گروه بندی شاخصهای ارزش برند در صنعت خودرو ایران
الموضوعات :مهسا کربلایی حسن 1 , حسین وظیفه دوست 2 , کریم; حمدی 3
1 - مدیریت بازرگانی/دانشکده مدیریت و اقتصاد / علوم و تحقیقات تهران
2 - مدیریت بازرگانی/دانشگاه علوم و تحقیقات
3 - مدیریت بازرگانی/دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
الکلمات المفتاحية: رویکرد اکتشافی, برند, صنعت خودرو, مدیریت برند, ارزش برند,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف گروه بندی شاخصهای ارزش برند در صنعت خودرو کشور به انجام رسید.از لحاظ هدف کاربردی،و از لحاظ رویکرد اکتشافی میباشد.جامعه آماری از شهر تهران و متخصصین حوزه خودرو بودند که با مباحث ارزش برند آشنایی داشتند.با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند،35نفر انتخاب شدند.جهت شناسایی شاخصهای ارزش برند،از مصاحبه بدون ساختاراستفاده گردید.نیز، در فاز گروه بندی شاخصهای ارزش برند پرسشنامه بستهای بر اساس شاخصهای شناسایی شده در مرحله قبل طراحی گردید که در آن پاسخها مبتنی بر طیف هفت گزینهای لیکرت بودند استفاده گردید. گفتنی است که در فاز گروه بندی از روشهای تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی همچون میانگین،آزمون کولموگروف-اسمیرنوف،آزمون تی تک نمونهای،و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد و جهت انجام محاسبات این فاز،از نرمافزارهای اکسل واس پی اسس بهرهبرداری گردید. سرانجام، نتایج تحقیق منجر به شناسایی7 بعداصلی(تمایز،آگاهی، تعلق، اعتماد، کیفیت، وفاداری، مسئولیت اجتماعی)و24شاخص فرعی گردید که ابعاد وفاداری و اعتماد امتیاز بیشتری گرفتند.
_||_