ارائه الگوی کوچینگ فراغت سازمانی مبتنی بر تفکر کارآفرینانه
الموضوعات :
علی افراز
1
,
حمیده رشادت جو
2
,
حسین وظیفه دوست
3
1 - دانشجوی دکتری کارآفرینی، گروه کارآفرینی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزش عالی
3 - گروه مدیریت بازرگانی،واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
الکلمات المفتاحية: کوچینگ فراغت سازمانی, تفکر کارآفرینانه, تحلیل مضمون ,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، طراحی الگوی کوچینگ فراغت سازمانی مبتنی بر تفکر کارافرینانه دانشگاه های آزاد اسلامی بارویکرد کیفی می باشد. روش تحقیق کیفی و بر پایه تحلیل مضمون و از حیث هدف از نوع تحقیقات کاربردی بود. جامعه آماری تحقیق شامل نخبگان دانشگاهی در حوزه مدیریت، کارآفرینی و مهندسی بوده و نمونه گیری به روش نمونه گیری هدفمند صورت گرفته است. داده های پژوهش از طریق مرور ادبیات و مطالعه نظری پژوهش و مصاحبه با خبرگان جمع آوری شدند. در مجموع با ۱۵ نفر از خبرگان مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد و پژوهشگر در داده ها به اشباع نظری رسید. برای تحلیل داده های به دست آمده از روش تحلیل کلارک براون استفاده شد که الگوی مذکور پس از مرحله کدگذاری مضمون در ۵ بعد تفکر فردی، تفکر اجتماعی فنی، ابعاد سازمانی وساختاری، زمینه ای و راهبردی و مشتمل بر ۲۰ مولفه شکل گرفت. در بخش تفکر فردی، توانمند سازی فردی، مهارت های ارتباطی خودآگاهی فناورانه و اعتماد بخشی به آینده و در بخش تفکر اجتماعی ادراک فرهنگ شکست ها و موفقیت ها و تقویت هوش موفق اجتماعی بیشترین امتیاز را کسب نمودند. در بخش سازمانی و ساختاری، برنامه ریزی پویا وهوشمندانه و توانمندی تحلیل بازار و در بخش ساختاری و زمینه ای، افزایش توانمندی و توجه به انضباط کارآفرینانه شغلی وتفکر ارتقای دانش فنی و تخصصی بیشترین امتیاز را کسب نمودند.
داودی, ابراهیمپور, & قیومی. (2022). ارائه الگوی اوقات فراغت جوانان مطالعه موردی (شهرک های سازمانی وزارت دفاع). مدیریت فرهنگی, 57(16), 55-72.
رأفتی, محمد, موسی خانی, مرتضی, ذبیحی, محمد رضا, قربانی, محمود. (1400). طراحی مدل مربیگری سازمانی در سازمانهای دولتی با رویکرد بهرهوری نرم سازمانی. مدیریت بهرهوری, 15(1(56) بهار), 77-106.
جهانگیری، علی، ذوقی، مهدی، رنگریز، حسن، و شمس، عبدالحمید. (1398). مدل سازی ایفای نقش مربی گری مدیریتی مدیران. مطالعات راهبردی در صنعت نفت و انرژی (مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت)، 11(42 )، 33-60.
Adrien Jean-Guy Passant. (2023) From bookkeepers to entrepreneurs: a historical perspective on the entrepreneurial diversification of a French business school over 200 years. Management & Organizational History 0:0, pages 1-33.
Agostino, D., Arnaboldi, M., & Lampis, A. (2020). Italian state museums during the COVID-19 crisis: from onsite closure to online openness. Museum Management and Curatorship, 35(4), 362-372.
Aldridge, T. T., & Audretsch, D. The Bayh-Dole Act and scientist entrepreneurship. (2011). Research Policy, 40(8), 1058–1067. ISSN 0048-7333.
Atmono, D., Rahmattullah, M., Setiawan, A., Mustofa, R. H., Pramudita, D. A., Ulfatun, T., Reza, R., & Mustofa, A. (2023). The effect of entrepreneurial education on university student’s entrepreneurial self-efficacy and entrepreneurial intention. International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE), 12(1), 495.
Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative research, 1(3), 385-405.
Bell, R., & Bell, H. (2020). Applying educational theory to develop a framework to support the delivery of experiential entrepreneurship education. Journal of Small Business and Enterprise Development, 27(6), 987–1004.
Bell, R., & Cui, J. (2023). Addressing progressive educational reforms: Fusing acquisition approaches and participation in Chinese entrepreneurship education. The International Journal of Management Education, 21(1), 100748.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
Chalmers, D., MacKenzie, N. G., & Carter, S. (2021). Artificial intelligence and entrepreneurship: Implications for venture creation in the fourth industrial revolution. Entrepreneurship Theory and Practice, 45(5), 1028–1053.
Cooper, G. (2023). Examining science education in ChatGPT: An exploratory study of generative artificial intelligence. Journal of Science Education and Technology, 32(3), 444–452.
Crammond, R. J. (2020). Advancing entrepreneurship education in universities: Concepts and practices for teaching and support. Springer
Crawford, J., Butler-Henderson, K., Rudolph, J., Malkawi, B., Glowatz, M., Burton, R., Magni, P., & Lam, S. (2020). COVID-19: 20 countries’ higher education intra-period digital pedagogy responses. Journal of Applied Learning & Teaching, 3(1), 1–20.
