شناسایی پیشایندها و پسایندهای عوامل پیشبین فرصتهای کارآفرینانه در شرکتهای بینالمللی
الموضوعات :علی فراهانی 1 , یونس وکیل الرعایا 2 , فریده حق شناس کاشانی 3 , علی فائض 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت، مرکز تحقیقات کارآفرینی، ایده پردازی و تجاری سازی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت، مرکز تحقیقات کارآفرینی، ایده پردازی و تجاری سازی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی, عوامل پیشبین, فرصتهای کارآفرینانه, نظریه داده بنیاد, شرکتهای بینالمللی,
ملخص المقالة :
از نظر محققان کارآفرینی، شناسایی فرصت نقش بسیار اساسی در فعالیت های کارآفرینانه دارد. آنان معتقدند که کارآفرینی نحوه تفکر و عمل بر مبنای فرصت است. کارآفرینی موجب خلق و باز آفرینی ارزش برای مالکان و ذی نفعان شده و فرصت قلب این فرایند است. اگر چه شناسایی فرصت ویژگی اصلی کارآفرینان محسوب میشود و بدون آن، فعالیت کارآفرینانه رخ نمی دهد، ولی تمام افراد قادر به شناخت فرصت نیستند بنابراین هدف از این مطالعه واکاوي مبحث پیشایندها و پسایندهای عوامل پیشبین فرصتهای کارآفرینانه است. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی و برحسب گردآوری دادهها، پژوهشی کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد است. دادهها از طریق مطالعه منابع مستند و مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 17 نفر از مدیران و همچنین کارشناسان فعال در حوزه کارآفرینی، از طریق نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی با استفاده از نرمافزار MAXQDA18 جمعآوری شد. در مرحلۀ کدگذاری باز، 61 کد مقدماتی از تحلیل مصاحبهها شناسایی شد. در دومین مرحله، کدگذاری محوری حول پدیده موردبررسی انجام شد. بر اساس یافتههاي پژوهش، پیشایندهای عوامل پیشبین فرصتهای کارآفرینانه (عوامل علی) در قالب هفت دسته رویدادهای خلاف انتظار، تغییرات مبتنی بر صنعت و ساختار بازار، کمبود مبتنی بر روشها، وضعیت متناقض، تغییر مبتنی بر ارزشها و شناخت، دانش جدید و ویژگیهای جمعیتی جاي گرفتند و پسایندهای (پیامدها) عوامل پیشبین فرصتهای کارآفرینانه در دو دسته مالی و مشهود و غیرمالی و نامشهود تعیین شدند.
خوشمرام، م. (1395). طراحی الگوی تشخیص فرصتهای کارآفرینی در بین کارآفرینان بخش کشاورزی استان کرمانشاه، رساله جهت دریافت درجه دکتری. کرمانشاه، دانشگاه رازی، دانشکده کشاورزی.
زیودار، م. (1398). فرصتهای کارآفرینانه: الگوها و رویکردها, پیشفرضها و دیدگاهها. سیاستنامه علم و فناوری، 9(4 (پیاپی 29) )، 47-55.
ضیاء، ب.، رضوانی، م.، و دارا، م. (1400). شناسایی الگوی بینالمللی سازی دیجیتال کسبوکارهای کوچک و متوسط (موردمطالعه: شرکتهای صنعت داروسازی). توسعه کارآفرینی، 14(4 )، 676-695.
فریدونی، ب. (1400). تأثیر گرایش به کارآفرینی بینالمللی بر نوآوری کسبوکارهای بینالمللی با میانجیگری کسب آمادگی بینالمللی شدن در شرکتهای دارویی، رساله جهت دریافت درجه دکتری. تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده مدیریت و حسابداری.
عبدی، ج. (1395). مطالعه عوامل تعیینکننده گرایش خیرین به کارآفرینی اجتماعی در فعالیتهای خیر خواهانه شهر زاهدان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشکده مدیریت، گروه مدیریت کارآفرینی.
غنی زاده، ن.، مبارکی، م.ح.، نیلی پور، ر.، مبینی دهکردی، ع.، و یدالهی فارسی، ج. (1399). الگوی طرحوارهای شناسایی فرصتهای کارآفرینانه. مطالعات رفتار سازمانی، 9(4 (پیاپی 36) )، 221-247.
