ارزیابی تاثیر گردشگری هوشمند بر تجربه گردشگران (مطالعه موردی: پارک ائل گلی تبریز)
الموضوعات :
سعید امانپور
1
,
مجید گودرزی
2
,
زهرا سلطانی
3
,
ابتسام آل بوبالدی
4
1 - گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2 - گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
3 - گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
4 - گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
الکلمات المفتاحية: گردشگری هوشمند, تجربه گردشگران, پارک ائلی گلی تبریز , مدل ISM و ANP.,
ملخص المقالة :
امروزه توسعه سریع فناوری، هوشمندی را به همه سازمانها و جوامع معرفی کرده است. مفهوم گردشگری هوشمند تلفیقی از فناوری اطلاعات و ارتباطات با صنعت گردشگری برای پاسخگویی به نیازها و خواستههای فردی گردشگران قبل، حین و بعد از سفر است که میتواند، سطح رقابتپذیری مقصدها را افزایش دهد. گردشگری هوشمند، بهبود کارایی مدیریت منابع، به حداکثر رساندن رقابت و افزایش پایداری از طریق استفاده از نوآوریها و روشهای فناور است. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی تأثیر گردشگری هوشمند بر تجربه گردشگران (پارک ائلی گلی تبریز) میباشد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش انجام، توصیفی– تحلیلی میباشد. در این پژوهش از مدل ISM و ANP برای تحلیل پژوهش استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد. با استفاده از مدلهای ISM و ANP، عوامل کلیدی مؤثر بر تجربه گردشگری هوشمند، از جمله دسترسی به اطلاعات، امکانات دیجیتال، خدمات شخصیسازی شده و زیرساختهای هوشمند، شناسایی و اولویتبندی شدهاند. نتایج نشان میدهد که وجود زیرساختهای هوشمند و دسترسی به اطلاعات بهصورت آنلاین، نقش کلیدی در ارتقای تجربه گردشگران دارند. این پژوهش با ارائه یک مدل عملیاتی، راهکارهایی برای بهبود تجربه گردشگری در پارک ائل گلی و سایر فضاهای مشابه ارائه میدهد و نشان میدهد که چگونه گردشگری هوشمند میتواند تجربه گردشگران را بهبود بخشد. مطالعه موردی پارک ائل گلی، نمونهای از پیادهسازی فناوریهای نوین در حوزه گردشگری است.
1- ایرانی، حمید رضا، اسماعیلی مهیاری، مصطفی، نورمندی پور، وحید، (1400)، مرور کتاب سنجی بر پژوهشهای گردشگری هوشمند، فصلنامه گردشگری و اوغات فراغت، دوره 6، شماره 12.
2- تیموری، ایرج، قلی زاده، یاسر، حیدری چیانه، رحیم، (1402)، تحلیلی بر مقالات گردشگری هوشمند در ایران، نشریه فضای شهری و حیات اجتماعی، سال 2، شماره 7.
3- حافظ رضا زاده، معصومه، امیری، سید جواد، شیبانی، زهره، (1403)، بررسی وضعیت گردشگری هوشمند در شهر چابهار، فصلنامه جغرافیا و مطالعات محیطی، سال سیزدهم، شماره پنجاه و یک.
4- خانی، ناصر، آبیلی، مریم، گندمکار، امیر، بهرامی، مژگان، (1401)، ایجاد امنیت هوشمند در مقصد گردشگر جهت توسعه گردشگری (مطالعه موردی: بندر شانگهای)، فصلنامه چشمانداز شهرهای آینده، دوره سوم، شماره سوم.
5- خرازی محمدوندی آذر، زهرا، زنگوئی، فرنوش، صالحی صدقیانی، جمشید، (1399)، شناسایی مولفههای هوشمندسازی صنعت گردشگری در ایران، نشریه علمی مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند، سال هشتم، شماره 32.
6- ذوالفقاری، مجتبی، حشمت نژاد، احمد، (1400)، فنآوریهای نوین و هوشمند در صنعت گردشگری، چالشها و فرصتها، سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت، گردشگری و تکنولوژی.
