ارائه چارچوبی برای شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد کسب وکارهای فعال در گردشگری با رویکرد معنوی
الموضوعات :مهناز شجاعی آرا 1 , محمد حسن ملکی 2 , محمد مهدی رحیمیان اصل 3
1 - کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه قم، قم، ایران
2 - دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه قم، قم، ایران.
3 - کارشناس ارشد مدیریت صنعتی - تولید و عملیات، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی (وابسته به نهاد ریاست جمهوری)، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: عملکرد, دیمتل, گردشگری معنوی, کسبوکارهای گردشگری, کداس,
ملخص المقالة :
بحث معنویت در گردشگری بهتازگی مطرحشده و ایجاد آرامش، حس وحدت و یکپارچگی برای گردشگران جذابیت زیادی دارد. هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر عملکرد کسبوکارهای فعال در حوزه گردشگری معنوی است. پژوهش حاضر از نظر مبانی پارادایمی، اثباتی؛ از بعد جهتگیری، کاربردی و از منظر روششناسی، آمیخته است. 15 تن از خبرگان حوزه معنویت و عرفان، کارشناسان گردشگری، کارآفرینان و اساتید دانشگاه در حوزه مدیریت گردشگری در استان قم، جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل میدهند که به روش نمونهگیری قضاوتی انتخاب شدهاند. برای اجرای پژوهش در مرحله اول، از طریق مرور پیشینه موضوع و مصاحبه با خبرگان، 18 عامل مؤثر بر ارزیابی عملکرد کسب وکارهای فعال در گردشگری معنوی استخراج شد. سپس عوامل استخراج شده با کاربست آزمون آماری بینم غربال و در ادامه 9 عامل باقیمانده از طریق تکنیک دیمتل مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در نهایت پنج عامل اثرگذار شامل اعتماد و تعهد در عمل، بازاریابی در صنعت گردشگری، آگاهی محیطی با توانمندسازی گردشگران، قابلیت کسبوکارها برای جذب منابع مالی و اولویت صنعت گردشگری برای دولت با تکنیک کداس اولویتبندی شدند. بر طبق نتایج، استفاده از ابزارهای بازاریابی در صنعت گردشگری از منظر خبرگان بالاترین اولویت را به خود اختصاص داد.
_||_