بررسی استراتژی کسب و کار جهانی سازگار با محیط زیست بر عملکرد صادرات سبز
الموضوعات : مدیریت بازاریابیمریم غیاث آبادی فراهانی 1 , پیمان غفاری آشتیانی 2
1 - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، اراک، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، اراک، ایران
الکلمات المفتاحية: فرهنگ سازمانی سبز, مزیت رقابتی سبز, صادرات سبز, سازگار با محیط زیست,
ملخص المقالة :
محقق تلاش دارد در طی این پژوهش به بررسی استراتژی کسب و کار جهانی سازگار با محیط زیست بر عملکرد صادرات سبز بپردازد. جامعه آماری این پژوهش شامل شرکت های نمونه و برتر صادراتی ایران می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش علّی می باشد. در این راستا ضمن مرور بر ادبیات موضوع و استفاده از منابع کتابخانه ای، محقق از پرسشنامهای برای جمع آوری اطلاعات استفاده کرده است. فرضیات این پژوهش با استفاده از آزمون معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار اسمارت پی ال اس مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج در پایان حاکی از تاثیر مثبت متغیرهای (منابع فیزیکی مرتبط با صادرات سبز، منابع مالی مرتبط با صادرات سبز و فرهنگ سازمانی سبز) با استراتژی های سازگار با محیط زیست، تاثیر منفی حساسیت مدیریت سبز بر استراتژی های سازگار با محیط زیست، تاثیر مثبت مزیت رقابتی سبز بر عملکرد صادرات سبز و همچنین تاثیر مثبت مزیت رقابتی سبز و استراتژی های سازگار با محیط زیست بر عملکرد صادرات سبز می باشد.
_||_