7- رجب زاده قطری، علی، شفیعی، ساناز، حسن زاده، علیرضا، جهانیان، سعید، (1399)، مقاصد گردشگری هوشمند: مرور سیستماتیک تحقیقات با استفاده از رویکرد قیف پارادایم، فصلنامه علمی مطالعات مدیریت گردشگری، سال پانزدهم، شماره 49.
8- زینالی عظیم، علی، بابازاده اسکوئی، سولماز، (1401)، تحلیلی بر ایجاد شهر هوشمند قابل زندگی در شهر تبریز، فصلنامه اقتصاد و برنامهریزی شهری، دوره 3، شماره 4.
9- سلطانی فر و همکاران، (1402)، ارائه مدل گردشگری هوشمند با عاملیت رسانههای اجتماعی (مورد کاوی: همدان)، فصلنامه گردشگری و اوقات فراغت، دوره 8، شماره 16.
10- شیرمحمدی، یزدان، قوسی یان، حمیده، (1403)، بررسی اثرات استفاده از خدمات هوشمند بر نوع تجربه گردشگران در فضای شهری (مورد مطالعه: شهر تهران)، فصلنامه جغرافیایی فضای گردشگری، سال سیزدهم، شماره 50.
11- ضرغام بروجنی، حمید، صدیق بازکیا گوراب، مهسا، (1404)، تبیین مدل مقصد هوشمند گردشگری (مطالعه موردی: شرکتهای گردشگری شهر تهران)، دو فصلنامه مدیریت گردشگری عصر هوشمند، دوره دوم، شماره اول.
12- علیقلی، منصوره، دشت لعلی، زهرا، نوربخش، سید کامران، (1399)، ارائه الگوی کاربردی گردشگری هوشمند در مناطق شهری مطالعه موردی: شهر اصفهان، فصلنامه گردشگری شهری، دوره 7، شماره 2.
13- غفوریان، مهسا، (1402)، راهبردهای تحقق گردشگری هوشمند در شهر مشهد با رویکرد سناریونویسی، فصلنامه آینده پژوهی شهری، دوره 3، شماره 1.
14- کرمی، اسلام، بصیری، مصطفی، زینالی عظیم، علی، (1400)، تحلیل دلبستگی به مکان و متغیرهای وابسته به آن در مکانهای سوم شهری (نمونه موردی: پارک ائل گلی تبریز)، فصلنامه پژوهشهای جغرافیای برنامهریزی شهری، دوره 9، شماره 3.
15- کنجکاو منفرد، امیر رضا، رئیسی سرتشنیزی، حسینی، الهه، (1401)، تأثیر عوامل منتخب فناوریهای گردشگری هوشمند بر رضایت از استفاده از فناوری در سفر (مورد مطالعه: گردشگران شهر یزد)، دو فصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگری، سال دهم، شماره نوزدهم.
16- مهاجر مشهدی، کرامت، (1403)، تجارب گردشگری هوشمند: مفاهیم، ابعاد اصلی و راهبردهای تحقیقاتی، هفتمین کنگره ملی در علوم انسانی.
17- میرابی، وحید رضا، بهرام خو، رسول، کریم زند، مهدی، شاهرودی، مهدی، (1402)، ارائه الگوی برند آفرینی به منظور توسعه آموزش گردشگری هوشمند، فصلنامهی مرکز مطالعات و توسعهی آموزش علوم پزشکی، سال چهاردهم، شماره 0.
18- نصیری یزدی، علی اصغر، (1402)، تجربه گردشگری هوشمند: کاربرد هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات در بهبود تجربه گردشگران، هفتمین کنفرانس بینالمللی مدیریت، گردشگری و تکنولوژی.
19- نکوئی زاده، مریم، کاوه، خدیجه، علیمحمدلو، مسلم، (1403)، شناسایی عوامل مؤثر بر پیاده سازی اینترنت اشیاء برای هوشمندسازی مقاصد گردشگری با رویکرد آیندهپژوهی (مورد مطالعه: استان فارس)، فصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگری، سال دوازدهم، شماره بیست و پنجم.
