بررسی و تحلیل مولفه های بازاریابی شبکه های اجتماعی در راستای کسب مزیت رقابتی شرکت های خدمات مسافرتی نوپا با توجه به فرصتها و تهدیدهای پیش رو
محورهای موضوعی : رشد و توسعهی برنامهها و خدمات عمومیمحمد نظری حسین آباد 1 , محمد حقیقی 2 , کامبیز شاهرودی 3
1 - دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
2 - هیت علمی دانشکده مدیریت بازرگانی،دانشگاه تهران
3 - دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
کلید واژه: بازاریابی, شبکه های اجتماعی, مزیت رقابتی شرکت های خدمات مسافرتی , تحلیل محتوا,
چکیده مقاله :
شرکت ها از رسانه های اجتماعی به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی خود استفاده می کنند، اما لزوم تحقیقات و تجربه بیشتر در این زمینه به منظور تدوین برنامه و روشی منسجم تر برای بازاریابی رسانه های اجتماعی مطرح شده است. به طور کلی بازاریابی رسانه های اجتماعی برای شرکت های مسافرتی نوپا در ایران نسبتاً جدید است و بنابراین در حال حاضر امکانات متعددی برای بازاریابان فراهم می سازد. اين پژوهش کيفي با هدف طراحي و ارائه مدل طراحی مدل بازاریابی شبکه های اجتماعی در راستای کسب مزیت رقابتی شرکت های خدمات مسافرتی نوپا و با بکارگيري روش تحليل محتوا با نظام مقوله اي با نگاهی آینده پژوهانه و با توجه به فرصتها و تهدیدها انجام شده است. محقق براي دستيابي به لايه ها و ابعاد موضوع از شيوه تحليل محتواي کيفي استفاده نموده و به شيوه اعمال استقرايي طبقه بندي، با ارائه و مفروض گرفتن تعاريف مشخص قبل از شروع به تحقيق، به مطالعه متون تعيين شده پرداخته و با مقايسه تعاريف از پيش تعيين شده و متن هاي مورد تحليل به داوري درباره عدم وجود يا وجود مصاديق آن تعريف در متن هاي مورد نظر پرداخته و در نهايت از هم دسته کردن مفهوم ها شاخص هایی شناسايي نموده که اين شاخص يا زير مقوله ها در 18 مقوله يا مولفه و در قالب سه بعد (تم) اصلي منابع سازمانی(شامل مفاهیم و مقوله های: منابع انسانی عمومی، منابع انسانی بازاریابی، مشتری مداری، کیفیت خدمات و سودآوری)، بازاریابی شبکه های اجتماعی(شامل مفاهیم و مقوله های: جذب مشتری بیشتر، مشتری مداری، حضورفعال در بازار و کارایی) و مزیت رقابتی (شامل مفاهیم و مقوله های: هزینه کم، سودبیشتر، گستردگی نفوذ، رقابت جویی، اختصاص بودجه و برندسازی) طبقه بندي شده اند.
Companies use social media as part of their decision-making process, but there is a need for more research and experience in this area to establish a more coherent program and method for social media marketing. Overall, the social media branding for startup travel companies in Iran is relatively new, and therefore currently provides multiple opportunities for marketers. This qualitative research aims to design and present a model for social media marketing strategies in the competitive landscape of startup travel service companies, employing content analysis with a categorical system while considering future-oriented perspectives and taking into account opportunities and threats. The researcher utilizes qualitative content analysis to reach the layers and topics under discussion, which can be classified through a systematic approach. By providing and assuming definitions before starting the research, the study examines the specified texts and compares definitions to the proposed criteria. The written texts and analyzed materials are evaluated regarding the presence or absence of instances of those definitions in the relevant texts. Ultimately, the categorization of concepts leads to the identification of indicators, which are classified into 18 components within three main dimensions (themes): organizational resources (including concepts and categories such as general human resources, human resources, documentation, service quality, and utility), social media marketing (including concepts and categories such as attracting more customers, documented evidence, active market presence, and efficiency), and competitive advantage (including concepts and categories such as low cost, higher profit, extensive reach, competitive rivalry, budget allocation, and branding).
