بررسی تأثیر ارزش، اثربخشی و ریسک درک شده از سوی مصرفکننده بر قصد وی برای خرید محصولات سبز (موردمطالعه: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران)
الموضوعات : مدیریت بازاریابیعادله سمیعی زفرقندی 1 , شهناز نایب زاده 2 , حسن دهقان دهنوی 3
1 - دانشآموختهی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات یزد
2 - گروه مدیریت-عضو هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی یزد
3 - گروه مدیریت-عضو هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی یزد
الکلمات المفتاحية: بازاریابی سبز, رفتار آگاهانه مصرف کننده در خرید, ریسک درک شده سبز, قصد خرید, اثربخشی ادراک شده توسط مصرف کننده نگرانی زیست محیطی, ارزش درک شده سبز,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر ارزش، اثربخشی و ریسک درک شده از سوی مصرفکننده بر قصد وی برای خرید محصولات سبز در بین مصرفکنندگان جوان میباشد. . با استفاده از متغیر های رفتار آگاهانه ی مصرف کننده در خرید، اثربخشی درک شده از سوی مصرف کننده،نگرانی زیست محیطی ،ارزش درک شده ی سبز،ریسک درک شده ی سبز، به عنوان متغیر مستقل، و مقاصد خرید سبزبه عنوان متغیرهای وابسته، مدل تحقیق شکل گرفته است. روش تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی بوده و بر حسب روش تحقیق، توصیفی است که با بکارگیری ابزار پرسشنامه و روش پیمایشی دادههای مورد نیاز جمعآوری شده است. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران می باشد و از روش نمونه گیری به روش تصادفی استفاده گردیده و تعداد400 نمونه قابل قبول جمعآوری گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS و LISREL انجام شده و نتایج پژوهش نشان می دهد که تاثیر متغیرهای رفتارآگاهانه ، ارزش درک شده و همچنین اثربخشی درک شده از سوی مصرف کننده برروی قصد خرید سبز مورد تایید قرارگرفت و نیز ریسک درک شده و نگرانی زیست محیطی متغیرهایی هستند که تاثیرشان بر قصد خرید سبز در نمونه مورد بررسی به تایید نرسید.
_||_