شناسایی و ارزیابی عوامل موثر بر انتصاب و ارتقای مدیران دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
1 -
کلید واژه: نظام انتصاب مدیران, نظام ارتقای مدیران, عوامل فردی, دانشگاه آزاد اسلامی,
چکیده مقاله :
این پژوهش برحسب هدف، کاربردی، برحسب نوع داده، آمیخته (کیفی-کمی) اکتشافی، برحسب زمان گردآوری داده، مقطعی و برحسب ماهیت و روش پژوهش، در بخش کیفی فراترکیب و تحلیل محتوای متون مصاحبه و در بخش کمی توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری در بخش کیفی و قسمت فراترکیب، کلیه مبانی نظری و پیشینههای مرتبط و در قسمت تحلیل محتوا، خبرگان نظری و تجربی بود که بر اساس اصل اشباع و روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند، 19 خبره به عنوان حجم نمونه تعیین شد؛ در بخش کمی جامعه آماری کلیه روسا و معاونین دانشگاههای آزاد اسلامی بودند که براساس روش نمونه گیری تصادفی خوشهای مرحلهای و حداقل حجم نمونه در تحلیل عاملی، 129 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شد. همچنین بهمنظور محاسبه روایی و پایایی در بخش فراترکیب از چک لیست مدل پریزما و ضریب کاپای کوهن و در بخش تحلیل محتوا برای محاسبه روایی از نظرات خبرگان و برای محاسبه پایایی از روش بازآزمون و توافق درون موضوعی بین دوکدگذار استفاده شد؛ بهمنظور گرداوری دادهها در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته برگرفته از بخش کیفی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی با استفاده از کدگذاري نظري برگرفته از روش تحلیل مضمون با نرم افزار Maxqda-V18 انجام شد . یافتهها نشان داد که عوامل موثر بر نظام انتصاب و ارتقای مدیران دانشگاه آزاد اسلامی شامل عوامل فردی، سازمانی و محیطی است
This research was applied in terms of purpose, data type, mixed (qualitative-quantitative) exploratory, data collection time, cross-sectional, and in terms of nature and research method, in the qualitative part it was meta-synthesis and content analysis of interview texts, and in the quantitative part it was descriptive-survey. The statistical population in the qualitative part and meta-synthesis part was all relevant theoretical foundations and backgrounds, and in the content analysis part, theoretical and empirical experts, who were determined as the sample size based on the saturation principle and the purposeful non-random sampling method, 19 experts; in the quantitative part, the statistical population was all deans and vice-chancellors of Islamic Azad Universities, who were determined as the sample size based on the staged cluster random sampling method and the minimum sample size in factor analysis, 129 people. also, in order to calculate validity and reliability in the meta-synthesis section, the Prism Model Checklist and Cohen's Kappa Coefficient were used; in the content analysis section, the opinions of experts were used to calculate validity, and the test-retest and intra-subject agreement method between two coders was used to calculate reliability; in order to collect data in the quantitative section, a researcher-made questionnaire taken from the qualitative section was used . method with Maxqda-V18 software The findings showed that the factors affecting the appointment and promotion system of managers at Islamic Azad University include individual, organizational, and environmental factors.
امامقلی زاده، سعید و مهربانی مجد، لیلا و ایجازی، محمد حمید (1403). بررسی عوامل موثر در انتخاب و انتصاب مدیران، فصلنامه مطالعات نوین در مدیریت و سازمان، 1(3).
پروری، امین؛ سیادت، سیدعلی؛ شاوران، سید حمیدرضا .(1401).الگوی گزینش رؤسای دانشگاهها در دانشگاههای منتخب جهان با رویکرد متنکاوی، مجله علوم تربیتی، 1(29)، 184-163
خدیوی، اسداله؛ رحمانی، هما (1403). طراحی و اعتبارسنجی الگوی شایستگی اعضای هیئتعلمی دانشگاه فرهنگیان مبتنی بر اسناد بالادستی، رهبری آموزشی کاربردی، 1(5)، 97-115
رضایی، مجید. (۱۴۰۰). بررسی شاخصهای شایستگی در انتصاب مدیران دانشگاهی: مطالعه موردی دانشگاه آزاد اسلامی. مجله پژوهش در مدیریت آموزش عالی ایران، ۲(۱)، ۱۲–۳۵.
زاهدی، ش. (۱۴۰۱). نظام انتصاب مدیران در دانشگاههای ایران: چالشها و راهکارها. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
مظفری, واعظی, و کوشکی جهرمی. (1403). شناسایی چالشهای انتخاب و انتصاب مدیران در نظام اداری ایران (موردپژوهی: سازمان اداری ـ استخدامی کشور). مطالعات منابع انسانی, 14(1), 64-84.
نجفی، مریم و قطنیان، سپیده و مهدی پور، حسن و موسالو، محسن (1404). نقش دخالت های سیاسی در انتصاب مدیران در فدراسیون های ورزشی، پنجمین همایش بین المللی علوم ورزشی، تربیت بدنی ومدیرت راهبردی در ورزش، همدان.
Garcia, M., & Roberts, L. (2022). Evaluating leadership selection mechanisms in public universities. Education Administration Review, 48(3), 217–235.
Hecht, G., Maas, V. S., & van Rinsum, M. (2023). The effects of transparency and group incentives on managers’ strategic promotion behavior. The Accounting Review, 98(7), 239-260.
Johnson, T., & Müller, S. (2023). Meritocracy or networking? Appointment dynamics in modern universities. Higher Education Quarterly, 77(1), 56–75.
Kyambade, M., Mugambwa, J., Nkurunziza, G., Namuddu, R., & Namatovu, A. (2024). Servant leadership style and socially responsible leadership in university context: moderation of promoting sense of community. International Journal of Educational Management, 38(3), 660-678.
Lopez, N., & Chen, W. (2021). Digital transformation and managerial appointment in universities. Journal of Educational Technology & Society, 24(1), 89–102.
Siraj, N., & Hágen, I. (2023). Performance management system and its role for employee performance: Evidence from Ethiopian SMEs. Heliyon, 9(11).
Smith, J., Lee, A., & Martin, R. (2021). A competence-based framework for academic leadership appointments. International Journal of Higher Education Management, 15(2), 123–145.