Bernhardt, J.M., Mays, D. and Hall, A.K. (2012), “Social marketing at the right place and right time with new media”, Journal of Social Marketing, Vol. 2 No.
2, pp. 130-137. Burcu and Eda (2014) . https://www.iimk.ac.in/research/markconf20/INDIAN INSTITUTE OF MANAGEMENT KOZHIKODE
04th International Conference on Marketing, Technology & Society 2020 Chaffey, D. and Ellis-Chadwick, F. (2012), Digital Marketing. Strategy, Implementation, and Practice, 5th ed., Essex: Pearson. (Dijkman et al., 2015).Business models for the Internet of Things International Journal of Information Management.Volume 35, Issue 6, December 2015,
Pages 672-678
Jordi & Sapena, Juan, 2014. "Business performance and social media: Love or hate?," Business Horizons, Elsevier, vol. 57(6), pages 719-728.
Júslen, J. (2009), Netti mullistaa markkinoinnin. Hyödynnä uudet mahdollisuudet, Hämeenlinna: Talentum.
Kaplan, A.M. (2010), “Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media”, Business Horizons, Vol. 2010, pp. 53-68. Katua, N.T., Mukulu, E. and Gachunga, H.G. (2014), “Effect of Employee Resourcing Strategies on the Performance of Commercial Banks in Kenya”,
International Journal of Education and Research, Vol. 2 No. 1, pp. 1-20. Kaushik, R. (2012), “Impact of Social Media on Marketing”, International Journal of Computational Engineering & Management, Vol. 15 No. 2, pp. 91-95. (Kim et al., 2015)The effectiveness of managing social media on hotel performance
January 2015International Journal of Hospitality Management 44:165-171 Micek, D. (2008), Twitter revolution: how social media and mobile marketing is changing the way we do business & market online, New York: Xeno Press.
Michieka, F.A. and Ogollah, K. (2013), “Role of organizational design on the performance of commercial banks: A case of National Bank of Kenya”,
International Journal of Social Sciences and Entrepreneurship, Vol. 1 No. 7, pp. 477-489. Mitic, M. and Kapoulas, A. (2012), “Understanding the role of social media in bank marketing”, Marketing Intelligence & Planning, Vol. 30 No. 7, pp. 668-686.
Mozaffari, A. (2009), “Futures Studies: Crossing the Boundaries of Knowledge”, Journal of Order and Security Studies, Vol. 2 No. 4, pp. 25-47. Sadeghi Kiadehi, A., Parsaei, M. and Voqofi, O. (2019), “Designing a future-oriented model: Providing a future image of the organization for the
development of organizational learning capability”, Future Studies of the Islamic Revolution, Vol. 1 No. 1, pp. 165-201. Holsapple et al., 2014.Business social media analytics: Characterization and conceptual frameworkMarch 2018Decision Support Systems 110(June 2018):32-45
March 2018110(June 2018):32-45 K Kurniawati, G Shanks, N Bekmamedova - 2013 - The business impact of social media analytics- scholar.archive.org Ogutu, M. & Samuel, C. (2011). Strategies adopted by multinational corporations to cope with Competition in Kenya. AIBUMA Conference, July 12-13, 2012,
Kenyatta International Conference Centre (KICC) Nairobi, Kenya. Steininger, K., Rückel, D., Dannerer, E., & Roithmayr, F. (2010). Healthcare
knowledge transfer through a web 2.0 portal: An Austrian approach. International Journal of Healthcare Technology and Management, 11(1/2), 13–30. Wu He a, Shenghua Zha b 1, Ling Li (2013). Social media competitive analysis and text mining: A case study in the pizza industry International Journal of
Information Management Volume 33, Issue 3, June 2013, Pages 464-472