتباط بین تمرکز بازار حسابرسی، حقالزحمه حسابرسی و کیفیت حسابرسی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، شماره 6، صص. 16-28.
کردستانی، ف. (1397). "بررسی تأثیر تمرکز بازار حسابرسی بر حقالزحمه و کیفیت حسابرسی"، پژوهشهای تجربی و روششناسی در حسابداری، تهران: انتشارات ترمه، صص. 17-29.
کرمی، غ. (1388). "بررسی تحلیلی نقش نسبتهای مالی در توضیح بازده حقوق سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، مجله بررسیهای حسابرسی و حسابداری، شماره 42، صص. 18-29.
Banerjee, S., Dasgupta, S. & Kim, Y. (2008). “Buyer-supplier relationships and the stakeholder theory of capital structure”, Journal of Finance, Vol. 63, PP. 2507-2552.
Brooks, L. (2018). “Political Connection and the Demand for Industry Specialist Auditors”, Accounting and Finance Research, Vol. 5(1), PP. 210-231.
Calo (2019). “Examines customer satisfaction, net income and total assets. Common wisdom Customer Concentration Risk and the Cost of Equity Capital”, March 23, 2015, quity Capital, March 23, 2015.
Chen, H., Kacperczyk, M. & Ortiz-Molina, H. (2012). “Do nonfinancial stakeholders affect the pricing of risky debt? Evidence from unionized workers”, Review of Finance, Vol. 16(2), PP. 347 383.
Chukwunedu, O.S. & Ogochukwu O.G. (2014). “Board Effectiveness and Audit Quality in Nigeria: A Perspective Study”, Vol. 2(9), PP. 406-417.
Cohen, L. & Schmidt, B. (2019). “Attracting flows by attracting big clients”, Journal of Finance, Vol. 64(5), PP. 1225-1252.
Craswell, A.T., Francis, J.R. & Taylor, S.L. (2015). “Auditor brand name reputations and industry specializations”, Journal of Accounting and Economics, Vol. 20, PP. 297-322.
DeAngelo, L.E. (2017). “Auditor size and auditor quality, journal of accounting”, Journal of Accounting & Economic, Vol. 3(3), PP. 183-199.
Fooladi, M. & Abdul Shukor Z. (2016). “Board of Directors, Audit Quality and firm performance: Evidence from Malaysia”, National Research & Innovation Conference for Graduate Students in Social Sciences. December 7-9, 2012.
Guedhami, O, Pittman, J.A. & Saffa, W. (2018). “Auditor choice in politically connected firms”, Journal of Accounting Research, Vol. 52(1), PP. 107-162.
Bathula, H. (2017). “Board characteristics and firm performance: Evidence from new zeland”, journal of management, PP. 172-186.
Huanmin, Y. & Shengwen, X. (2016). “How does auditors’ work stress affect audit quality? Empirical evidence from the Chinese stock market”, China Journal of Accounting Research, Vol. 9(4), PP. 305-319.
Kim, Y. & Park, M.S. (2014). “Real activities manipulation and auditors’ client retention decision”, The Accounting Review, Vol. 89(1), PP. 367-401.
Kend, M. (2008). “Client industry audit expertise: towards a better understanding”, Pacifice Accounting Review, Vol. 20, PP. 49-62.
Leandigerin, A. (2020). “Emotional competence, personality, and job attitudes as predictors of job performance”, Journal of the Indian Academy of Applied Psychology, Vol. 32(2), PP. 135-144.
Marison, J.D. (2000). “Spiritual Intelligence or Spiritual Consciousness”, International Journal for the Psychology and Religion; Vol. 10(2), PP. 47-56.
Mayer, J.D. & Salovey, P. (2000). “Emotional Intelligence”, Imagination Cognition & and personality, Vol. 9(3), PP. 185-211.
Houqe, N., Monem, R.M. & Zijl, T.V. (2012). “Government quality, auditor choice and adoption of IFRS: A cross country analysis”, Advances in Accounting, Vol. 28(2), PP. 307-316.
Yoshida, Y. & Sandall, J. (2013). “Occupational burnout and work factors in community and hospital midwives: A survey analysis”, Midwifery. Vol. 29(8), PP. 921-926.
Wang, B. & Xin, B. (2011). “Auditor choice and accruals patterns of cross listed firms”, China Journal of Accounting Research, Vol. 4(4), PP. 233-251.
_||_جهانشاد، ر. (1392). "تأثیر مدت تصدی حسابرس و نوع حسابرس بر گزارشگری محافظه کارانه سود"، کارشناسی ارشاد، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه فردوسی، مشهد.
خدادادی، م. (1396). "در پژوهش خود به بررسی رابطه بین تمرکز مشتری و حقالزحمه حسابرسی"، اولین همایش ملی حسابرسی و نظارت مالی ایران. مشهد، ایران. صص. 35-45.
خدادادی، و. (1398). "به بررسی رابطه بین تمرکز مشتری و حقالزحمه حسابرسی میپردازد. امروزه در محیط کسبوکار جلب رضایت مشتری در دستیابی سازمانها به اهدافشان"، فصلنامه علمی- پژوهشی "امنیت پژوهی"؛ سال 13، شماره 25، صص. 28-32.
رحمانی، س. (1395). "به بررسی مرکز بر مشتری و عملکرد شرکت"، فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت دارایی و تأمین مالی- سال 2، شماره 29، صص. 21-35.
