مهندسی نوین رهبری تحول آفرین در پرتو خودکارآمدی جمعی و رضایت از منابع شغلی
الموضوعات :
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
الکلمات المفتاحية: خودکارآمدی جمعی, رهبری تحول آفرین, رضایت از منابع شغلی, سازمان آموزش و پرورش استثنایی شهر یاسوج. ,
ملخص المقالة :
هدف از تحقیق حاضر بررسی چرایی و چگونگی مهندسی رهبری تحول¬آفرین مبتنی بر خودکارآمدی جمعی و رضایت از منابع شغلی معلمان آموزش و پرورش استثنایی شهر یاسوج. روش تحقیق این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل معلمان آموزش و پرورش استثنایی شهر یاسوج می بـاشد. در ایـن تحقیق از روش نمونه گیری در دسترس استفاده گردید و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 125 نفر در نظر گرفته شد. براي گردآوري داده ها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد و روایی و پایایی آن پیش از توزیع نهایی مورد تأیید قرار گـرفت و براي تجزیه و تحلیل داده هاي گردآوري شده از نرم افزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. یافتههای بدست آمده بیان¬گر تائید فرضیات تحقیق بود بگونه ای که اندازه اثر سازههای پژوهش با شاخص اندازه اثر کوهن ارزیابی شد که نتایج آن حاکی از اثر متوسط (514/0) رهبری تحولآفرین بر رضایت معلمان آموزش و پرورش استثنایی شهر یاسوج از منابع شغلی، اثر متوسط (164/0) رهبری تحولآفرین بر خودکارآمدی جمعی معلمان آموزش و پرورش استثنایی شهر یاسوج و اثر قوی (357/0) رضایت از منابع شغلی بر خودکارآمدی جمعی معلمان آموزش و پرورش استثنایی شهر یاسوج است. در نهایت مبتنی مدل احصا شدة تحقیق پیشنهادهای علمی- کاربردی مرتبط ارائه شد.
Cansoy, R. (2020). Transformational School Leadership: Predictor of Collective Teacher Efficacy. Sakarya University Journal of Education, 10(1), 90-103. doi: https://doi.org/10.19126/suje.569750
Dimitrios, S., Foteini, C., Harilaos, Z., Zakopoulou, V., & Papadimitropoulou, P. (2020). Self-efficacy of special education teachers in Greece. European Journal of Education Studies, 7(4), 150-160. https://doi.org/10.5281/zenodo.3809401
Elliott, K. & Hollingsworth, H. (2023). Collective Efficacy Tracking Tool: Development framework. Australian Council for Educational Research. https://doi.org/10.37517/978-1-74286-722-9
Elliott, K., Hollingsworth, H., Thornton, A., Gillies, L., & Henderson, K. (2022). School leadership that cultivates collective efficacy: Emerging insights 2022. Australian Council for Educational Research. https://doi.org/10.37517/978-1-74286-694-9
Erdogan, U., Dipaola, M. F., & Donmez, B. (2022). School-level variables that enhance student achievement: Examining the role of collective teacher efficacy and organizational citizenship behavior. International Journal of Educational Management, 36(7), 1343-1361. https://doi.org/10.1108/IJEM-02-2021-0069
Gkolia, A., Koustelios, A., & Belias, D. (2018). Exploring the association between transformational leadership and teacher’s self-efficacy in Greek education system: A multilevel SEM model. International Journal of Leadership in Education, 21(2), 176-196. https://doi.10.1080/13603124.2015.1094143
Kilag, O. K. T., Malbas, M. H., Nengasca, M. K. S., Longakit, L. J. H., Celin, L. C., Pasigui, R., & Valenzona, M. A. V. N. (2024). Transformational Leadership and Educational Innovation. European Journal of Higher Education and Academic Advancement, 1(2), 103-109. https://risejournals.org/index.php/imjrise/article/view/12
Lu, Q., & Mustafa, Z. (2021). Toward the Impact of EFL Teachers’ Self-Efficacy and Collective Efficacy on Students’ Engagement. Front. Psychol. 12:744586. https://doi.10.3389/fpsyg.2021.744586
McCordBrock, T. L. (2023). Middle School Teachers’ Self-Efficacy in Teaching Twice-Exceptional Learners: A Phenomenological Study (Doctoral dissertation, Northcentral University).