Cheng, T. M., Chang, S. Y., & Lien, W. H. (2021). Work-leisure balance: Perceived organizational leisure support. Journal of Leisure Research, 52(2), 202-226
Dimov, D., & Pistrui, J. (2022). Entrepreneurship Education as a First-Person Transformation. Journal of Management Inquiry, 31(1), 49–53.
Elsalem, L., Al-Azzam, N., Jum'ah, A. A., Obeidat, N., Sindiani, A. M., & Kheirallah, K. A. (2020). Stress and behavioral changes with remote E-exams during the Covid-19 pandemic: A cross-sectional study among undergraduates of medical sciences. Annals of Medicine & Surgery, 60, 271–279.
Fadhel, H. A., Aljalahma, A., Almuhanadi, M., Asad, M., & Sheikh, U. (2022). Management of higher education institutions in the GCC countries during the emergence of COVID-19: A review of opportunities, challenges, and a way forward. The International Journal of Learning in Higher Education, 29(1), 83–97.
Gao, C. A., Howard, F. M., Markov, N. S., Dyer, E. C., Ramesh, S., Luo, Y., & Pearson, A. T. (2022). Comparing scientific abstracts generated by ChatGPT to original abstracts using an artificial intelligence output detector, plagiarism detector, and blinded human reviewers. bioRxiv. 2022.12.23.521610
Grover, S., & Furnham, A. (2016). Coaching as a developmental intervention in organisations: A systematic review of its effectiveness and the mechanisms underlying it. PloS one, 11(7), e0159137.
Hägg, G., & Kurczewska, A. (2021). Toward a Learning Philosophy Based on Experience in Entrepreneurship Education. Entrepreneurship Education and Pedagogy, 4(1), 4–29.
Hamrick, A. B. (2022). Stress [ed] out, leisure in: The role of leisure crafting in facilitating entrepreneurs’ work stressor—creativity relationship. Journal of Business Venturing Insights, 18, e00329.
Han, M. C., & Hwang, P. C. (2021). Crafting job and leisure activities when you are overqualified. Journal of Hospitality and Tourism Management, 48, 146-154.
Hassan, H., Sade, A. B., & Rahman, M. S. (2020). Shaping entrepreneurial intention among youngsters in Malaysia. Journal of Humanities and Applied Social Sciences, 2(3), 235–251.
Holley, A. C., & Watson, J. (2017). Academic Entrepreneurial Behavior: Birds of more than one feather. Technovation, 64–65(2017), 50–57.
Hyams-Ssekasi, D., & Caldwell, E.F. (2018). An exploration of experiential education as a catalyst for future entrepreneurs. In D. Hyams-Ssekasi & E. F. Caldwell (Eds.), Experiential learning for entrepreneurship: theoretical and practical perspectives on enterprise education, (pp. 71–83). Springer International Publishing, Cham.
Korzynski, P., Mazurek, G., Altmann, A., Ejdys, J., Kazlauskaite, R., Paliszkiewicz, J., Wach, K., & Ziemba, E. (2023). Generative artificial intelligence as a new context for management theories: Analysis of ChatGPT. Central European Management Journal, 31(1), 3–13
Nguyen, Q. D., & Nguyen, H. T. (2023). Entrepreneurship education and entrepreneurial intention: The mediating role of entrepreneurial capacity. The International Journal of Management Education, 21(1), 100730.
O’Brien, E., Cooney, T. M., & Blenker, P. (2019). Expanding university entrepreneurial ecosystems to under-represented communities. Journal of Entrepreneurship and Public Policy, 8(3), 384–407.
Pavlik, J. V. (2023). Collaborating with ChatGPT: Considering the implications of generative artificial intelligence for journalism and media education. Journalism & Mass Communication Educator, 78(1), 84–93.
Peres, R., Schreier, M., Schweidel, D., & Sorescu, A. (2023). On ChatGPT and beyond: How generative artificial intelligence may affect research, teaching, and practice. International Journal of Research in Marketing.
Quality Assurance Agency for Higher Education (2018). Enterprise and entrepreneurship education: Guidance for UK higher education providers. Gloucester.
Short, C. E., & Short, J. C. (2023). The artificially intelligent entrepreneur: ChatGPT, prompt engineering, and entrepreneurial rhetoric creation. Journal of Business Venturing Insights, 19, 00388.
Siyahtas, A., & Çakir, V. O. (2021). The Effect of Benefits Gained from Leisure Activities on Entrepreneurship and Academic Hopelessness. Journal of Educational Issues, 7(2), 87-108.
Tatpuje, D. U., Kakade, A., Jadhav, V., & Ganbote, A. (2022). A comparative study on advanced skills of technology and entrepreneurial skills with the awareness and preparedness among the rural youths. Entrepreneurship Education, 5(1), 21–35.
Townsend, D. M., & Hunt, R. A. (2019). Entrepreneurial action, creativity, & judgment in the age of artificial intelligence. Journal of Business Venturing Insights, 11, 00126.
Virlia, S. (2019). Adolescents’ entrepreneurial orientation based on leisure time. In Adolescents’ entrepreneurial orientation based on leisure time: Virlia, Stefani.
Wraae, B., Tigerstedt, C., & Walmsley, A. (2021). Using Reflective Videos to Enhance Entrepreneurial Learning. Entrepreneurship Education and Pedagogy, 4(4), 740–761.
Wahl, D., & Münch, J. (2022). Turning Students into Industry 4.0 Entrepreneurs: Design and Evaluation of a Tailored Study Program. Entrepreneurship Education, 5(3), 225–259.