تأثیر بازاریابی رابطهمند بر وفاداری مشتریان (مورد مطالعه: بانک صادرات استان مازندران)
الموضوعات : مدیریت بازاریابیآصف کریمی 1 , رضوان ولایتی شکوهی 2 , اسماعیل شعبانی نژاد 3
1 - استادیار، گروه مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 - دانشجوی دکتری بازاریابی بین الملل، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3 - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: بانک صادرات, وفاداری, بازاریابی رابطهمند, مشتریان,
ملخص المقالة :
حفظ مشتری و جلب وفاداری آن، برای ادامه کسب و کار امری حیاتی تلقی میشود. بانکها نیز میبایست برای بهبود وفاداری مشتریان خود بدنبال استراتژیهای گوناگون مدیریتی باشند. از دید اغلب محققان و افراد اجرایی، مهمترین نتیجه بکارگیری بازاریابی رابطهمند در بانکها همانند سایر بخشهای خدماتی وفادارسازی مشتریان بوده و این پیامدی است که مورد توجه متخصصان بازاریابی بانکها بوده است. با توجه به اهمیت این رویکرد بر ای سازمانهای امروزی، این مقاله ارتباط بنیانهای بازاریابی رابطهمند از جمله اعتماد، تعهد، ارتباطات، مدیریت تعارض و شایستگی را با وفاداری مشتری از خدمات بانکی مورد بررسی قرار داده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش حداقل مربعات جزیی و نرم افزارLisrel انجام شد. نتایج پژوهش نشان دهندهی تأثیر مثبت و معنادار بازاریابی رابطهمند بر وفاداری مشتریان در بانک صادرات استان مازندران است. هم چنین تأثیر ابعاد سازهی بازاریابی رابطهمند بر وفاداری مشتریان نیز بررسی شد که تأثیر همه ابعاد معنادار بود.
_||_