فهرس المقالات محمد مهدی رحیمیان اصل


  • المقاله

    1 - تحلیل و شناسایی قابلیت‌های فناوری کلیدی جهت توسعه زنجیره‌‌‌تأمین الکترونیکی تاب‌آور
    مدیریت عملیات , العدد 2 , السنة 1 , تابستان 1400
    ایجاد و توسعه قابلیت‌های فناوری مناسب، نقش پررنگی در بهبود ساختار تاب‌آوری یک شبکه تأمین الکترونیکی در برابر هرگونه اختلال و شکستی ایفا می‌کند. پژوهش حاضر در پی شناسایی و بررسی مهم‌ترین قابلیت‌های فناوری برای ایجاد و بهبود تاب‌آوری در زنجیره‌های تأمین الکترونیکی است. ای أکثر
    ایجاد و توسعه قابلیت‌های فناوری مناسب، نقش پررنگی در بهبود ساختار تاب‌آوری یک شبکه تأمین الکترونیکی در برابر هرگونه اختلال و شکستی ایفا می‌کند. پژوهش حاضر در پی شناسایی و بررسی مهم‌ترین قابلیت‌های فناوری برای ایجاد و بهبود تاب‌آوری در زنجیره‌های تأمین الکترونیکی است. این پژوهش، از نظر هدف،‌ کاربردی، از نظر گردآوری داده‌ها، توصیفی و از نظر روش‌شناسی، کیفی_کمی است. بر این اساس در گام نخست با مرور نظام‌مند ادبیات و به کارگیری روش دلفی فازی 11 مورد از قابلیت‌های فناوری شناسایی شدند. سپس با به کارگیری مدلسازی ساختاری – تفسیری جامع فازی این قابلیت‌ها تحلیل شدند. قابلیت‌ فناوری کلیدی برای توسعه ساختار تاب‌آوری در زنجیره‌تأمین الکترونیکی، بازطراحی زنجیره‌‌تأمین، برنامه‌ریزی و همکاری میان شرکای تأمین هستند. ایجاد و بهبود این قابلیت‌ها منجر به تقویت و بهبود چندین قابلیت دیگر می‌گردد تا در نهایت انعطاف‌پذیری در شبکه‌ ‌تأمین افزایش و ساختار سیستم تاب‌آوری در برابر اختلالات در زنجیره‌های تأمین الکترونیکی ایجاد و یا تقویت گردد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - ارائه چارچوبی برای شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد کسب‌ وکارهای فعال در گردشگری با رویکرد معنوی
    مدیریت عملیات , العدد 1 , السنة 2 , بهار 1401
    بحث معنویت در گردشگری به‌تازگی مطرح‌شده و ایجاد آرامش، حس وحدت و یکپارچگی برای گردشگران جذابیت زیادی دارد. هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر عملکرد کسب‌وکارهای فعال در حوزه گردشگری معنوی است. پژوهش حاضر از نظر مبانی پارادایمی، اثباتی؛ از بعد جهت‌گیری، ک أکثر
    بحث معنویت در گردشگری به‌تازگی مطرح‌شده و ایجاد آرامش، حس وحدت و یکپارچگی برای گردشگران جذابیت زیادی دارد. هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر عملکرد کسب‌وکارهای فعال در حوزه گردشگری معنوی است. پژوهش حاضر از نظر مبانی پارادایمی، اثباتی؛ از بعد جهت‌گیری، کاربردی و از منظر روش‌شناسی، آمیخته است. 15 تن از خبرگان حوزه معنویت و عرفان، کارشناسان گردشگری، کارآفرینان و اساتید دانشگاه در حوزه مدیریت گردشگری در استان قم، جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل می‌دهند که به روش نمونه‌گیری قضاوتی انتخاب شدهاند. برای اجرای پژوهش در مرحله اول، از طریق مرور پیشینه موضوع و مصاحبه با خبرگان، 18 عامل مؤثر بر ارزیابی عملکرد کسب ‌وکارهای فعال در گردشگری معنوی استخراج شد. سپس عوامل استخراج ‌شده با کاربست آزمون آماری بینم غربال و در ادامه 9 عامل باقیمانده از طریق تکنیک دیمتل مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در نهایت پنج عامل اثرگذار شامل اعتماد و تعهد در عمل، بازاریابی در صنعت گردشگری، آگاهی محیطی با توانمندسازی گردشگران، قابلیت کسب‌وکارها برای جذب منابع مالی و اولویت صنعت گردشگری برای دولت با تکنیک کداس اولویت‌بندی شدند. بر طبق نتایج، استفاده از ابزارهای بازاریابی در صنعت گردشگری از منظر خبرگان بالاترین اولویت را به خود اختصاص داد. تفاصيل المقالة