ارایه الگوی کسب و کار تجارت الکترونیک در بازارهای صنعتی با تأکید بر نقش زنجیره ارزش
الموضوعات : مدیریت بازاریابیاصغر باباپور 1 , حمیدرضا سعیدنیا 2 , زهرا علیپور درویش 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد دبی، دانشگاه آزاد اسلامی، امارات متحده عربی
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: بازارهای صنعتی, زنجیره ارزش, تجارت الکترونیک, الگوی کسب و کار,
ملخص المقالة :
امروزه، جهانی شدن،کوتاه شدن چرخه عمر محصول، مشتریگرایی و غیره، محیط سنتی کسب و کار را به یک محیط پویاتر تبدیل کرده است از این رو مدلهای سنتی کسب و کار نمیتواند به خوبی جوابگو باشد و شکلهای جدید تجارت، مانند کسب و کار الکترونیکی متداولتر شده است. هدف از این مطالعه ارایه الگوی کسب و کار تجارت الکترونیک در بازارهای صنعتی با تأکید بر نقش زنجیره ارزش است. روش تحقیق در این مطالعه از نوع توصیفی- اکتشافی با بهرهگیری از تئوری داده بنیاد (گرندد تئوری) و روش کدگذاری است الگوی اکتشافی ارائه شده در تحقیق با نام (REAL) دارای چهار بعد اصلی شناسایی (Recognize)، ارزیابی (Evaluation)، توافق (Agreement) و هدایت (Lead) و سه عامل زمینهای باعنوان اصالت، تعهد و ضمانت است. لذا بر اساس این الگو در کسب و کار تجارت الکترونیک بر مبنای زنجیره ارزش میبایست REAL (واقع گرایانه) حرکت کرد و همواره عوامل اصالت، تعهد و ضمانت را به عتوان عوامل زمینهای در کلیه مراحل اجرائی مدل در نظر گرفت. در مدل کسب و کار در بازارهای صنعتی عواملی مانند اصالت، تعهد و ضمانت از الزامات اساسی و پایهای در تمام مراحل الگو قلمداد میشود.
آنسلم استراس، ج.ک. (1393). "اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی، رویهها و شیوهها"، ناشر: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، شابک: 978-964-426-247.
Ba, S. & Pavlou, P.A. (2002). “Evidence of the effect of trust building technology in electronic markets: price premiums and buyer behavior”, MIS Quarterly 26 (3), PP.243-268.
Cote, L., sabourin, V. & Vezina, M. (2005). “New electronic business models of small and medium sized enterprise development’’, www.cefrio.gc.ca, 24 February.
Chen, X. & Lin, H. (2013). “Research on e-Commerce Logistics System Informationization in Chain”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 96.
Chi Chun Wan. (2017). “Forecasting E-commerce Key Performance Indicators, Vrije Universiteit Amsterdam”, Master Project Business Analytics.
Doloto, U. & Chen-Burger, J. (2015). “A Survey of Business Models in eCommerce. Book: Economic Demand Functions in Simulation: Agent-Based Vs”, Monte Carlo Approach.
Julio Kauss., Miguel Cadillo., David Mauricio. (2018). “Reference Model for the Implementation of an E-Commerce Solution in Peruvian SMEs in the Retail Sector”, International Journal of Computer and Information Engineering.
Kayikci, Y. (2017). “E-Commerce in Logistics and Supply Chain Management. Book: Encyclopedia of Information Science and Technology”, Edition: Fourth Edition (10 Volumes), Chapter: 466.
Lee, Ming-Chang. & Han, Mei-Wen. (2018). “E-Business Model Design and Implementation in Supply-Chain Integration”, International Symposium on وب Information Systems and Applications (WISA’09) Nanchang, P. R. China, May 22-24, 2009,PP. 001-004.
Li weiwei. & Dai yue. (2015). “Research on Value Evaluation of E-commerce Business Model”, Procedia Computer Science, Volume 60.
Mesut Savrul., Ahmet Incekara. & Sefer Sener. (2014). “The Potential of E-commerce for SMEs in a Globalizing Business Environment”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 150.
Johnson, M. & Whang, S. (2017). “E - Business and Supply Chain Management: An Overview and Framework*[J]”, Production and Operations management, vol. 11, no. 4, PP. 413-423.
