بررسی تطبیقی ابعاد و مؤلفه های موثر بر مدیریت نوآوری در سازمان های دولتی ایران از دیدگاه مدیران و کارکنان
الموضوعات : Organizational and managerial creativity-logy, creativity and innovation management
امیراحمد سمیعی
1
,
محمدرضا دهقانی اشکذری
2
,
سید حسن حاتمی نسب
3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت دولتی،واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
الکلمات المفتاحية: مقایسه تطبیقی, مدیریت نوآوری, سازمان های دولتی, , مدیران, کارکنان.,
ملخص المقالة :
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تطبیقی ابعاد و مولفههای موثر بر مدیریت نوآوری در سازمانهای دولتی ایران از دیدگاه مدیران و کارکنان، انجام شد.
روش: روششناسی تحقیق توصیفی- اکتشافی و راهبرد پژوهشی مبتنی بر رویکرد کیفی بوده است. به گونهای که مبتنی بر اجرای مصاحبه اکتشافی نیمه ساختاریافته و تحلیل دادهها به کمک روش تحلیل تم، ابعاد و مولفههای موثر بر مدیریت نوآوری از دیدگاه کارکنان و مدیران به تفکیک، شناسایی و سپس مقایسه تطبیقی صورت گرفت. مشارکت کنندگان پژوهش عبارت بودند از کارکنان و مدیران شاغل در سازمانهای دولتی و نمونهگیری تا آنجا ادامه یافت که اشباع نظری اتفاق افتاد.
یافته ها: عوامل و مولفههای موثر بر مدیریت نوآوری در سازمانهای دولتی ایران از دیدگاه مدیران مشتمل بر 5 بعد و 29 مولفه و از دیدگاه کارکنان، 4 بعد و 25 مولفه میباشد. یافتههای تطبیقی حاکی از آن بود که بین ابعاد و مولفه های موثر بر مدیریت نوآوری در سازمانهای دولتی ایران از دیدگاه مدیران و کارکنان، مولفههایی به عنوان نقاط افتراقی شناخته شدند که شامل: شناسایی فعالیتهای ارزشآفرین، درک پیچیدگیهای نوآوری، آیندهنگری، کلنگری، ارزیابی وضعیت نوآوری، توجه به الزامات مدیریت زمان و هزینه، شناسایی نقاط ضعف و قوت سازمان، بازمهندسی فرآیندهای سازمان، توجه به نیازهای مشتریان، یکپارچهسازی دانش سازمانی، بکارگیری سبک رهبری مناسب، آزادی عمل کارکنان، تخصیص منابع، همدلی، استفاده از نظرات مشاوران و تجارب موفق.
نتیجه گیری: یافتهها نشان داد که عوامل و مولفههای موثر بر مدیریت نوآوری در سازمانهای دولتی ایران از دیدگاه مدیران و کارکنان دارای ابعاد و مولفههای مشترک و متفاوتی است.
