ارائه الگوی شایستگی مدیران شعب بانکی با رویکرد چابکی: مطالعه ای با رویکرد کیفی
الموضوعات :حمید صیدی سامانی 1 , احمد ودادی 2 , علی رضا امیرکبیری 3
1 - مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
3 - مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: شایستگی مدیران, چابکی, صنعت بانکداری,
ملخص المقالة :
شایسته سالاری از موضوعات مدیریت منابع انسانی است که در سطوح مختلف سازمانها مطرح می شود. از آن جایی که نیروی انسانی یکی از مهمترین سرمایههای هر سازمانی است و نقشی کلیدی در موفقیت سازمان ایفا می کند، فعالیتهای مربوط به منابع انسانی می تواند تاثیر فراوانی در ایجاد چابکی سازمان داشته باشد.هدف این پژوهش، ارائه الگوی شایستگی مدیران صنعت بانکداری با رویکرد چابکی می باشد. به این منظور در ابتدا به بررسی ادبیات تحقیق و پیشینه پژوهش پرداخته شده و سپس بر اساس انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته با 15 فرد متخصص در حوزه بانکداری که از سه بانک دولتی، خصوصی و خصولتی انتخاب شده بودند، چارچوب نظری تحقیق تدوین گردید. بر مبنای مصاحبه ها و استفاده از تحلیل مضمون در مورد آنها، چارچوب پژوهش شکل گرفت. در ادامه به منظور اعتبار سنجی چارچوب نهایی، 285 نفر از پرسنل به صورت نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس انتخاب و پرسشنامه هایی که روایی و پایایی آنها تایید شد بین این افراد توزیع شده و با توجه به عدم نرمال بودن توزیع داده ها، از روش حداقل مربعات جزیی و نرم افزار اسمارت پی ال اس 2 برای تحلیل های آماری استفاده شد. بر اساس مقادیر معنی الگوی پژوهش به صورت کلی تایید شد. با توجه به تحلیل های انجام شده، عوامل در چهار دسته "شایستگی های فردی"، "شایستگی های بین فردی"، "شایستگی های سازمانی" و "شایستگی های حوزه محیطی" گروه بندی شده با توجه به ضرایب مسیر شایستگی های سازمانی از همه مهم تر تشخیص داده شدند.
آریان، عاطفه؛ 1389؛ معرفی روش تحقیق کیفی- نظریه مبنایی؛ کتاب ماه علوم اجتماعی؛ شماره 25؛ 86-95
اسدی فرد، رویا؛ 1395؛ مدل شایستگی مدیران دولتی ایران (بر اساس صحیفه امام "ره") رویکرد استراتژی تئوری داده بنیاد؛ استاد راهنما: احمدعلی خائف الهی؛ دانشگاه تربیت مدرس؛ دانشکده علوم انسانی؛ پایان نامه کارشناسی ارشد
امیرکبیری، علی رضا؛ 1374؛ سازمان و مدیریت ( روی آوری نظام گرایانه و اقتضایی)؛ نشر هور؛ چاپ اول
تصدیقی، محمدعلی؛ 1399؛ موانع توسعه شایسته سالاری در اندیشه دینی و نحوه استفاده از منابع قدر ت در بین مدیران شایسته و نالایق؛ مجموعه مقالات اولین همایش توسعه شایسته سالاری در سازمان ها؛ تهران
دانایی فرد، حسن؛ الوانی، سیدمهدی؛ آذر، عادل؛ 1386؛ روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع ؛ انتشارات صفار؛ چاپ دوم
دانایی فرد، حسن؛ مظفری، زینب؛ 1398؛ ارتقاء روایی و پایایی در پژوهش های کیفی مدیریتی : تاملی بیر استراتژی های ممیزی پژوهشی؛ پژوهش های مدیریت؛ شماره اول؛ 131-162
زارعی متین، حسن؛ 1382؛ مبانی سازمان و مدیریت (رویکرد اقتضایی)؛ موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران؛ چاپ دوم
زاهدی، شمس السادات؛ 1392؛ گونه شناسی نظام های حکومتی و مدیریتی؛ انتشارات مهکامه
عابدیان اول، اکرم؛ 1399؛ طراحی مدل شایستگی مدیران گروه های آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد؛ استاد راهنما: مرتضی کرمی؛ دانشگاه فردوسی مشهد؛ پایان نامه کارشناسی ارشد
فرجی سبکبار، حسنعلی؛ بدری، سیدعلی؛ مطیعی لنگرودی، سیدحسن؛ شرفی، حجت الله ؛ 1399؛ سنجش میزان پایداری نواحی روستایی بر مبنای مدل تحلیل شبکه با استفاده از تکنیک بردا؛ مطالعه موردی نواحی روستایی شهرستان فسا ؛ پژوهش های جغرافیای انسانی؛ شماره 72
