روش بهینه پرداختِ بینالمللی با تکیه بر بانکداری شرکتی و نقش کارآفرینان بر اساس رویکرد بازاریابی اجتماعی
الموضوعات :مجتبی بیات 1 , احمد سرداری 2 , ناصر آزاد 3 , عبداله نعامی 4
1 - دانشجوی دکترا، دانشکاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
4 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: حساب باز, پرداخت بینالمللی, پیش پرداخت, بانکداری شرکتی, بازاریابی اجتماعی,
ملخص المقالة :
با توجه به وضعیت فعلی ایران و وجود مشکلات ارزی در انتقال ارز از ایران به سایر کشورها، نیاز به شناسایی روش پرداخت بینالمللی مناسب با شرایط تحریم به عنوان یک مسئولیت اجتماعی بیش از پیش برای نظام بانکی کشور ضرورت یافته است. در مقاله حاضر سعی شده تابهترین روش پرداخت بینالمللی باتمرکز بر کارگزاران خارجی در نظام بانکی ایران انتخاب شود، تا علاوه بر عمل به رسالت اجتماعی بانکها، با رویکرد بازاریابی اجتماعی بهترین مشاوره به مشتریان شرکتی ارائه گردد. این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر جمع آوری دادهها ترکیبی از مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با خُبرگان میباشد. همچنین روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای و میدانی است. ابزار گردآوری دادهها بعد از کشف ابعاد پژوهش از طریق مصاحبه عمیق با خُبرگان، پرسشنامهای بود که با 24 سوال طراحی و پس از اثبات روایی و پایایی در بین جامعه آماری (32 نفر از کارکنان و کارشناس نظام بانکی ایران) توزیع گردید. این پرسشنامه برای تحقیق چهار فرضیه اصلی از نظر حساب باز، پیشپرداخت، وصولها و اعتبار اسنادی به منظور انتخاب بهترین روش پرداختِ بینالمللی با تکیه بر بانکداری شرکتی و نقش کارآفرینان بر اساس رویکرد بازریابی اجتماعی در نظر گرفته شد. نتایج بهکارگیری برخی آزمونهای ناپارامتریک نشان داد که کارگزاران خارجی نظام بانکی تنها تمایل به استفاده از دو روش پرداخت با حساب باز و پیشپرداخت را دارند، که کاربرد پرداخت با حساب باز بیشتر از روش پرداخت پیشپرداخت است. در نهایت پیشنهاداتی در حوزه پایگاه آموزش کارکنان در مورد قوانین و مقررات واردات و صادرات به مدیران ارائه گردید.
_||_