تأثیر تمایل کارآفرینانه بر رفتار کسبوکارهای نوپا با نقش تعدیلگر فرهنگ ملی
الموضوعات : مدیریت بازاریابیکیانوش خسروی 1 , حسن مجیدی دیزج 2
1 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی- کارآفرینی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی- کارآفرینی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: تمایل به کارآفرینی, فرهنگ ملی, کارآفرینی, دانشجویان, رفتار کسبوکارهای نوپا, نگرش فردگرایانه, واحد علوم و تحقیقات تهران,
ملخص المقالة :
هدف: امروزه کارآفرینی نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها دارد و در این بین ایجاد انگیزههای لازم برای کارآفرینی و گسترش فرهنگ کارآفرینی اساسی و تعیینکننده است. محققان نقش فرهنگ ملی در این زمینه را تعیینکننده میدانند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر تمایل کارآفرینانه بر رفتار کسبوکارهای نوپا با نقش تعدیلگر فرهنگ ملی انجام گرفت. روش: این پژوهش به لحاظ روش، از نوع پیمایشی و از لحاظ ماهیت و هدف نیز توصیفی-کاربردی بود. ابزار اصلی جمعآوری اطلاعات مورد نیاز محقق، پرسشنامه محقق ساخته بوده که در طیف لیکرت بصورت پنج گزینهای تنظیم شد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات بود. بر اساس آمار مأخوذه از آموزش دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران، تعداد 9000 نفر در دورههای کارشناسی، کارشناسیارشد و دکترای تخصصی دانشکده مدیریت و اقتصاد مشغول به تحصیل هستند. بر اساس فرمول کوکران تعداد 370 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری در دسترس بود. بعد از تأیید روایی ابزار جمعآوری اطلاعات با ضریب لاوشه و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه در اختیار گروه پاسخگویان قرار گرفت و ضریب آلفا 0/79 بود. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. در سطح توصیفی از آمارههایی نظیر فراوانی، درصد، میانگین، میانه، انحراف معیار و جداول و نمودارهای ستونی استفاده گردید. در سطح استنباطی برای آزمون فرضیهها از رگرسیون استفاده گردید. نرمافزار مورد استفاده SPSS 24 بود. یافتهها: تمایل کارآفرینانه بر رفتار کسبوکارهای نوپا با نقش تعدیلگر فرهنگ ملی تأثیر مثبت دارد. تمایل کارآفرینانه بر رفتار کسبوکارهای نوپا تأثیر مثبت دارد. تمایل کارآفرینانه بر رفتار کسبوکارهای نوپا با نقش تعدیلگر نگرش فردگرایانه تأثیر مثبت دارد. تمایل کارآفرینانه بررفتار کسبوکارهای نوپا با نقش تعدیلگر نگرش جنسیتی تأثیر ندارد. تمایل کارآفرینانه بر رفتار کسبوکارهای نوپا با نقش تعدیلگر رویکرد استراتژیک تأثیر مثبت دارد. تمایل کارآفرینانه بر رفتار کسبوکارهای نوپا با نقش تعدیلگر روابط قدرت تأثیر ندارد. تمایل کارآفرینانه بر رفتار کسبوکارهای نوپا با نقش تعدیلگر اجتناب از عدم اطمینان تأثیر ندارد.
اصغرزاده تالارپشتی، م. و حسینی، ح. (1395). "بررسی رابطه گرایش به کارآفرینی و عملکرد شرکتها با نقش واسطه سرعت نوآوری"، چهارمین کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسبوکارهای دانش بنیان، بابلسر، دانشگاه جامع علمی کاربردی مازندران- شرکت پژوهشی طرود شمال.
اوحدی، ف. و ناصری، م (1397). "بررسی مدلهای کسبوکار پیادهسازی فین تکها و استارتآپهای حوزه مالی و بانکی"، همایش ملی مدیریت و کسبوکار الکترونیکی با رویکرد اقتصاد مقاومتی، مشهد، مؤسسه آموزش عالی فردوس مشهد.
فراهانی، ح.، شعبانی، ر. و غفاری، ه. (1391). "بررسی تأثیر گرایش به کارآفرینی و اطلاعات بازاریابی بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط استان مرکزی"، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسبوکارهای دانشبنیان. آبان 1391. دانشگاه مازندران.
محمدیون، ه. و شیخاسماعیلی، س. (1397). "ارزیابی عوامل مؤثر بر تعهد عاطفی به برند کارفرما در مجموعه شرکتها و استارتآپهای فناور استان کردستان"، پنجمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در مدیریت و حسابداری، تهران، انجمن مدیریت ایران.
