تاثیر طراحی آموزشی بر اساس رویکرد استم بر افزایش مهارت حل مسئله دانش آموزان ششم ابتدایی
الموضوعات : مدیریت تعالی آموزشی
محمدرضا زینل نرجه
1
,
محسن روشنیان رامین
2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2 - عضو هیات علمی گروه تکنولوژی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
الکلمات المفتاحية: طراحی آموزشی, رویکرد STEM, مهارت حل مسأله, آموزش مسئلهمحور, مقطع ابتدایی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر طراحی آموزشی بر اساس رویکرد STEM بر افزایش مهارت حل مسأله دانشآموزان ششم ابتدایی شهرستان تاکستان بود. این تحقیق به روش شبهتجربی با استفاده از پیشآزمون و پسآزمون و گروههای آزمایش و کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشآموزان پسر ششم ابتدایی شهرستان تاکستان بودند که از میان آنها 60 نفر بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش تحت آموزشهایی مبتنی بر رویکرد STEM قرار گرفتند که شامل مسائل واقعی، فعالیتهای مسئلهمحور و مشارکتی بود، در حالی که گروه کنترل تنها آموزشهای معمول کلاسی را دریافت کرد. ابزار اندازهگیری این تحقیق، پرسشنامه توانایی حل مسأله بود که در سال 1380 توسط محمدی و صاحبی طراحی شده است.دادههای گردآوریشده با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در نمرات پسآزمون بهطور معناداری پیشرفت کرده است (p < 0/001). تحلیل کوواریانس (ANCOVA) نشان داد که آموزش مبتنی بر رویکرد STEM تأثیر مثبت و معناداری بر افزایش مهارتهای حل مسأله دانشآموزان دارد.نتایج این پژوهش تأکید میکند که استفاده از رویکرد STEM در آموزش، بهویژه در مقاطع ابتدایی، میتواند به بهبود مهارتهای حل مسأله، تفکر انتقادی و نوآوری در دانشآموزان کمک کند. در نهایت، پیشنهاد میشود که مدارس برنامههای آموزشی مبتنی بر STEM را بهطور گستردهتری اجرا کنند تا دانشآموزان بتوانند از طریق یادگیری تجربی و مسئلهمحور، توانمندیهای خود را در حل مسائل دنیای واقعی ارتقا دهند.
باباپور، م. (1381). بررسی ضریب پایایی پرسشنامه توانایی حل مسئله با روش آلفای کرونباخ. پژوهشهای آموزشی، 5(2)، 72-79.
جعفری، م. و همکاران (2017). تحقیقی در خصوص توانمندیهای حل مسأله دانشآموزان ابتدایی ایران. نشریه روانشناسی آموزش و پرورش.
عبداللهی، م. (2015). آسیبشناسی مهارتهای حل مسأله در دانشآموزان ابتدایی ایران. فصلنامه تحقیقات تربیتی ایران.
محمدی، س. و صاحبی، ع. (1380). پرسشنامه توانایی حل مسئله: طراحی و اعتبارسنجی. نشریه روانشناسی تربیتی، 22(4)، 45-61.
Arslan, H. Ö., & Genç, M. (2024). The STEM Education Approach for Conceptual Learning. Advances in Higher Education and Professional Development Book Series, 43–73. https://doi.org/10.4018/979-8-3693-3699-1.ch002
Beers, S. Z. (2011). 21st century skills: Preparing students for their future. Skills and strategies for STEM.
Beers, S. Z. (2011). 21st century skills: Preparing students for their future. The Science Teacher, 78(8), 26-30.
Beichner, R. J. (2014). The importance of problem-solving in the classroom. Journal of STEM Education.
Blumenfeld, P. C., Soloway, E., Marx, R. W., Krajcik, J. S., Guzdial, M., & Palincsar, A. S. (1991). Motivating project-based learning: Sustaining the doing, supporting the learning. Educational Psychologist, 26(3-4), 369-398. https://doi.org/10.1080/00461520.1991.9653136
Ginsburg, M. (2019). Critical thinking and problem-solving skills in education. Journal of Educational Psychology.
Honey, M., Pearson, G., & Schweingruber, H. (2014). STEM Integration in K-12 Education: Status, Prospects, and an Agenda for Research. National Academies Press.
Jonassen, D. H. (1999). Designing constructivist learning environments. In C. M. Reigeluth (Ed.), Instructional-design theories and models: A new paradigm of instructional theory (Vol. 2, pp. 215-240). Lawrence Erlbaum.
Kelley, T. R., & Knowles, J. G. (2016). A conceptual framework for integrated STEM education. International Journal of STEM Education, 3(11). https://doi.org/10.1186/s40594-016-0046-z
M. F., Rochmad, R., &38; Wijayanti, K. (2022). Systematic Literature Review: STEM Approach through Engineering Design Process with Project Based Learning Model to Improve Mathematical Creative Thinking Skills. MEJ (Mathematics Education Journal) 140–156. https://doi.org/10.22219/mej.v6i2.21150
OECD (2018). PISA 2018 results (Volume I): What students know and can do. OECD Publishing, Paris.
Öndeş, R. N. (2024). Comparing Inquiry-Based and Design-Based Approaches in STEM Education: The Case of the Archimedean Screw Activity. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-4006657/v1
Pratiwi, A. N., Aisyah, N., Somakim, S., & Kamran, M. (2023). STEM-based approach: A learning design to improve critical thinking skills. https://doi.org/10.24042/ajpm.v14i1.18054
Salameh, L., Wardani, R., Rhomatul Umayah, A., Huda, M. K., & Hutahuruk, A. F. (2024). Peran Pendekatan STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematic) dalam Pembelajaran. Journal of Natural Sciences, 5(3), 213–223. https://doi.org/10.34007/jonas.v5i3.703