Nah, Fiona Fui-Hoon. Smith, N., Samuel, X. & Cheng, M. (2016). “The Impact of Security Cues on User Perceived Security in e-Commerce”, 9750. 164-173. 10.1007/978-3-319-39381-0_15.
Phan, P. (2015). “The business of translation: initial conditions and firm capacity in taking discoveries to market”, The Journal of Technology Transfer. 41. 10.1007/s10961-015-9411-1.
Tamilarasi, R. & Elamathi, N. (2017). “E-COMMERCE-BUSINESS TECHNOLOGY- SOCIETY”, INTERNATIONAL JOURNAL OF ENGINEERING TECHNOLOGIES AND MANAGEMENT RESEARCH, Vol.4 (Iss10).
Ying Yu., Xin Wang., Ray Y. Zhong., George Q., Huang. (2016). “E-commerce Logistics in Supply Chain Management: Practice Perspective”, Procedia CIRP, Volume 52.
_||_آنسلم استراس، ج.ک. (1393). "اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی، رویهها و شیوهها"، ناشر: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، شابک: 978-964-426-247.
Ba, S. & Pavlou, P.A. (2002). “Evidence of the effect of trust building technology in electronic markets: price premiums and buyer behavior”, MIS Quarterly 26 (3), PP.243-268.
Cote, L., sabourin, V. & Vezina, M. (2005). “New electronic business models of small and medium sized enterprise development’’, www.cefrio.gc.ca, 24 February.
Chen, X. & Lin, H. (2013). “Research on e-Commerce Logistics System Informationization in Chain”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 96.
Chi Chun Wan. (2017). “Forecasting E-commerce Key Performance Indicators, Vrije Universiteit Amsterdam”, Master Project Business Analytics.
Doloto, U. & Chen-Burger, J. (2015). “A Survey of Business Models in eCommerce. Book: Economic Demand Functions in Simulation: Agent-Based Vs”, Monte Carlo Approach.
Julio Kauss., Miguel Cadillo., David Mauricio. (2018). “Reference Model for the Implementation of an E-Commerce Solution in Peruvian SMEs in the Retail Sector”, International Journal of Computer and Information Engineering.
Kayikci, Y. (2017). “E-Commerce in Logistics and Supply Chain Management. Book: Encyclopedia of Information Science and Technology”, Edition: Fourth Edition (10 Volumes), Chapter: 466.
Lee, Ming-Chang. & Han, Mei-Wen. (2018). “E-Business Model Design and Implementation in Supply-Chain Integration”, International Symposium on وب Information Systems and Applications (WISA’09) Nanchang, P. R. China, May 22-24, 2009,PP. 001-004.
Li weiwei. & Dai yue. (2015). “Research on Value Evaluation of E-commerce Business Model”, Procedia Computer Science, Volume 60.
Mesut Savrul., Ahmet Incekara. & Sefer Sener. (2014). “The Potential of E-commerce for SMEs in a Globalizing Business Environment”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 150.
Johnson, M. & Whang, S. (2017). “E - Business and Supply Chain Management: An Overview and Framework*[J]”, Production and Operations management, vol. 11, no. 4, PP. 413-423.
Nah, Fiona Fui-Hoon. Smith, N., Samuel, X. & Cheng, M. (2016). “The Impact of Security Cues on User Perceived Security in e-Commerce”, 9750. 164-173. 10.1007/978-3-319-39381-0_15.
Phan, P. (2015). “The business of translation: initial conditions and firm capacity in taking discoveries to market”, The Journal of Technology Transfer. 41. 10.1007/s10961-015-9411-1.
Tamilarasi, R. & Elamathi, N. (2017). “E-COMMERCE-BUSINESS TECHNOLOGY- SOCIETY”, INTERNATIONAL JOURNAL OF ENGINEERING TECHNOLOGIES AND MANAGEMENT RESEARCH, Vol.4 (Iss10).
Ying Yu., Xin Wang., Ray Y. Zhong., George Q., Huang. (2016). “E-commerce Logistics in Supply Chain Management: Practice Perspective”, Procedia CIRP, Volume 52.