فرهی بوزنجانی، برزو؛ 1400؛ معرفی الگوی توسعه توانایی های مدیریتی مورد نیاز مدیران(نظام اداری کشور)؛ نشریه دانش مدیریت؛ شماره 68
مالمون، زینب؛ 1396؛ بررسی شایستگی های مدیران بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران بر اساس مدل بازخور 360 درجه؛ استاد راهنما: سوگند تورانی؛ دانشگاه علوم پزشکی تهران
Abraham, S.E., Karns, L.A., Shaw, K., and Mena, M.A., (2020), Managerial competencies and the managerial performance appraisal process, Journal of Management Development, Vol. 20, No. 10, pp.842-852 Athey, T. R., & Orth, M. S. (2019). Emerging competency methods for the future. Human Resource Management, Vol.38, No. 3, pp. 215-226. Brennan, M., Lewis, T., & konkel. S. (2023). A Competence-based Curriculum for Environmental Health. Paper presented at the Chartered institute of enviromental health Cardy, R.L. and Selvarajan, T.T. (2016), Competencies: Alternative frameworks for competitive advantage, Business Horizons, Vol. 49, pp. 235-245 Dubois, D.D. (Ed.) (2019), “Preface”, The Competency Casebook: Twelve Studies in Competency-Based Performance Improvement, HRD Press, Amherst, MA. Ekvall, G. and Arvonen, J. (2016), "Change-centered leadership: an extension of the twodimensional model", Scandinavian Journal of Management, Vol. 7 No. 1, pp. 17-26. Fang, C.H., Chang, S.T., and Chen, G.L. (2015), Competency development among Taiwanese healthcare middle manager: A test of the AHP approach, African Journal of Business Management Vol. 4, No. 13, pp. 2845-2855 Klagge, J. (2018), "Self-perceived development needs of today's middle managers", The Journal of Management Development, Vol. 17 No. 7, pp. 481-92. Lengnick-Hall, M. Lengnick-Hall, C. Andrade, L. Drake, B. (2019), Strategic human resource management: The evolution of the field, Human Resource Management Review, Vol. 19, pp.64-85 Mu¨ller, R. and Turner, R. (2010), Leadership competency profiles of successful project managers, International Journal of Project Management, Vol. 28, PP. 437–448 Patanakul, P. and Milosevic,D. (2018), A competency model for effectiveness in managing multiple projects, Journal of High Technology Management Research, Vol. 18, pp. 118-131 Raybould, M., Wilkins, H., (2015). Over-qualified and under-experienced: turning graduates into hospitality managers. International Journal of Contemporary Hospitality Management. Vol. 17, No.3, PP.203–216 Sandwith, P. (2013). A hierarchy of management training requirements: The competency domain model. Public Personnel Management, Vol.22, No.1, PP. 43-62. Shih, H. Sh.; Shyur, H. J. and Lee, E. S. (2017), "An Extension of TOPSIS for Group Decision Making",Mathematical and Computer Modelling, vol.45, pp.801–813 Trivellas, P. Drimoussis, C. (2013), Investigating Leadership Styles, Behavioural and Managerial Competency Profiles of Successful Project Managers in Greece, Social and Behavioral Sciences,vol. 73, PP. 692 – 700 Zopiatis, A. (2017), Is it art or science? Chef’s competencies for success, International Journal of Hospitality Management, Vol.29, PP. 459–467