شناسایی و ارزیابی عوامل موثر بر انتصاب و ارتقای مدیران دانشگاه آزاد اسلامی
الموضوعات :
1 -
الکلمات المفتاحية: نظام انتصاب مدیران, نظام ارتقای مدیران, عوامل فردی, دانشگاه آزاد اسلامی,
ملخص المقالة :
این پژوهش برحسب هدف، کاربردی، برحسب نوع داده، آمیخته (کیفی-کمی) اکتشافی، برحسب زمان گردآوری داده، مقطعی و برحسب ماهیت و روش پژوهش، در بخش کیفی فراترکیب و تحلیل محتوای متون مصاحبه و در بخش کمی توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری در بخش کیفی و قسمت فراترکیب، کلیه مبانی نظری و پیشینههای مرتبط و در قسمت تحلیل محتوا، خبرگان نظری و تجربی بود که بر اساس اصل اشباع و روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند، 19 خبره به عنوان حجم نمونه تعیین شد؛ در بخش کمی جامعه آماری کلیه روسا و معاونین دانشگاههای آزاد اسلامی بودند که براساس روش نمونه گیری تصادفی خوشهای مرحلهای و حداقل حجم نمونه در تحلیل عاملی، 129 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شد. همچنین بهمنظور محاسبه روایی و پایایی در بخش فراترکیب از چک لیست مدل پریزما و ضریب کاپای کوهن و در بخش تحلیل محتوا برای محاسبه روایی از نظرات خبرگان و برای محاسبه پایایی از روش بازآزمون و توافق درون موضوعی بین دوکدگذار استفاده شد؛ بهمنظور گرداوری دادهها در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته برگرفته از بخش کیفی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی با استفاده از کدگذاري نظري برگرفته از روش تحلیل مضمون با نرم افزار Maxqda-V18 انجام شد . یافتهها نشان داد که عوامل موثر بر نظام انتصاب و ارتقای مدیران دانشگاه آزاد اسلامی شامل عوامل فردی، سازمانی و محیطی است
امامقلی زاده، سعید و مهربانی مجد، لیلا و ایجازی، محمد حمید (1403). بررسی عوامل موثر در انتخاب و انتصاب مدیران، فصلنامه مطالعات نوین در مدیریت و سازمان، 1(3).
پروری، امین؛ سیادت، سیدعلی؛ شاوران، سید حمیدرضا .(1401).الگوی گزینش رؤسای دانشگاهها در دانشگاههای منتخب جهان با رویکرد متنکاوی، مجله علوم تربیتی، 1(29)، 184-163
خدیوی، اسداله؛ رحمانی، هما (1403). طراحی و اعتبارسنجی الگوی شایستگی اعضای هیئتعلمی دانشگاه فرهنگیان مبتنی بر اسناد بالادستی، رهبری آموزشی کاربردی، 1(5)، 97-115
رضایی، مجید. (۱۴۰۰). بررسی شاخصهای شایستگی در انتصاب مدیران دانشگاهی: مطالعه موردی دانشگاه آزاد اسلامی. مجله پژوهش در مدیریت آموزش عالی ایران، ۲(۱)، ۱۲–۳۵.
زاهدی، ش. (۱۴۰۱). نظام انتصاب مدیران در دانشگاههای ایران: چالشها و راهکارها. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
مظفری, واعظی, و کوشکی جهرمی. (1403). شناسایی چالشهای انتخاب و انتصاب مدیران در نظام اداری ایران (موردپژوهی: سازمان اداری ـ استخدامی کشور). مطالعات منابع انسانی, 14(1), 64-84.
نجفی، مریم و قطنیان، سپیده و مهدی پور، حسن و موسالو، محسن (1404). نقش دخالت های سیاسی در انتصاب مدیران در فدراسیون های ورزشی، پنجمین همایش بین المللی علوم ورزشی، تربیت بدنی ومدیرت راهبردی در ورزش، همدان.
Garcia, M., & Roberts, L. (2022). Evaluating leadership selection mechanisms in public universities. Education Administration Review, 48(3), 217–235.
Hecht, G., Maas, V. S., & van Rinsum, M. (2023). The effects of transparency and group incentives on managers’ strategic promotion behavior. The Accounting Review, 98(7), 239-260.
Johnson, T., & Müller, S. (2023). Meritocracy or networking? Appointment dynamics in modern universities. Higher Education Quarterly, 77(1), 56–75.
Kyambade, M., Mugambwa, J., Nkurunziza, G., Namuddu, R., & Namatovu, A. (2024). Servant leadership style and socially responsible leadership in university context: moderation of promoting sense of community. International Journal of Educational Management, 38(3), 660-678.
Lopez, N., & Chen, W. (2021). Digital transformation and managerial appointment in universities. Journal of Educational Technology & Society, 24(1), 89–102.
Siraj, N., & Hágen, I. (2023). Performance management system and its role for employee performance: Evidence from Ethiopian SMEs. Heliyon, 9(11).
Smith, J., Lee, A., & Martin, R. (2021). A competence-based framework for academic leadership appointments. International Journal of Higher Education Management, 15(2), 123–145.
