رابطه میزان استفاده از تکنولوژی های نوین ارتباطی با سواد رسانهای و رشد اخلاقی دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور کرمان
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
1 - دانشگاه پیام نور
کلید واژه: تکنولوژی های نوین ارتباطی, سواد رسانهای , رشد اخلاقی, دانشجویان, اعضای هیات علمی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: تحولات گسترده در عرصه فناوریهای ارتباطی، الگوهای یادگیری و تعامل اجتماعی را به شکل چشمگیری دگرگون کرده است. در این میان، نقش سواد رسانهای و رشد اخلاقی در مواجهه آگاهانه با محتوای فضای مجازی، بیش از پیش اهمیت یافته است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه میزان استفاده از تکنولوژیهای نوین ارتباطی با سواد رسانهای و رشد اخلاقی در میان دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه پیامنور مرکز کرمان بود.
روششناسی پژوهش: این پژوهش از نوع توصیفی–همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه بود. بر اساس جدول تعیین حجم نمونه، ۳۵۱ نفر از میان حدود ۳۹۰۰ دانشجو به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و تمامی 54 عضو هیأت علمی نیز به دلیل محدود بودن جامعه، بهصورت سرشماری در پژوهش شرکت کردند. ابزار گردآوری دادهها شامل سه پرسشنامه سنجش میزان استفاده از تکنولوژیهای نوین ارتباطی، سواد رسانهای و رشد اخلاقی بود.
یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که بین میزان استفاده از تکنولوژیهای نوین ارتباطی با سواد رسانهای و رشد اخلاقی رابطهای مثبت و معنادار وجود دارد (۰٫۰۰۱ > p). همچنین مشخص شد هرچه سطح استفاده آگاهانه از این فناوریها افزایش یابد، سطح سواد رسانهای و رشد اخلاقی کاربران نیز ارتقا مییابد.
نتیجهگیری: بهطور کلی، استفاده هوشمندانه و مبتنی بر اخلاق از تکنولوژیهای نوین ارتباطی میتواند عاملی مؤثر در ارتقای قابلیتهای رسانهای و تقویت ارزشهای اخلاقی در محیطهای دانشگاهی باشد. از اینرو، پیشنهاد میشود دانشگاهها با برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی، آگاهی و مهارت اعضای هیأت علمی و دانشجویان را در زمینه استفاده سالم و مسئولانه از فناوریهای ارتباطی افزایش دهند.
Introduction: This study aimed to explore the relationship between the extent of using modern communication technologies, media literacy, and moral development among students and faculty members of Payame Noor University, Kerman Center.
Methodology: The research employed a descriptive‑correlational design. The statistical population comprised all students and faculty members of the university. Based on the sample size determination table, 351 students were selected from approximately 3,900 students through simple random sampling, and all 54 faculty members participated due to the small population size. Data were collected using three questionnaires measuring media literacy, use of modern communication technologies, and moral development.
Findings: The results revealed a positive and significant relationship between the use of modern communication technologies and both media literacy and moral development among students and faculty members (p < 0.001).
Conclusion: It is recommended that universities and higher education institutions design training programs and workshops to enhance the ethical and informed use of modern communication technologies. Such initiatives can strengthen media literacy and foster moral development in academic communities.
