بررسی اثر تعدیلی ریسک ادراک شده و آگاهی مشتری از محصول، بر رابطه بین رضایت مشتری با تمایل به خرید در تجربه یک محصول جدید
الموضوعات : مدیریت بازاریابیکامبیز حیدرزاده 1 , معصومه ورامینی 2
1 - دانشیار مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
الکلمات المفتاحية: ریسک ادراک شده, محصول جدید, تمایل به خرید, آگاهی مشتری, رضایت مشتری,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی تاثیر تعدیلی ریسک ادراک شده و آگاهی مشتری از محصول بر رابطه بین رضایت مشتری با تمایل به خرید در تجربه یک محصول جدید است. با بهرهگیری از روش آزمایشی با طرح عاملی۲×۲، (که هر یک از متغیرهای تعدیلگر آگاهی مشتری از محصول و ریسک ادراک شده از محصول، در دو سطح بالا/ پایین و کم/ زیاد تعریف شدهاند) در بین ۲۰۰ نفر از مشتریان فروشگاه در شهر آمل صورت گرفته است. دادههای موردنیاز با استفاده از ابزار پرسشنامه جمعآوری شده است. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ و روایی پرسشنامه توسط اساتید این پژوهش تایید گردید. از آزمونهای رگرسیون خطی ساده و چندگانه برای آزمون فرضیهها استفاده شده است. نتایج آماری در حالت کلی مبین تاثیر مثبت رضایت مشتری (بعنوان عامل مستقل) بر تمایل به خرید و تاثیر تعدیلی ریسک درک شده و عدم تاثیر تعدیلی آگاهی مشتری از محصول بر رابطه رضایت مشتری با تمایل به خرید میباشد.
_||_