20- Aranda, C, Fernandez, S & Manzano, B (2021), Tourism research after COVID-19 outbreak: Sustainable Cities and Society.
21- Barr, S. et al (2021). Smart cities and behavioural change :(Un) sustainable mobilities in the neo-liberal city. Geoforum. 125, 140-149.
22- Başer, G. , Doğan, O. , & Al-Turjman, F. (2019). Smart Tourism Destination in Smart Cities Paradigm: A Model for Antalya. In: Al-Turjman, F. (eds) Artificial Intelligence in IoT. Transactions on Computational Science and Computational Intelligence. 63–83. Springer, Cham.
23- Buhalis, D. , O’Connor, P. , & Leung, R. (2023). Smart hospitality: from smart cities and smart tourism towards agile business ecosystems in networked destinations. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 351, 369-393.
24- Chou, Y. C. , Sun, C. C. , & Yen, H. Y. (2012). Evaluating the criteria for human resource for science and technology (HRST) based on an integrated fuzzy AHP and fuzzy DEMATEL approach. Applied Soft Computing, 12(1), 64-71.
25- El Archi, Y. , Benbba, B. , Nizamatdinova, Z. , Issakov, Y. , Vargáné, G. I. , & Dávid, L. D. (2023). Systematic Literature Review Analysing Smart Tourism Destinations in Context of Sustainable Development: Current Applications and Future Directions. Sustainability, 15(6), 5086.
26- Femenia-Serra, F. & Neuhofer, B. & Ivars-Baidal, J. A. (2019) Towards a conceptualisation of smart tourists and their role within the smart destination scenario, The Service Industries Journal, Vol. 39, No. 2, pp. 109-133.
27- Govindan, K. , Palaniappan, M. , Zhu, Q. and Kannan, D. , 2012. Analysis of third party reverse logistics provider using interpretive structural modeling. International Journal of Production Economics, 140(1), pp. 204-211.
28- Hsieh, T. Y. , Lu, S. T. and Tzeng, G. H. , (2004). Fuzzy MCDM approach for planning and design tenders selection in public office buildings. International journal of project management, 22(7), pp. 573-584.
29- Huang, C. D. , Goo, J. , Nam, K. , & Yoo, C. W. (2017). Smart tourism technologies in travel planning: The role of exploration and exploitation. Information & Management, 54(6), 757- 770.
30- Ionescu, A. & Aurelian Sarbu, F. (2024). Exploring Impact of Smart Technologies on the Tourism Industry.
31- Ishtiaq, M. (2019). Book Review Creswell, JW (2019). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. Thousand Oaks, CA: Sage. English Language Teaching, 12(5), 40.
32- Kontogianni, A. , & Alepis, E. (2020). Smart tourism: State of the art and literature review for the last six years. Array, 6, 100020.
33- Lee, P. , Hunter, W. C. , & Chung, N. (2020). Smart Tourism City: Developments and Transformations. Sustainability, 12(10), 3958.
34- Lee, Pam, Cannon Hunter, William, Chung, Namho. 2020. Smart Tourism City: Developments and Transformations, Sustainability 2020, 12, 3958; doi:10. 3390/su12103958.
35- Petit, E. P. (2022). Smart City Technologies plus Nature-Based Solutions: viable and valuable resources for urban resilience. In Smart Cities Policies and Financing. (pp. 377-398). Elsevier.
36- Shafiee, S. , Rajabzadeh, G. A. , Hasanzadeh, A. , & Jahanyan, S. (2018). Studying The Effect Of It On Sustainable Development Of Tourism Destinations Toward Developing Smart Tourism Destinations (Based On The Meta Synthetize Approach).
37- Wang, X. , Li, X. , Zhen, F. & Zhang, J. 2021. How smart is your tourist attraction? Measuring tourist preferences of smart tourism attractions via a FCEM-AHP and IPA approach. Tourism Management, No. 54, P. 309-320.
38- Yoo, C. W. , Goo, J. , Huang, C. D. , Nam, K. , & Woo, M. (2017). Improving travel decision support satisfaction with smart tourism technologies: A framework of tourist elaboration likelihood and self-efficacy. Technological Forecasting and Social Change, 123, 330-341.