رحمانی، س، غلامی جمکرانی، ر. (1398). "به بررسی تمرکز بر مشتری و عملکرد"، فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت، سال 6، شماره 16، بهار صص. 52-65.
رهنمایرودپشتی، ف. و محمودی، م. (1392). "تبیین الگوی هوش تجاری در سیستم اطلاعات حسابداری مدیریت"، مدیریت کسبوکار، دوره 9، شماره 5، صص.20-50.
صحت، س. (1389). "بررسی رابطه بازده داراییها، بازده حقوق صاحبان سهام و ارزش افزوده اقتصادی در صنعت بیمه"، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال 3، شماره 38، صص 41-58.
صالحی، م. (1396). "بررسی رابطه ساختار سرمایه با بازده داراییها و با تأکید بر تورم ایجاد شده حاصل از تصمیمگیریهای دولت"، مجله اقتصاد و مدیریت، شماره 16، صص. 16-25.
علیزاده، ر. (1396). "بررسی ارتباط بین تمرکز بازار حسابرسی، حقالزحمه حسابرسی و کیفیت حسابرسی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، شماره 6، صص. 16-28.
کردستانی، ف. (1397). "بررسی تأثیر تمرکز بازار حسابرسی بر حقالزحمه و کیفیت حسابرسی"، پژوهشهای تجربی و روششناسی در حسابداری، تهران: انتشارات ترمه، صص. 17-29.
کرمی، غ. (1388). "بررسی تحلیلی نقش نسبتهای مالی در توضیح بازده حقوق سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، مجله بررسیهای حسابرسی و حسابداری، شماره 42، صص. 18-29.
Banerjee, S., Dasgupta, S. & Kim, Y. (2008). “Buyer-supplier relationships and the stakeholder theory of capital structure”, Journal of Finance, Vol. 63, PP. 2507-2552.
Brooks, L. (2018). “Political Connection and the Demand for Industry Specialist Auditors”, Accounting and Finance Research, Vol. 5(1), PP. 210-231.
Calo (2019). “Examines customer satisfaction, net income and total assets. Common wisdom Customer Concentration Risk and the Cost of Equity Capital”, March 23, 2015, quity Capital, March 23, 2015.
Chen, H., Kacperczyk, M. & Ortiz-Molina, H. (2012). “Do nonfinancial stakeholders affect the pricing of risky debt? Evidence from unionized workers”, Review of Finance, Vol. 16(2), PP. 347 383.
Chukwunedu, O.S. & Ogochukwu O.G. (2014). “Board Effectiveness and Audit Quality in Nigeria: A Perspective Study”, Vol. 2(9), PP. 406-417.
Cohen, L. & Schmidt, B. (2019). “Attracting flows by attracting big clients”, Journal of Finance, Vol. 64(5), PP. 1225-1252.
Craswell, A.T., Francis, J.R. & Taylor, S.L. (2015). “Auditor brand name reputations and industry specializations”, Journal of Accounting and Economics, Vol. 20, PP. 297-322.
DeAngelo, L.E. (2017). “Auditor size and auditor quality, journal of accounting”, Journal of Accounting & Economic, Vol. 3(3), PP. 183-199.
Fooladi, M. & Abdul Shukor Z. (2016). “Board of Directors, Audit Quality and firm performance: Evidence from Malaysia”, National Research & Innovation Conference for Graduate Students in Social Sciences. December 7-9, 2012.
Guedhami, O, Pittman, J.A. & Saffa, W. (2018). “Auditor choice in politically connected firms”, Journal of Accounting Research, Vol. 52(1), PP. 107-162.
Bathula, H. (2017). “Board characteristics and firm performance: Evidence from new zeland”, journal of management, PP. 172-186.
Huanmin, Y. & Shengwen, X. (2016). “How does auditors’ work stress affect audit quality? Empirical evidence from the Chinese stock market”, China Journal of Accounting Research, Vol. 9(4), PP. 305-319.
Kim, Y. & Park, M.S. (2014). “Real activities manipulation and auditors’ client retention decision”, The Accounting Review, Vol. 89(1), PP. 367-401.
Kend, M. (2008). “Client industry audit expertise: towards a better understanding”, Pacifice Accounting Review, Vol. 20, PP. 49-62.
Leandigerin, A. (2020). “Emotional competence, personality, and job attitudes as predictors of job performance”, Journal of the Indian Academy of Applied Psychology, Vol. 32(2), PP. 135-144.
Marison, J.D. (2000). “Spiritual Intelligence or Spiritual Consciousness”, International Journal for the Psychology and Religion; Vol. 10(2), PP. 47-56.
Mayer, J.D. & Salovey, P. (2000). “Emotional Intelligence”, Imagination Cognition & and personality, Vol. 9(3), PP. 185-211.
Houqe, N., Monem, R.M. & Zijl, T.V. (2012). “Government quality, auditor choice and adoption of IFRS: A cross country analysis”, Advances in Accounting, Vol. 28(2), PP. 307-316.
Yoshida, Y. & Sandall, J. (2013). “Occupational burnout and work factors in community and hospital midwives: A survey analysis”, Midwifery. Vol. 29(8), PP. 921-926.
Wang, B. & Xin, B. (2011). “Auditor choice and accruals patterns of cross listed firms”, China Journal of Accounting Research, Vol. 4(4), PP. 233-251.