بررسی و تحلیل مولفه های بازاریابی شبکه های اجتماعی در راستای کسب مزیت رقابتی شرکت های خدمات مسافرتی نوپا با توجه به فرصتها و تهدیدهای پیش رو
الموضوعات :محمد نظری حسین آباد 1 , محمد حقیقی 2 , کامبیز شاهرودی 3
1 - دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
2 - هیت علمی دانشکده مدیریت بازرگانی،دانشگاه تهران
3 - دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
الکلمات المفتاحية: بازاریابی, شبکه های اجتماعی, مزیت رقابتی شرکت های خدمات مسافرتی , تحلیل محتوا,
ملخص المقالة :
شرکت ها از رسانه های اجتماعی به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی خود استفاده می کنند، اما لزوم تحقیقات و تجربه بیشتر در این زمینه به منظور تدوین برنامه و روشی منسجم تر برای بازاریابی رسانه های اجتماعی مطرح شده است. به طور کلی بازاریابی رسانه های اجتماعی برای شرکت های مسافرتی نوپا در ایران نسبتاً جدید است و بنابراین در حال حاضر امکانات متعددی برای بازاریابان فراهم می سازد. اين پژوهش کيفي با هدف طراحي و ارائه مدل طراحی مدل بازاریابی شبکه های اجتماعی در راستای کسب مزیت رقابتی شرکت های خدمات مسافرتی نوپا و با بکارگيري روش تحليل محتوا با نظام مقوله اي با نگاهی آینده پژوهانه و با توجه به فرصتها و تهدیدها انجام شده است. محقق براي دستيابي به لايه ها و ابعاد موضوع از شيوه تحليل محتواي کيفي استفاده نموده و به شيوه اعمال استقرايي طبقه بندي، با ارائه و مفروض گرفتن تعاريف مشخص قبل از شروع به تحقيق، به مطالعه متون تعيين شده پرداخته و با مقايسه تعاريف از پيش تعيين شده و متن هاي مورد تحليل به داوري درباره عدم وجود يا وجود مصاديق آن تعريف در متن هاي مورد نظر پرداخته و در نهايت از هم دسته کردن مفهوم ها شاخص هایی شناسايي نموده که اين شاخص يا زير مقوله ها در 18 مقوله يا مولفه و در قالب سه بعد (تم) اصلي منابع سازمانی(شامل مفاهیم و مقوله های: منابع انسانی عمومی، منابع انسانی بازاریابی، مشتری مداری، کیفیت خدمات و سودآوری)، بازاریابی شبکه های اجتماعی(شامل مفاهیم و مقوله های: جذب مشتری بیشتر، مشتری مداری، حضورفعال در بازار و کارایی) و مزیت رقابتی (شامل مفاهیم و مقوله های: هزینه کم، سودبیشتر، گستردگی نفوذ، رقابت جویی، اختصاص بودجه و برندسازی) طبقه بندي شده اند.
Bernhardt, J.M., Mays, D. and Hall, A.K. (2012), “Social marketing at the right place and right time with new media”, Journal of Social Marketing, Vol. 2 No.
2, pp. 130-137. Burcu and Eda (2014) . https://www.iimk.ac.in/research/markconf20/INDIAN INSTITUTE OF MANAGEMENT KOZHIKODE
04th International Conference on Marketing, Technology & Society 2020 Chaffey, D. and Ellis-Chadwick, F. (2012), Digital Marketing. Strategy, Implementation, and Practice, 5th ed., Essex: Pearson. (Dijkman et al., 2015).Business models for the Internet of Things International Journal of Information Management.Volume 35, Issue 6, December 2015,
Pages 672-678
Jordi & Sapena, Juan, 2014. "Business performance and social media: Love or hate?," Business Horizons, Elsevier, vol. 57(6), pages 719-728.
Júslen, J. (2009), Netti mullistaa markkinoinnin. Hyödynnä uudet mahdollisuudet, Hämeenlinna: Talentum.
Kaplan, A.M. (2010), “Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media”, Business Horizons, Vol. 2010, pp. 53-68. Katua, N.T., Mukulu, E. and Gachunga, H.G. (2014), “Effect of Employee Resourcing Strategies on the Performance of Commercial Banks in Kenya”,
International Journal of Education and Research, Vol. 2 No. 1, pp. 1-20. Kaushik, R. (2012), “Impact of Social Media on Marketing”, International Journal of Computational Engineering & Management, Vol. 15 No. 2, pp. 91-95. (Kim et al., 2015)The effectiveness of managing social media on hotel performance
January 2015International Journal of Hospitality Management 44:165-171 Micek, D. (2008), Twitter revolution: how social media and mobile marketing is changing the way we do business & market online, New York: Xeno Press.
Michieka, F.A. and Ogollah, K. (2013), “Role of organizational design on the performance of commercial banks: A case of National Bank of Kenya”,
International Journal of Social Sciences and Entrepreneurship, Vol. 1 No. 7, pp. 477-489. Mitic, M. and Kapoulas, A. (2012), “Understanding the role of social media in bank marketing”, Marketing Intelligence & Planning, Vol. 30 No. 7, pp. 668-686.
Mozaffari, A. (2009), “Futures Studies: Crossing the Boundaries of Knowledge”, Journal of Order and Security Studies, Vol. 2 No. 4, pp. 25-47. Sadeghi Kiadehi, A., Parsaei, M. and Voqofi, O. (2019), “Designing a future-oriented model: Providing a future image of the organization for the
development of organizational learning capability”, Future Studies of the Islamic Revolution, Vol. 1 No. 1, pp. 165-201. Holsapple et al., 2014.Business social media analytics: Characterization and conceptual frameworkMarch 2018Decision Support Systems 110(June 2018):32-45
March 2018110(June 2018):32-45 K Kurniawati, G Shanks, N Bekmamedova - 2013 - The business impact of social media analytics- scholar.archive.org Ogutu, M. & Samuel, C. (2011). Strategies adopted by multinational corporations to cope with Competition in Kenya. AIBUMA Conference, July 12-13, 2012,
Kenyatta International Conference Centre (KICC) Nairobi, Kenya. Steininger, K., Rückel, D., Dannerer, E., & Roithmayr, F. (2010). Healthcare
knowledge transfer through a web 2.0 portal: An Austrian approach. International Journal of Healthcare Technology and Management, 11(1/2), 13–30. Wu He a, Shenghua Zha b 1, Ling Li (2013). Social media competitive analysis and text mining: A case study in the pizza industry International Journal of
Information Management Volume 33, Issue 3, June 2013, Pages 464-472