Ninković, S. R., & Florić, O. C. (2018). Transformational School Leadership and Teacher Self-Efficacy as Predictors of Perceived Collective Teacher Efficacy. Educational Management Administration & Leadership, 46(1), 49-64. https://doi.org/10.1177/1741143216665842
Özdemir, M., Eriçok, B., Topaloğlu, H., & Tuti, G. (2024). Transformational leadership and job satisfaction in vocational high schools in Türkiye: a multilevel mediation model of teacher professional learning and self-efficacy. Journal of Educational Administration, 62(3), 309-324. https://doi.org/10.1108/JEA-08-2023-0200
Paskova, L. (2023). Job satisfaction and performance motivation in the context of transformational leadership of Slovakian teachers. 17th International Technology, Education and Development Conference, Valencia, Spain. https://doi.org/10.21125/inted.2023.0669
Quinteros-Durand, R., Almanza-Cabe, R. B., Morales-García, W. C., Mamani-Benito, O., Sairitupa-Sanchez, L. Z., Puño-Quispe, L., ... & Ramírez-Coronel, A. A. (2023). Influence of servant leadership on the life satisfaction of basic education teachers: the mediating role of satisfaction with job resources. Front. Psychol. 14:1167074. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1167074
Sánchez-Rosas, J., Dyzenchauz, M., & Dominguez-Lara, S. (2021). Validez de contenido de la escala de autoeficacia colectiva docente. Revista Argentina De Ciencias Del Comportamiento, 13(1), 59–72. https://doi.org/10.32348/1852.4206.v13.n1.28132
Sánchez-Rosas, J., Dyzenchauz, M., Dominguez-Lara, S., & Hayes, A. (2022). Collective teacher self-efficacy scale for elementary school teachers. International Journal of Instruction, 15(1), 985-1002. https://doi.org/10.29333/iji.2022.15156a
Sánchez-Rosas, J., Dyzenchauz, M., Freiberg-Hoffmann, A., García-Rubiano, M. G., & Okinishi, M. (2023). Transformational leadership and collective teacher self-efficacy: The mediating role of satisfaction with job resources. International Journal of Instruction, 16(1), 801-820. https://doi.org/10.29333/iji.2023.16145a
Sengendo, D., & Musinguzi, B. (2024). Influence of Headteachers' Transformational Leadership Attributes on Academic Performance: A Case of Private Secondary Schools in Uganda. East African Journal of Education Studies, 7(2), 29-43. https://doi.org/10.37284/eajes.7.2.1856
Smith, M. L. E. (2021). Exploring the relationship between work engagement, collective teacher efficacy and transformational leadership in times of change. (Doctoral dissertation, California State University, San Bernardino.) Retrieved from CSUSB scholarWorks, https://scholarworks.lib.csusb.edu/etd/1342
Solano, A. C., Nader, M., & Casullo, M. M. (2004). La evaluación de los estilos de liderazgo en población civil y militar argentina. Revista de Psicología, 22(1), 63-88. https://doi.org/10.18800/psico.200401.004
Spontón, C. L., Trógolo, M. A., Castellano, E., Morera, L. P., & Medrano, L. (2019). Desarrollo y validación de una escala para medir satisfacción con los recursos laborales. Suma Psicológica, 26(1), 64-74. http://dx.doi.org/10.14349/sumapsi.2019.v26.n1.8
Stanton, J. (2024). Transformational leadership behaviors of departmental leaders as predictors of collective teacher effectiveness. )thesis doctorate degree in education, Long Island University. (https://digitalcommons.liu.edu/post_fultext_dis/73
Tarí, J. J., Portela Maquieira, S., & Molina-Azorín, J. F. (2023). The link between transformational leadership and the EFQM model elements. Business Process Management Journal, 29(2), 447-464. https://doi.org/10.1108/BPMJ-10-2022-0498
Voelkel, Jr, R. H. (2019). Causal relationship among transformational leadership, professional learning communities, and teacher collective efficacy, International Journal of Leadership in Education, https://doi.10.1080/13603124.2019.1690699
Weng, S., Compan, P., & NaraNgong-ard, S. (2023). The Relationship between Transformational Leadership and Teachers’ Job Satisfaction in Hainan Vocational Colleges. Science, Technology, and Social Sciences Procedia, (2), CiM06-CiM06. https://wjst.wu.ac.th/index.php/stssp/article/view/25791
Yurt, E (2022). Collective teacher self-efficacy and burnout: the mediator role of job satisfaction. International Journal of Modern Education Studies, 6(1), 51-69. http://dx.doi.org/10.51383/ijonmes.2022.168
Zhang, J., & Liu , Z (2023). How transformational leadership affects teacher collective efficacy? the mediating role of professional learning communities and the moderating role of trust, Asia Pacific Journal of Education, https://doi.org/10.1080/02188791.2023.2270173