بررسی تاثیر آموزش هوش موفق بر شادکامی و امید به زندگی دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدائی ناحیه 4 شهر اصفهان
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیالهام ناطقی 1 , فاطمه ذیگلری 2
1 - کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی تربیتی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: هوش موفق, شادکامی, امید به زندگی, دانش آموزان,
ملخص المقالة :
آموزش موفق هوش میتواند با پرورش مهارتهای شناختی و عاطفی مادامالعمر به سبک زندگی سالمتر کمک کند. بنابراین این پژوهش به منظور بررسی تاثیر آموزش هوش موفق بر شادکامی و امید به زندگی دانش آموزان انجام شد. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه هست. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدائی ناحیه 4 شهر اصفهان در سال تحصیلی 1403-1402 می باشد. تعداد 30 نفر به عنوان نمونه از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب گردید و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از از روشهای آمار توصيفي (فراواني، درصد، نمودار و میانگین) براي توصیف و طبقهبندی اطلاعات، براي تعيین پايايي پرسشنامهها از آلفاي کرونباخ و برای آزمون فرضیات تحقيق از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره استفاده شد. یافتهها نشان داد آموزش هوش موفق بر شادکامی و امید به زندگی دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدائی ناحیه 4 شهر اصفهان تاثیر دارد (001/0p<). آموزش هوش موفق بر شادکامی دانش آموزان تاثیر دارد(001/0p<). آموزش هوش موفق بر امید به زندگی دانش آموزان تاثیر دارد (001/0p<).
آخوندی، آتوسا. (1401). اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش موفق استرنبرگ بر بهبود اشتیاق به مدرسه و خودپنداره تحصیلیدانش آموزان ابتدایی درگیر اضطراب ریاضی،دومین همایش ملی روان شناسی بالینی کودک و نوجوان، اردبیل
ایزدی، علی اکبر. (1401). بررسی اثربخشی آموزش هوش موفق بر تفکر انتقادی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر دوره متوسطه،نهمین کنفرانس بین المللی دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران، تهران
امینی روندی، محمد و باهنر، عبداله و رستم زاده، فرشید. (1402). تاثیر آموزش هوش موفق استرنبرگ بر پیشرفت تحصیلی و آینده موفق در دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان ارومیه سال ۱۴۰۲،دومین کنفرانس بین المللی و پنجمین کنفرانس ملی مدیریت، روان شناسی و علوم رفتاری، تهران.
بابایی، علی. (۱۳۹5). تأثیر آموزش هوش موفق بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان. رساله دکتری، دانشگاه چمران اهواز.
بحری نجفی، فاطمه و میرشاه جعفری، سید ابراهیم(1394). تأثیر ابعاد باورهای مذهبی بر شادی معلمان ابتدایی در محیط کار. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی. 16(4): 113-106
حیدرپور، اعظم. (1402). رابطه بین بهزیستی روانشناختی و عزت نفس با شادکامی معلمان ابتدایی،اولین کنفرانس بین المللی حقوق ، مدیریت ، علوم تربیتی ، روانشناسی و مدیریت برنامه ریزی آموزشی، تهران.
تاجیک، حسین و طالع پسند، سیاش و رحیمیان بوگر، اسحق. (1396). رابطه ساده و چندگانه تکانشگری، استرس ادراک شده و شادکامی با اعتیاد به اینترنت در کاربران ایرانی ۱۵ تا ۲۸ ساله فیس بوک، روانشناسی بالینی و شخصیت، 15(1): 156-145
حسینی، مائده السادات. (1402). بررسی نقش هوش موفق در پیش بینی سرزندگی تحصیلی دانش آموزان پسر پایه پنجم و ششم ابتدایی شهر اهواز،دومین همایش ملی روان درمانی ایران،اردبیل.
زرپرور، امید. (1402). بررسی رابطه بین شادکامی و کیفیت زندگی دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر مرودشت،دومین کنفرانس ملی مطالعات خانواده و مدرسه، بندرعباس
صالحی، شیما؛ آزادی، فاطمه. (1400). اثربخشی آموزش هوش موفق بر حل مسائل آموزشی دانش آموزان ابتدایی پایه ششم شرق تهران، پیشرفته های نوین در روانشناسی،4(44): 87-78
علی پور، احمد؛ هاشمی، تورج؛ باباپورخیرالدین، جلیل و طوسی، فهیمه. (1389). رابطه بین راهبردهای مقابله ای و شادکامی دانشجویان. فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز. 5(18): 42-25.
فتاحی، شهرام؛ کرمی، جهانگیر ؛ محمدی راد، منصور. (1395). بررسی عوامل اقتصادی- اجتماعی مؤثر بر شادی و بهره وری نیروی کار ( مطالعه موردی: کارگاه های صنعتی شهرستان کرمانشاه). مدیریت بهره وری. 8(36): 36-7.
قبادی, لیلا, حبیبی کلیبر, رامین, فرید, ابوالفضل, مصرآبادی, جواد. (1400). اثربخشی آموزش هوش موفق بر حل مسئله اجتماعی دانشآموزان دوره ابتدایی. پژوهش های روانشناسی اجتماعی, 11(42), 93-110.
