چالشهای آموزش زبان انگلیسی در نظام آموزشی ایران از دیدگاه مدیران آموزشی و دبیران زبان انگلیسی
الموضوعات :فاطمه غلامی 1 , محبوبه عارفی 2 , کوروش فتحی واجارگاه 3 , محمود ابوالقاسمی 4
1 - دانشجوی دوره دکتری تخصصی رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه شهید بهشتی. تهران. ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی. تهران. ایران
3 - استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی. تهران. ایران
4 - دانشیارگروه علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی. تهران. ایران
الکلمات المفتاحية: زبان انگلیسی, زبان دوم, عوامل چالشزا, نظام آموزشی ایران, برنامهریزی درسی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش، کمک به ارتقای کیفیت آموزش زبان انگلیسی در نظام آمورشی ایران از راه بررسی و معرفی عوامل چالش زای مهم آموزش زبان انگلیسی در نظام آموزشی ایران میباشد. به این منظور مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوا انجام شد. برای این کار از مدیران آموزشی و دبیران زبان انگلیسی مدارس دولتی شهر تهران که از دیدگاه مسئولین آموزش و پرورش، دبیران دیگر، دانشآموزان و اولیای آنها، شایسته ترین افراد گروه آموزشی خود بودند و شناخت کافی از چالشهای فرایند یاددهی ـ یادگیری زبان خارجی داشتند، در نمونه پژوهش قرار گرفتند. در این مقاله جهت تحقق اهداف آموزش زبان انگلیسی در نظام آموزشی ایران تلاش شد تا با استفاده از نظرات دبیران زبان انگلیسی و مدیران آموزشی به عنوان متخصصان درگیر در آموزش و مهم ترین افراد دخیل در میزان موفقیت آموزش و یادگیری زبان انگلیسی و همچنین شواهد و تحقیقات علمی ارائه شده، چالش های موجود در نظام آموزشی ایران را در حیطه عناصر برنامه درسی آموزش زبان انگلیسی در ایران، عوامل تعدیلکننده یادگیری زبان خارجی شامل(موانع، مزیت ها و عوامل تسهیل)، پیامدها( منفی و مثبت)، ویژگیهای زمینهای (تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، ساختاری) که باید در آموزش زبان مورد توجه قرار بگیرد و جزء عوامل درونی و بیرونی تاثیرگذار در آموزش و یادگیری زبان انگلیسی میباشند، به دقت مورد مطالعه و بررسی و نتیجه گیری قرار دهند. جامعه آماری این تحقیق 380 نفر بودند که جهت دستیابی به اطلاعات عمیق، با 15 نفر از مدیران مراکز آموزش زبان انگلیسی و مدیران مراکز آموزشی آموزش و پرورش و 15 نفر از دبیران آموزش زبان انگلیسی در سطح مدارس شهر تهران مصاحبه انجام گرفت. سپس برای اعتبارسنجی دادههای بدست آمده از مصاحبهها، پرسشنامهای محقق ساخته بر مبنای مضامین بدست آمده از مصاحبهها تهیه و در اختیار 350 نفر از معلمان، مدیران ، متخصصان زبانشناسی، روانشناسی و برنامه درسی جهت تایید یا رد مضامین قرار گرفت که نهایتا حجم نمونه آماری در این تحقیق 380 نفر میباشد. در بخش کیفی متخصصان، مدیران و دبیران با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی این افراد به صورت تصادفی انتخاب گردیدند. جمعآوری اطلاعات ابتدا از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته، و سپس پرسشنامه صورت گرفت. روایی سوالات با بهرهگیری از نظر متخصصان برآورد شد و دادههای حاصل از مصاحبه با روش تحلیل مضمون مقولهبندی و تجزیه و تحلیل دادههای کمی در 2 مرحله اصلی انجام شد : (1) تجزیه و تحلیل اکتشافی دادهها (2) تجزیه و تحلیل همبستگی چند متغیره دادهها شامل تحلیل عاملی تأییدی است. نتایج حاصل بیانگر این مطلب است که"در نظام آموزشی ایران تمامی عوامل در حیطه عناصر برنامه درسی، عوامل تعدیل کننده یادگیری زبان خارجی، پیامدها و ویژگیهای زمینهای تاثیر گذار بر کار معلم و دانش آموز با چالش روبرو است و نقش این عوامل جهت تحقق اهداف آموزش زبان انگلیسی بیش از سطح متوسط است که در صورت کم توجهی و یا عدم اصلاح و بروز رسانی میتوانند از عوامل چالشزای مهم در راستای رسیدن به اهداف آموزش زبان انگلیسی در نظام آموزشی ایران باشند
- Alavi Shooshtar, S. (2004). A multi- variety causal model of motivation in second/ foreign language learning.PhD thesis.Shiraz University, Iran, (In Persian).
