رابطه میزان استفاده از تکنولوژی های نوین ارتباطی با سواد رسانهای و رشد اخلاقی دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور کرمان
الموضوعات : Educational Management
1 - دانشگاه پیام نور
الکلمات المفتاحية: تکنولوژی های نوین ارتباطی, سواد رسانهای , رشد اخلاقی, دانشجویان, اعضای هیات علمی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: تحولات گسترده در عرصه فناوریهای ارتباطی، الگوهای یادگیری و تعامل اجتماعی را به شکل چشمگیری دگرگون کرده است. در این میان، نقش سواد رسانهای و رشد اخلاقی در مواجهه آگاهانه با محتوای فضای مجازی، بیش از پیش اهمیت یافته است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه میزان استفاده از تکنولوژیهای نوین ارتباطی با سواد رسانهای و رشد اخلاقی در میان دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه پیامنور مرکز کرمان بود.
روششناسی پژوهش: این پژوهش از نوع توصیفی–همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه بود. بر اساس جدول تعیین حجم نمونه، ۳۵۱ نفر از میان حدود ۳۹۰۰ دانشجو به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و تمامی 54 عضو هیأت علمی نیز به دلیل محدود بودن جامعه، بهصورت سرشماری در پژوهش شرکت کردند. ابزار گردآوری دادهها شامل سه پرسشنامه سنجش میزان استفاده از تکنولوژیهای نوین ارتباطی، سواد رسانهای و رشد اخلاقی بود.
یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که بین میزان استفاده از تکنولوژیهای نوین ارتباطی با سواد رسانهای و رشد اخلاقی رابطهای مثبت و معنادار وجود دارد (۰٫۰۰۱ > p). همچنین مشخص شد هرچه سطح استفاده آگاهانه از این فناوریها افزایش یابد، سطح سواد رسانهای و رشد اخلاقی کاربران نیز ارتقا مییابد.
نتیجهگیری: بهطور کلی، استفاده هوشمندانه و مبتنی بر اخلاق از تکنولوژیهای نوین ارتباطی میتواند عاملی مؤثر در ارتقای قابلیتهای رسانهای و تقویت ارزشهای اخلاقی در محیطهای دانشگاهی باشد. از اینرو، پیشنهاد میشود دانشگاهها با برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی، آگاهی و مهارت اعضای هیأت علمی و دانشجویان را در زمینه استفاده سالم و مسئولانه از فناوریهای ارتباطی افزایش دهند.
