بررسی تاثیر آموزش هوش موفق بر شادکامی و امید به زندگی دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدائی ناحیه 4 شهر اصفهان
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیالهام ناطقی 1 , فاطمه ذیگلری 2
1 - کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی تربیتی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
کلید واژه: هوش موفق, شادکامی, امید به زندگی, دانش آموزان,
چکیده مقاله :
آموزش موفق هوش میتواند با پرورش مهارتهای شناختی و عاطفی مادامالعمر به سبک زندگی سالمتر کمک کند. بنابراین این پژوهش به منظور بررسی تاثیر آموزش هوش موفق بر شادکامی و امید به زندگی دانش آموزان انجام شد. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه هست. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدائی ناحیه 4 شهر اصفهان در سال تحصیلی 1403-1402 می باشد. تعداد 30 نفر به عنوان نمونه از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب گردید و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از از روشهای آمار توصيفي (فراواني، درصد، نمودار و میانگین) براي توصیف و طبقهبندی اطلاعات، براي تعيین پايايي پرسشنامهها از آلفاي کرونباخ و برای آزمون فرضیات تحقيق از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره استفاده شد. یافتهها نشان داد آموزش هوش موفق بر شادکامی و امید به زندگی دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدائی ناحیه 4 شهر اصفهان تاثیر دارد (001/0p<). آموزش هوش موفق بر شادکامی دانش آموزان تاثیر دارد(001/0p<). آموزش هوش موفق بر امید به زندگی دانش آموزان تاثیر دارد (001/0p<).
Successful intelligence training can contribute to a healthier lifestyle by fostering lifelong cognitive and emotional skills. Therefore, this research was conducted in order to investigate the effect of successful intelligence training on the happiness and life expectancy of students. The study was a semi-experimental study with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population includes all female students in the third grade of elementary school in the 4th district of Isfahan city in the academic year of 2023-2024. 30 people were selected as a sample through available sampling and were randomly divided into two experimental and control groups. In order to analyze the data, descriptive statistics methods (frequency, percentage, graph and average) were used to describe and classify the information, Cronbach's alpha was used to determine the reliability of the questionnaires, and multivariate covariance analysis was used to test the research hypotheses. The findings showed successful intelligence training has an effect on the happiness and life expectancy of female students in the third grade of elementary school in district 4 of Isfahan city (p<0.001). Successful intelligence training has an effect on the happiness of students (p<0.001). Successful intelligence training has an effect on the life expectancy of students (p<0.001).
آخوندی، آتوسا. (1401). اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش موفق استرنبرگ بر بهبود اشتیاق به مدرسه و خودپنداره تحصیلیدانش آموزان ابتدایی درگیر اضطراب ریاضی،دومین همایش ملی روان شناسی بالینی کودک و نوجوان، اردبیل
ایزدی، علی اکبر. (1401). بررسی اثربخشی آموزش هوش موفق بر تفکر انتقادی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر دوره متوسطه،نهمین کنفرانس بین المللی دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران، تهران
امینی روندی، محمد و باهنر، عبداله و رستم زاده، فرشید. (1402). تاثیر آموزش هوش موفق استرنبرگ بر پیشرفت تحصیلی و آینده موفق در دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان ارومیه سال ۱۴۰۲،دومین کنفرانس بین المللی و پنجمین کنفرانس ملی مدیریت، روان شناسی و علوم رفتاری، تهران.
بابایی، علی. (۱۳۹5). تأثیر آموزش هوش موفق بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان. رساله دکتری، دانشگاه چمران اهواز.
بحری نجفی، فاطمه و میرشاه جعفری، سید ابراهیم(1394). تأثیر ابعاد باورهای مذهبی بر شادی معلمان ابتدایی در محیط کار. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی. 16(4): 113-106
حیدرپور، اعظم. (1402). رابطه بین بهزیستی روانشناختی و عزت نفس با شادکامی معلمان ابتدایی،اولین کنفرانس بین المللی حقوق ، مدیریت ، علوم تربیتی ، روانشناسی و مدیریت برنامه ریزی آموزشی، تهران.
تاجیک، حسین و طالع پسند، سیاش و رحیمیان بوگر، اسحق. (1396). رابطه ساده و چندگانه تکانشگری، استرس ادراک شده و شادکامی با اعتیاد به اینترنت در کاربران ایرانی ۱۵ تا ۲۸ ساله فیس بوک، روانشناسی بالینی و شخصیت، 15(1): 156-145
حسینی، مائده السادات. (1402). بررسی نقش هوش موفق در پیش بینی سرزندگی تحصیلی دانش آموزان پسر پایه پنجم و ششم ابتدایی شهر اهواز،دومین همایش ملی روان درمانی ایران،اردبیل.
زرپرور، امید. (1402). بررسی رابطه بین شادکامی و کیفیت زندگی دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر مرودشت،دومین کنفرانس ملی مطالعات خانواده و مدرسه، بندرعباس
صالحی، شیما؛ آزادی، فاطمه. (1400). اثربخشی آموزش هوش موفق بر حل مسائل آموزشی دانش آموزان ابتدایی پایه ششم شرق تهران، پیشرفته های نوین در روانشناسی،4(44): 87-78
علی پور، احمد؛ هاشمی، تورج؛ باباپورخیرالدین، جلیل و طوسی، فهیمه. (1389). رابطه بین راهبردهای مقابله ای و شادکامی دانشجویان. فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز. 5(18): 42-25.
فتاحی، شهرام؛ کرمی، جهانگیر ؛ محمدی راد، منصور. (1395). بررسی عوامل اقتصادی- اجتماعی مؤثر بر شادی و بهره وری نیروی کار ( مطالعه موردی: کارگاه های صنعتی شهرستان کرمانشاه). مدیریت بهره وری. 8(36): 36-7.
