نقش میانجی ادارک سهولت استفاده و مفید بودن فناوری در رابطه آگاهی از کوید با قصد مشارکت در یادگیری الکترونیکی
الموضوعات :
1 - Associate Professor, Department of Educational Sciences, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
2 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران/ معاون آموزشی دبستان شهید ناصربخت ناحیه 4 شهر کرج
الکلمات المفتاحية: آگاهی از کووید, ادراک سهولت استفاده از فناوری , ادراک مفید بودن فناوری , قصد مشارکت در آموزش,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش تبیین نقش واسطه ای ادارک سهولت استفاده و مفید بودن فناوری در رابطه آگاهی از کوید با قصد مشارکت در یادگیری الکترونیکی دانشجویان بود. روش انجام این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود . جامعه آماری این مطالعه دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی کرج بودند که 271 نفر از آن ها به با توجه به طبقه جنسیت با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند . ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه نیکو و ماسلوف (2021) بوده است . روایی منطقی و روايي سازه این پرسشنامه بررسی و تایید شد . پايايي این پرسشنامه با روش های آلفای کرونباخ براورد و با ضریب بیش از 82 صدم تایید شد . برای تحلیل داده از مدل سازی معادلات ساختاري و روش حـداقل مربعـات جزئـي استفاده شده است . نتایج حاصله نشان داد که آگاهی از کووید با قصد مشارکت در آموزش الکترونیکی از طریق متغیرهای ادراک سهولت استفاده از فناوری و مفید بودن فناوری ارتباط مثبت و معنی دار دارند . این مطالعه با سنجش ارتباط آگاهی از کووید۱۹ با قصد مشارکت در آموزش الکترونیکی از طریق متغیر های واسطه ای ادراک سهولت استفاده و مفید بودن فناوری توانست پنجره جدیدی به روی محققان و دست اندرکاران برای برگزاری موثرتر کلاس های آنلاین بگشاید . بنابراین؛ نتایج این مطالعه می تواند برای مجامع علمی و دست اندرکاران مفید باشد.
References
Adedoyin O B and Soykan E.(2020). Covid-19 pandemic and online learning: the challenges and opportunities. Interactive Learning Environment; 1-13. https://doi.org/10.1080/10494820.2020.1813180
Alea L A, Fabrea M F, Roldan R D A, & Farooqi A Z .(2020). Teachers’ Covid-19 awareness, distance learning education experiences and perceptions towards institutional readiness and challenges. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research; 19(6), 127-144.
Amiri H, Naghi Biranvand M, Allah Virdi N.(2021). Comparison of the effect of e-learning and workshop on the learning rate of nursing students. Iranian Journal of Education in Medical Sciences; 21 (1), 265-256. (Persian)
Aristovnik A, Keržič D, Ravšelj D, Tomaževič N, & Umek L.(2020). Impacts of the COVID-19 pandemic on life of higher education students: A global perspective. Sustainability.2020;12(20), 8438.
Bao W. (2020).COVID-19 and online teaching in higher education: a case study of Peking University. Human Behaviour and Emerging Technologies; 2 ( 2), 113-115.
Davis F D.(1989). Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology. MIS Quarterly;13(3), 319–340. https://doi.org/10.2307/249008
Farsi Z, Aliari S, Ahmadi Y, Afaghi A, Sajjadi A.(2021). Survey of satisfaction with the quality of educational course and e-learning during the covid-19 pandemic among nursing students of Aja University of Medical Sciences, Journal of Military Medicine;23(2), 174-185. (Persian)
Franky A P & Chiappe A.(2018). ICT and home-educating families: a qualitative multiple case study. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. ;26(101), 1324-1346.
Ghadri M, Shokri Z.(2021). Examining virtual education in the era of Corona and the purpose of the type of education, its disadvantages and advantages using combined and traditional methods and the effects of technology, the 8th international conference on management and humanities research in Iran, Tehran,. (Persian)
Hajizadeh A, Azizi Q, Kayhan J. (2021).Analysis of the opportunities and challenges of e-learning in the era of Corona: the approach to the development of e-learning in post-Corona. Research teaching;9(1), 174-204. (Persian)
Hodges C, Moore S, Lockee B, Trust T, Bond A .(2021). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educ Inf Technol,2021; 26, 6699–6718. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10520-4
Hosseinzadeh Y, Aliabadi T, Dehghan Niri N, Rahmatpour P, Sharifnia H. (2021). Factors affecting the acceptance of online education by nursing students during the covid 19 pandemic. Iranian Journal of Education in Medical Sciences; 210 (1), 178-188. (Persian)
Musaibi M, Rezapour Mirsaleh, Y, Behjati Ardakani, F. Problems and challenges of e-learning during the outbreak of the corona virus in elementary school. Research Education.2021;7 (27), 65-79. (Persian)
Nikou S, and Maslov I.(2021). An analysis of students' perspectives on e-learning participation – the case of COVID-19 pandemic. International Journal of Information and Learning Technology; 38 ( 3),299-315. https://doi.org/10.1108/IJILT-12-2020-0220
Kaplan J, Frias L, McFall-Johnsen M.(2020). A third of the global population is on coronavirus lockdown—here’s our constantly updated list of countries and restrictions. Business Insider; Apr 17;31
Rabbani K., Fahima K., Khanbabaei and Zakersalehi G. (2020).The impact of the spread of covid-19 on the managerial aspects of universities and higher education institutions in Iran from the perspective of experts., Teb wa Tezkieh; 29(3), 196-211. (Persian)
Ranjbar Kochsaraei S, Rouhani Nesab M, Nikjo P, Jannati Y.(2021). Users' point of view about e-learning during the epidemic of covid-19 in the world: a review study; Scientific Research Journal of Clinical Excellence; 10 (4), 51-41. (Persian)
Rangiwai B, & Simati-Kumar B. A plan for online teaching and learning for the Master of Applied Indigenous Knowledge (MAIK) programme in Māngere: Responding to COVID-19. Te Kaharoa. 2020; 15(1), 1–14
Shah K, Kamrai D, Mekala H, Mann B, Desai K, Patel RS.(2020). Focus on mental health during the coronavirus (COVID-19) pandemic: applying learnings from the past outbreaks. Cureus; Mar 25;12(3)
Straub S, Rummel N .(2020).Promoting interaction in online distance education: designing, implementing and supporting collaborative learning. Information and Learning Sciences; 121( 5), 251-260. DOI:10.1108/ILS-04-2020-0090
Taghizadeh S, Haji J, Mohammadi Mehr M.(2020). A comparative study of the challenges and opportunities of higher education during the corona pandemic in Iran and the world, nurse and doctor in war; 8 (27), 57-47 (Persian)
Taylor D, Grant J, Hamdy H, Grant L, Marei H, Venkatramana M.(2020). transformation to learning from a distance. MedEdPublish; 9(1):2999.
Van Nuland Sh, MandzukD, Tucker Petrick k & Cooper T. (2020).COVID-19 and its effects on teacher education in Ontario: a complex adaptive systems perspective, Journal of Education for Teaching;46(4), 442-451, DOI: 10.1080/02607476.2020.1803050.