- Birjandi, Nourozi, Mahmoodi, (2005). English book 2 and 3 Tehran. In Persian.
- Brown, H. D. (2007). Principles of language learning and teaching. (5thed). White Plains, NY: Longman.
- Bruner,Jerome.(1996).The culture of Education. Harvard University Press.
- Chang,B.M.( 2003 ). English Textbook Analysis for Developing the 8th National Curriculum: Focused on Discourse study using Discourse Completion Tasks. Available at: www.Paaljapan.org/resources/proceedings/paal8/pdf/pdf004.pdf
- Cook (1996). Second language learning and teaching London Edward Arnold.
- Eisner,Elliot W.(1994). The Educational Imagination. Macmilan College publishing company , New York.
- Flattery,B.(2007). An overview of English in South korea: Language, culture, and Pedogogy. Available at: http:// homes. Chass.utoronto.ca/~cpercy/courses/eng6365-flattery.htm.
- Freeman,dian Larsen(2000). Technique and principle in language Teaching. Oxford University press.
- Hearaki, J. (2010). Planners look towards language learning authoring textbooks, English language teaching. Roshd Magazine, 32, 47 (In Persian).
- Hrgnhan,B.(2006),Introduction to the Theory of Learning.Translated by Ali Akbar Saif.Publish by Doran.
- Ilani, E. (2001). The effect of native language in learning the second language, English language learning.Roshd Magazine, 4(In Persian).
- Jamali, D. (2008). Students and their disability in speaking English, English language teaching Roshd Magazine, 60 (In Persian)
- Josef, Pamela Bolotin. Bravmann, Stephanie Lster. Windachitl, Mark Mahwah, N.J.: L. Erlbaum Joseph (et al). (1999). Cultures of Curriculum.Associates New Jersey Pumela Bolotin.
- kadivar,P.(2007), Learning Psychology. Pablication .Samt.
- Kaplan, Robert, B and Balduf, Richened B., Jr. (1997).Language planning from practice to theory. Cleve don: Mninlingual Marters.
- Kashihara,T.(2008). English Education and policy in Japan. 12th OECD Japan Seminar : Globalisation and linguistic competencies : Responding to diversity in Language Environnements. Available at : Oecd.org/data.
- Kooshesh, Z. (2006). Anxiety in English language classes, English language teaching Roshd Magazine, 19, 74 (In Persian).
- Krashen, S. (1985). The input hypothesis.London: Longman.
- Levykh,Michael G.(2008). The affective establishment and maintenance of Vygotsky’s zone of proximal development.Educational Theory,58,1.
- Martin, C &Lixian, J. (1996). Language teaching and learning in China, Language Teching, Volume 29, Issue 02, April 1996, pp61-80.
- Masgoret, A. & Garnder, R. (2003). Attitudes, motivation and second language learning: a Meta- analysis of studies conducted by Gardner and Associates. Language Learning.53(1), 123- 164.
- Mehrmohammadi,M.(2007).Curriculum: Attitudes, approaches and perspectives.Publishers: Astan Quds Razavi
- Nunan, D. (1999). Second Language Teaching & Learning.ERIC Number: ED 441344.
- Orafi,S. M. & Borg,S. (2009).Intentions and Realities in implementing communicative curriculum reform, System 37,243-253.
- Pan,L.& Block,D.(2011). “ English as a global language” in China: An investigation into learners’ and teachers’ language beliefs. System,xx. 1-12.
- Penner, J.(1995). Change and conflict : Introduction of the Communicative Approach in China. TESL Canada Journal/REVUE TESL Du,vol. 12, No. 2.
- Razmjoo,Seyyed Ayatollah & riazi,abdol-Mehdi(2006) .Do high schools Or private institutes practice communicative language teaching? A case study of Shiraz teachers in high schools and institutes” The reading matrix Vol.6.no3,december2006.
- Richards,Jack C. & Rodgers,Theodore s(2001). Approaches and Methods In language teaching.Cambridge language teaching library.
- Stewart,T.(2009). Will the new English curriculum for 2013 work? The language Teacher. 33,11, pp.9-13.
- Tang,E.(2009). A culture framework of “ Chinese learn English” : a critical review and reflections on research. English as International language Journal,Vol.4, pp.1-43.
- Yashima, T., Zenuk- Nishide, L. & Shimizu, K. (2004).The influence of attitudes and effect on willingness to communicate and second language communication.Language Learning.54(1), 119- 152.
_||_