حمزه نی طهرانی، م.، حقیقت منفرد، ج.، و باسخا، م. (1401). طراحی شبکه مضامین تشخیص فرصتهای کارآفرینانه در حوزه گردشگری درمانی. مدیریت کسبوکار بینالمللی، 5(1)، 167-182.
Alvarez, S. A. & Barney, J. B. (2017). Discovery and creation: Alternative theories of entrepreneurial action. Strategic Entrepreneurship Journal, 1, 11-26.
Ardichvili, A. & Cardozo, R. & Ray, S. (2015). A theory of entrepreneurial opportunity identification and development. Journal of Business Venturing 18, 105–123.
Baron, R. A. & Ensley, M. D. (2006). Opportunity recognition as the detection of meaningful patterns: Evidence from comparisons of novice and experienced entrepreneurs. Management Science, 52, 1331-1344.
Baron, R. A. (2007). Behavioral and cognitive factors in entrepreneurship: Entrepreneurs as the active element in new venture creation. Strategic Entrepreneurship Journal, 1, 167-182.
Baron, R. A. &Ozgen, E. (2018). Social sources of information in opportunity recognition: Effects of mentors, industry networks, and professional forums. Journal of Business Venturing, 22, 174-192.
Bazkiaei, H. A., Heng, L. H., Khan, N. U., Saufi, R. B. A., & Kasim, R. S. R. (2020). Do entrepreneurial education and big-five personality traits predict entrepreneurial intention among universities students?. Cogent business & management, 7(1), 1801217.
Casson, M. (1982). The Entrepreneur: An Economic Theory. Totowa, N. J.: Barnes & Noble.
Casson, M. & Wadeson, N. (2017). The discovery of opportunities: Extending the economic theory of the entrepreneur. Small Business Economics, 28(4), 285-300.
Doanh, D. C. (2021). The role of contextual factors on predicting entrepreneurial intention among Vietnamese students. Entrepreneurial Business and Economics Review, 9(1), 169-188.
Frese, M., & Gielnik, M. M. (2023).The psychology of entrepreneurship: action and process. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 10, 137-164.
Goss, D. (2017). Reconsidering Schumpeterian opportunities: The contribution of interaction ritual chain theory. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research 13(1), 3-18.
Gaglio, C. (2004). The role of mental simulations and counterfactual thinking in the opportunity identification process.Entrepreneurship: Theory and Practice, 28(6), 533- 553.
Gaglio, M. & Katz, J. A. (2011). The psychological basis of opportunity identification: Entrepreneurial alertness. Small Business Economics, 16(2), 95-111.
Hill, S. A. & Birkinshaw, J. M. (2010). Idea sets: Conceptualizing and measuring a new unit of analysis in entrepreneurship research. Organizational Research Methods, 13(1), 85-113.
Jabeur, S. B., Ballouk, H., Mefteh-Wali, S., & Omri, A. (2022). Forecasting the macrolevel determinants of entrepreneurial opportunities using artificial intelligence models. Technological Forecasting and Social Change, 175, 121353.
Krueger, N.J. (2016). Entrepreneurial potential and potential entrepreneurs. Entrepreneurship Theory and Practice, 19(3), 91-104.
Kirzner, I. M. (2018). The alert and creative entrepreneur: A clarification. Small Business Economics, 32(2), 145-152.
Singh, R. P. (2000).Entrepreneurial opportunity recognition through social networks. New York: Garland Publishing Inc. Shane, S. Prior knowledge and the discovery of entrepreneurial opportunities. Organization Science, 11(4), 448-469.
Shane, S. & Venkataraman, S. (2000). The Promise of Entrepreneurship as a Field of Research. Academy of Management Review, 25, 217-226.
Sarasvathy, S. D. (2016). Causation and effectuation: Toward a theoretical shift fromeconomic inevitability to entrepreneurial contingency. Academy of ManagementReview, 26(2), 243-288.
Vaghely, I. P. & Julien, P. A. (2015). Are opportunities recognized or constructed? An information perspective on entrepreneurial opportunity identification. Journal of Business Venturing, 25, 73–86.
Virasa, T., Sukavejworakit, K., & Promsiri, T. (2022). Predicting entrepreneurial intention and economic development: A cross-national study of its policy implications for six ASEAN economies. Heliyon, 8(5).
Zolin, R. &Kropp, F. (2019). How environmental and organizational complexity affects opportunity recognition in development projects. CINet, 969-980.