Bergman, H., Hundt, C. & Sternberg, R. (2016). “What makes student entrepreneurs? On the relevance (and irrelevance) of the university and the regional context for student start-ups”, Small Business Economics, Vol. 47(1), PP. 53-76.
Dheer, R.J.S. (2017). “Cross-national differences in entrepreneurial activity: Role of culture and institutional factors”, Small Business Economics, Vol. 48(4), PP. 813-842.
Fayolle, A., Liñán, F. & Moriano, J.A. (2014). “Beyond entrepreneurial intentions: Values and motivations in entrepreneurship”, International Entrepreneurship and Management Journal, Vol. 10(4), PP. 679-689.
Halman, J.I.M. & Burger, G.T.N. (2002). “Evaluating effectiveness of project start-ups: an exploratory study”, International Journal of Project Management, Vol. 20(1), PP. 81-89.
Juita-Elena, Y. (2014). “Impact of start-up support through guided preparation”, Journal of Entrepreneurship and Public Policy, Vol. 3(1), PP. 72-95.
Jenssen, J.I. & Kristiansen, S. (2004). “Sub-cultures and Entrepreneurship: The Value of Social Capital in Tanzanian Business”, Journal of Entrepreneurship, Vol. 13(1), PP. 1-27.
Kwon, S.W. & Arenius, P. (2010). “Nations of entrepreneurs: A social capital perspective”, Journal of Business Venturing, Vol. 25(3), PP. 315-330.
Savolainen, P., Ahonen, J.J. & Richardson, I. (2015). “When did your project start? – the software supplier’s perspective”, Journal of Systems and Software, Vol. 104, PP. 32-40.
_||_
اصغرزاده تالارپشتی، م. و حسینی، ح. (1395). "بررسی رابطه گرایش به کارآفرینی و عملکرد شرکتها با نقش واسطه سرعت نوآوری"، چهارمین کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسبوکارهای دانش بنیان، بابلسر، دانشگاه جامع علمی کاربردی مازندران- شرکت پژوهشی طرود شمال.
اوحدی، ف. و ناصری، م (1397). "بررسی مدلهای کسبوکار پیادهسازی فین تکها و استارتآپهای حوزه مالی و بانکی"، همایش ملی مدیریت و کسبوکار الکترونیکی با رویکرد اقتصاد مقاومتی، مشهد، مؤسسه آموزش عالی فردوس مشهد.
فراهانی، ح.، شعبانی، ر. و غفاری، ه. (1391). "بررسی تأثیر گرایش به کارآفرینی و اطلاعات بازاریابی بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط استان مرکزی"، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسبوکارهای دانشبنیان. آبان 1391. دانشگاه مازندران.
محمدیون، ه. و شیخاسماعیلی، س. (1397). "ارزیابی عوامل مؤثر بر تعهد عاطفی به برند کارفرما در مجموعه شرکتها و استارتآپهای فناور استان کردستان"، پنجمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در مدیریت و حسابداری، تهران، انجمن مدیریت ایران.
Bergman, H., Hundt, C. & Sternberg, R. (2016). “What makes student entrepreneurs? On the relevance (and irrelevance) of the university and the regional context for student start-ups”, Small Business Economics, Vol. 47(1), PP. 53-76.
Dheer, R.J.S. (2017). “Cross-national differences in entrepreneurial activity: Role of culture and institutional factors”, Small Business Economics, Vol. 48(4), PP. 813-842.
Fayolle, A., Liñán, F. & Moriano, J.A. (2014). “Beyond entrepreneurial intentions: Values and motivations in entrepreneurship”, International Entrepreneurship and Management Journal, Vol. 10(4), PP. 679-689.
Halman, J.I.M. & Burger, G.T.N. (2002). “Evaluating effectiveness of project start-ups: an exploratory study”, International Journal of Project Management, Vol. 20(1), PP. 81-89.
Juita-Elena, Y. (2014). “Impact of start-up support through guided preparation”, Journal of Entrepreneurship and Public Policy, Vol. 3(1), PP. 72-95.
Jenssen, J.I. & Kristiansen, S. (2004). “Sub-cultures and Entrepreneurship: The Value of Social Capital in Tanzanian Business”, Journal of Entrepreneurship, Vol. 13(1), PP. 1-27.
Kwon, S.W. & Arenius, P. (2010). “Nations of entrepreneurs: A social capital perspective”, Journal of Business Venturing, Vol. 25(3), PP. 315-330.
Savolainen, P., Ahonen, J.J. & Richardson, I. (2015). “When did your project start? – the software supplier’s perspective”, Journal of Systems and Software, Vol. 104, PP. 32-40.