قبادی, لیلا, حبیبی کلیبر, رامین, فرید, ابوالفضل, مصرآبادی, جواد. (1400). اثربخشی آموزش هوش موفق بر حل مسئله اجتماعی دانشآموزان دوره ابتدایی. پژوهش های روانشناسی اجتماعی, 11(42), 93-110.
منصوری، فاطمه؛ عابدی، احمد. (1401). اثربخشی آموزش هوش موفق بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان تیزهوش کم پیشرفت.سنجش و پژوهش در مشاوره کاربردی، 4(2):29-18
منصوری حسن آبادی، فاطمه؛ عابدی، احمد. (1401). هوش موفق: رویکردی کارآمد برای دانش آموزان تیزهوش کم پیشرفت، پیشرفت های نوین در روانشناسی، 5(52):208-198
کیانی مجد، عاطفه. (1402). بررسی اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی بر هوش موفق، خودکار آمدی و کیفیت زندگی سوادآموزان،نوزدهمین کنفرانس ملی روانشناسی، علوم اجتماعی و تربیتی، بابل.
Aknin, L. B., & Whillans, A. V. (2021). Helping and happiness: A review and guide for public policy. Social Issues and Policy Review, 15(1), 3-34.
Alexander, R., Aragón, O. R., Bookwala, J., Cherbuin, N., Gatt, J. M., Kahrilas, I. J., ... & Styliadis, C. (2021). The neuroscience of positive emotions and affect: Implications for cultivating happiness and wellbeing. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 121, 220-249.
Baczynska, A., & Thornton, G. C. (2017). Relationships of analytical, practical and emotional intelligence with behavioral dimensions of performance of top managers. International Journal of Selection and Assessment, 25(2), 171-182.
Bender, A., & Cortés-Ciriano, I. (2021). Artificial intelligence in drug discovery: what is realistic, what are illusions? Part 1: Ways to make an impact, and why we are not there yet. Drug discovery today, 26(2), 511-524.Buckley, R. (2020). Nature tourism and mental health: parks, happiness, and causation. Sustainable Tourism, 28(9), 1409-1424.
Burger, M. J., Morrison, P. S., Hendriks, M., & Hoogerbrugge, M. M. (2020). Urban-rural happiness differentials across the world. World happiness report, 2020, 66-93.
Chen, H., Li, L., & Chen, Y. (2021). Explore success factors that impact artificial intelligence adoption on telecom industry in China. Journal of Management Analytics, 8(1), 36-68.
Cheng, Y., Zhang, J., Wei, W., & Zhao, B. (2021). Effects of urban parks on residents’ expressed happiness before and during the COVID-19 pandemic. Landscape and Urban Planning, 212, 104118.
Fitriana, N., Hutagalung, F. D., Awang, Z., & Zaid, S. M. (2022). Happiness at work: A cross-cultural validation of happiness at work scale. Plos one, 17(1), e0261617.
Froiland, J. M., Worrell, F. C., & Oh, H. (2019). Teacher–student relationships, psychological need satisfaction, and happiness among diverse students. Psychology in the Schools, 56(5), 856-870.
Helliwell, J. F., Huang, H., Wang, S., & Norton, M. (2020). Social environments for world happiness. World happiness report, 2020(1), 13-45.
Hooda, M., Rana, C., Dahiya, O., Rizwan, A., & Hossain, M. S. (2022). Artificial intelligence for assessment and feedback to enhance student success in higher education. Mathematical Problems in Engineering, 2022.
Jain, M., Sharma, G. D., & Mahendru, M. (2019). Can I sustain my happiness? A review, critique and research agenda for economics of happiness. Sustainability, 11(22), 6375.
Lomas, T., Case, B., Cratty, F. J., & VanderWheele, T. (2021). A global history of happiness. International Journal of Wellbeing, 11(4).
Lyubomirsky S, Kennon MS, Schkade D.(2005). Pursuing Happiness: The Architecture of Sustainable Change. Review of General Psychology. 9(2); 111 131
Milić, J., Škrlec, I., Milić Vranješ, I., Podgornjak, M., & Heffer, M. (2019). High levels of depression and anxiety among Croatian medical and nursing students and the correlation between subjective happiness and personality traits. International Review of Psychiatry, 31(7-8), 653-660.
Mysore, L., & Vijayalaxmi, A. (2018). Significance of successful intelligence in the academics of adolescents: a literature review. Internatioanl Journal of Home Sceince, 4(1) , 13-16.
Steptoe, A. (2019). Happiness and health. Annual review of public health, 40, 339-359.
Sternberg, R. J. (2015). Successful intelligence: A model for testing intelligence beyond IQ tests. European Journal of Education and Psychology, 8(2), 76-84.
Ruggeri, K., Garcia-Garzon, E., Maguire, Á., Matz, S., & Huppert, F. A. (2020). Well-being is more than happiness and life satisfaction: a multidimensional analysis of 21 countries. Health and quality of life outcomes, 18(1), 1-16.
Sharma, S., & Tiwari, V. (2023). Modelling the impact of emotional intelligence, career success and happiness on turnover intention among managerial-level employees in the information technology industry. FIIB Business Review, 12(3), 279-293.
Veenhoven, R. (2020). World Database of Happiness: A ‘findings archive’. In Handbook on wellbeing, happiness and the environment (pp. 25-45). Edward Elgar Publishing. Zhang, C., & Lu, Y. (2021). Study on artificial intelligence: The state of the art and future prospects. Journal of Industrial Information Integration, 23, 100224.