ارائه چارچوبی برای شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد کسب وکارهای فعال در گردشگری با رویکرد معنوی
محورهای موضوعی : مدیریت تولیدمهناز شجاعی آرا 1 , محمد حسن ملکی 2 , محمد مهدی رحیمیان اصل 3
1 - کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه قم، قم، ایران
2 - دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه قم، قم، ایران.
3 - کارشناس ارشد مدیریت صنعتی - تولید و عملیات، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی (وابسته به نهاد ریاست جمهوری)، تهران، ایران
کلید واژه: عملکرد, دیمتل, گردشگری معنوی, کسبوکارهای گردشگری, کداس,
چکیده مقاله :
بحث معنویت در گردشگری بهتازگی مطرحشده و ایجاد آرامش، حس وحدت و یکپارچگی برای گردشگران جذابیت زیادی دارد. هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر عملکرد کسبوکارهای فعال در حوزه گردشگری معنوی است. پژوهش حاضر از نظر مبانی پارادایمی، اثباتی؛ از بعد جهتگیری، کاربردی و از منظر روششناسی، آمیخته است. 15 تن از خبرگان حوزه معنویت و عرفان، کارشناسان گردشگری، کارآفرینان و اساتید دانشگاه در حوزه مدیریت گردشگری در استان قم، جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل میدهند که به روش نمونهگیری قضاوتی انتخاب شدهاند. برای اجرای پژوهش در مرحله اول، از طریق مرور پیشینه موضوع و مصاحبه با خبرگان، 18 عامل مؤثر بر ارزیابی عملکرد کسب وکارهای فعال در گردشگری معنوی استخراج شد. سپس عوامل استخراج شده با کاربست آزمون آماری بینم غربال و در ادامه 9 عامل باقیمانده از طریق تکنیک دیمتل مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در نهایت پنج عامل اثرگذار شامل اعتماد و تعهد در عمل، بازاریابی در صنعت گردشگری، آگاهی محیطی با توانمندسازی گردشگران، قابلیت کسبوکارها برای جذب منابع مالی و اولویت صنعت گردشگری برای دولت با تکنیک کداس اولویتبندی شدند. بر طبق نتایج، استفاده از ابزارهای بازاریابی در صنعت گردشگری از منظر خبرگان بالاترین اولویت را به خود اختصاص داد.
The discussion of spirituality in tourism has recently been raised and the creation of peace, a sense of unity and integrity is very attractive for tourists. The aim of the current research is to identify and prioritize the factors affecting the performance of businesses active in the field of spiritual tourism. The current research in terms of paradigmatic, proof foundations; From the perspective of orientation, it is applied and from the point of view of methodology, it is mixed. 15 experts in the field of spirituality and mysticism, tourism experts, entrepreneurs and university professors in the field of tourism management in Qom province constitute the statistical population of the current research, who were selected by judgmental sampling. To carry out the research in the first stage, through reviewing the background of the subject and interviewing experts, 18 factors affecting the performance evaluation of businesses active in spiritual tourism were extracted. Then, the extracted factors were evaluated and analyzed using the Binomial test, and then the remaining 9 factors were evaluated and analyzed using the DMATAL technique. Finally, five effective factors including trust and commitment in action, marketing in the tourism industry, environmental awareness with the empowerment of tourists, the ability of businesses to attract financial resources and the priority of the tourism industry for the government were prioritized using the CODAS technique. According to the results, the use of marketing tools in the tourism industry received the highest priority from the point of view of experts.
_||_