کالبدشکافی مفهوم کیفیت در پروژههای مشاوره مدیریت بازاریابی
الموضوعات : Jounal of Marketing Managementیعقوب سلیم پور 1 , ناصر آزاد 2 , عبداله نعامی 3 , لیلا کریمیان 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: خدمات مشاوره, مشاوره مدیریت بازاریابی, ابعاد کیفیت,
ملخص المقالة :
یکی از مهمترین سوالات در پروژههای مشاوره مدیریت بازاریابی این است که کیفیت این خدمات دارای چه ابعادی بوده و چگونه سنجیده میشود چرا که اساساً کیفیت، عاملی حیاتی در موفقیت هر پروژه مشاوره مدیریت بازاریابی به شمار میرود. این مطالعه با هدف طراحی مدل ابعاد کیفیت خدمات مشاوره مدیریت بازاریابی و با استفاده از استراتژی آمیخته انجام شده است که در آن در مرحله اول با بهرهگیری از رویکرد ظاهرشونده گلیزر نظریه دادهبنیاد، ضمن شناسایی 436 کد اولیه و 69 مفهوم و تصدیق آنها با استفاده از روش دلفی، در نهایت ابعاد کیفیت این خدمات در 11 بُعد و 39 شاخص دستهبندی شده است. در مرحله پژوهش کمّی ابتدا با استفاده از مدلسازی ساختاری-تفسیری نسبت به سطحبندی و تعیین ارتباطات بین مولفههای شناسایی شده، اقدام گردیده و سپس با بهرهگیری از مدل معادلات ساختاری، مدل نهایی حاصل شده است. مدل نهایی بیانگر آن است که ابعاد کیفیت خدمات مشاوره مدیریت بازاریابی در قالب 4 گروه ابعاد کیفیت ورودیها، حین فرآیند، خروجیها و نتایج دستهبندی میشوند.
تجاری، مهرناز؛ امام قلی زاده، سعید؛ رضوی، حمیدرضا. (1401). شناسایی و اولویت بندی عوامل تاثیرگذار بر ارزیابی کیفیت خدمات حمل و نقل هوایی با رویکرد دیمتل فازی در فرودگاه امام خمینی، پژوهشنامه حمل و نقل، 19(3)، 165-178
دهقانان، حامد؛ رحمان سرشت، حسین؛ خاشعی، وحید؛ وکیلی، محمد. (1401)، حلقه شایستگیهای مشاوران راهبردی، کاوشهای مدیریت بازرگانی، 14 (28)، 75-102
سلیم پور، یعقوب، آزاد، ناصر، نعامی، عبداله،کریمیان، لیلا. (1403)، طراحی مدل تفسیری- ساختاری ابعاد کیفیت خدمات مشاوره مدیریت بازاریابی، مطالعات میان رشته ای مدیریت بازاریابی، 2 (3)،80-98.
سیدکلالی، نادر. (1399)، مزیت رقابتی در صنعت مشاورۀ مدیریت ایران و آلمان: نقش قابلیتهای پویا، مدیریت کسب و کارهای بین المللی، سال سوم، شماره 2، 23- 41
وکیلی، محمد، دهقانان، حامد، رحمان سرشت، حسین، خاشعی ورنامخواستی. (1400). مدلی برای شایستگی های مشاور استراتژی سازمان. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 30(101)، 43-67.
Bronnenmayer, M. W. (2016). Success factors of management consulting. Review management science, Vol. 10, pp. 1-34.
Choi, B., & Chu, K. H. (2001). Determinants of hotel guests' satisfaction and repeat patronage in the Hong Kong hotel industry. International Journal of Hospitality Management, 20(3), 277-297.
Collina, Luca (2021), What are the Implications of Virtualization for Building Trust During the Management Consultancy Lifecycle? Management Consulting Journal, Volume 4.2, PP 82-101
Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory (3rd ed.)
Crișan, E. L., & Marincean, A. (2023). The digital transformation of management consulting companies: a review. Information Systems and e-Business Management, 21(2), 415-436.
Da Costa, R. L., Dias, Á. L., Pereira, L., Santos, J., & Miguel, I. (2020). The basis for a constructive relationship between management consultants and clients (SMEs). Business: Theory and Practice, 21(2), 666-674.
Ding, L., Hu, J., & Liu, Y. (2015). Investigating the impact of service quality on customer satisfaction and loyalty in mobile value-added
services. International Journal of Information Management, 35(6), 688-695.
Liu, Y., & Chen, Y. (2016). The impact of service quality and corporate image on customer loyalty in China's mobile phone service sector. International Journal of Economics, Commerce and Management, 4(7), 14-24.
Lovelock, C., & Wirtz, J. (2016). Services Marketing. Edition 8, Prentice Hall
O’Mahoney, J. & Markham, C., 2013. Management Consultancy. 2nd ed. Oxford: Oxford university press.
McLeod, S., & Schapper, J. H. (2024). Understanding quality in planning consultancy: A review and synthesis of the literature. Journal of Planning Education and Research, 44(1), 39-51.
Mosonyi, S., Empson, L., & Gond, J. P. (2020). Management consulting: Towards an integrative framework of knowledge, identity, and power. International Journal of Management Reviews, 22(2), 120-149.
Pribadi, R. T., Saufi, A., & Herman, L. E. (2022). Effect of Service Innovation on Consumer Satisfaction with Quality of Service and Perceived Value as Intervening Variables. International Journal of Social Science Research and Review, 5(3), 199-211.
Singh, S., Jasial, S. S., Misra, R., & Bansal, A. (2023). Online Retail Service Quality: What Matters Most for Customer Satisfaction? FIIB Business Review, 23197145231151736.
Stone, M., & Parnell, B. (2023) Business Models of Consulting Firms: What do their Leaders Need to Know? Management Consulting Journal, 6(2), 123-131.
Tavoletti, E., Kazemargi, N., Cerruti, C., Grieco, C., & Appolloni, A. (2022). Business model innovation and digital transformation in global management consulting firms. European Journal of Innovation Management, 25(6), 612-636.
Veres, Z. and Varga-Toldi, K. (2020), "ERIP: service quality model of management consulting projects", Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 36 No. 7, pp. 1090-1102
Wickham, L., Wilcock, J., (2020). Business and Management Consulting- Delivering an Effective Project
Williams, C., & van Triest, S. (2023). Researching Practice Areas of Consultancy Firms. Management Consulting Journal, 6(2), 104-110.
Woo, K. and Ennew, C.T. (2004), "Business‐to‐business relationship quality: An IMP interaction‐based conceptualization and measurement", European Journal of Marketing, Vol. 38 No. 9/10, pp. 1252-127