منصوری، فاطمه؛ عابدی، احمد. (1401). اثربخشی آموزش هوش موفق بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان تیزهوش کم پیشرفت.سنجش و پژوهش در مشاوره کاربردی، 4(2):29-18
منصوری حسن آبادی، فاطمه؛ عابدی، احمد. (1401). هوش موفق: رویکردی کارآمد برای دانش آموزان تیزهوش کم پیشرفت، پیشرفت های نوین در روانشناسی، 5(52):208-198
کیانی مجد، عاطفه. (1402). بررسی اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی بر هوش موفق، خودکار آمدی و کیفیت زندگی سوادآموزان،نوزدهمین کنفرانس ملی روانشناسی، علوم اجتماعی و تربیتی، بابل.
Aknin, L. B., & Whillans, A. V. (2021). Helping and happiness: A review and guide for public policy. Social Issues and Policy Review, 15(1), 3-34.
Alexander, R., Aragón, O. R., Bookwala, J., Cherbuin, N., Gatt, J. M., Kahrilas, I. J., ... & Styliadis, C. (2021). The neuroscience of positive emotions and affect: Implications for cultivating happiness and wellbeing. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 121, 220-249.
Baczynska, A., & Thornton, G. C. (2017). Relationships of analytical, practical and emotional intelligence with behavioral dimensions of performance of top managers. International Journal of Selection and Assessment, 25(2), 171-182.
Bender, A., & Cortés-Ciriano, I. (2021). Artificial intelligence in drug discovery: what is realistic, what are illusions? Part 1: Ways to make an impact, and why we are not there yet. Drug discovery today, 26(2), 511-524.Buckley, R. (2020). Nature tourism and mental health: parks, happiness, and causation. Sustainable Tourism, 28(9), 1409-1424.
Burger, M. J., Morrison, P. S., Hendriks, M., & Hoogerbrugge, M. M. (2020). Urban-rural happiness differentials across the world. World happiness report, 2020, 66-93.
Chen, H., Li, L., & Chen, Y. (2021). Explore success factors that impact artificial intelligence adoption on telecom industry in China. Journal of Management Analytics, 8(1), 36-68.
Cheng, Y., Zhang, J., Wei, W., & Zhao, B. (2021). Effects of urban parks on residents’ expressed happiness before and during the COVID-19 pandemic. Landscape and Urban Planning, 212, 104118.
Fitriana, N., Hutagalung, F. D., Awang, Z., & Zaid, S. M. (2022). Happiness at work: A cross-cultural validation of happiness at work scale. Plos one, 17(1), e0261617.
Froiland, J. M., Worrell, F. C., & Oh, H. (2019). Teacher–student relationships, psychological need satisfaction, and happiness among diverse students. Psychology in the Schools, 56(5), 856-870.
Helliwell, J. F., Huang, H., Wang, S., & Norton, M. (2020). Social environments for world happiness. World happiness report, 2020(1), 13-45.
Hooda, M., Rana, C., Dahiya, O., Rizwan, A., & Hossain, M. S. (2022). Artificial intelligence for assessment and feedback to enhance student success in higher education. Mathematical Problems in Engineering, 2022.
Jain, M., Sharma, G. D., & Mahendru, M. (2019). Can I sustain my happiness? A review, critique and research agenda for economics of happiness. Sustainability, 11(22), 6375.
Lomas, T., Case, B., Cratty, F. J., & VanderWheele, T. (2021). A global history of happiness. International Journal of Wellbeing, 11(4).
Lyubomirsky S, Kennon MS, Schkade D.(2005). Pursuing Happiness: The Architecture of Sustainable Change. Review of General Psychology. 9(2); 111 131
Milić, J., Škrlec, I., Milić Vranješ, I., Podgornjak, M., & Heffer, M. (2019). High levels of depression and anxiety among Croatian medical and nursing students and the correlation between subjective happiness and personality traits. International Review of Psychiatry, 31(7-8), 653-660.
Mysore, L., & Vijayalaxmi, A. (2018). Significance of successful intelligence in the academics of adolescents: a literature review. Internatioanl Journal of Home Sceince, 4(1) , 13-16.
Steptoe, A. (2019). Happiness and health. Annual review of public health, 40, 339-359.
Sternberg, R. J. (2015). Successful intelligence: A model for testing intelligence beyond IQ tests. European Journal of Education and Psychology, 8(2), 76-84.
Ruggeri, K., Garcia-Garzon, E., Maguire, Á., Matz, S., & Huppert, F. A. (2020). Well-being is more than happiness and life satisfaction: a multidimensional analysis of 21 countries. Health and quality of life outcomes, 18(1), 1-16.
Sharma, S., & Tiwari, V. (2023). Modelling the impact of emotional intelligence, career success and happiness on turnover intention among managerial-level employees in the information technology industry. FIIB Business Review, 12(3), 279-293.
Veenhoven, R. (2020). World Database of Happiness: A ‘findings archive’. In Handbook on wellbeing, happiness and the environment (pp. 25-45). Edward Elgar Publishing. Zhang, C., & Lu, Y. (2021). Study on artificial intelligence: The state of the art and future prospects. Journal of Industrial Information Integration, 23, 100224.