روش¬های یاددهی_ یادگیری و ارزشیابی برنامه درسی تربیت اخلاقی مبتنی بر اندیشه خواجه نصیرالدین طوسی
الموضوعات :
مهشید قاضی محسنی
1
,
محمد مهدی نادری
2
,
علی اصغر بیانی
3
,
حسن صائمی
4
,
مریم صفری
5
1 - دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران
2 - استادیار گروه فلسفه، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران
3 - استادیار ، گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاداسلامی ، آزادشهر ،ایران
4 - استادیار ، گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاداسلامی ، آزادشهر ،ایران
5 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاداسلامی ، آزادشهر ،ایران
الکلمات المفتاحية: برنامه درسی, روش های یاددهی – یادگیری, ارزشیابی, خواجه نصیرالدین طوسی.,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر با هدف شناخت روش های یاددهی – یادگیری و ارزشیابی برنامه درسی تربیت اخلاقی مبتنی بر اندیشه های امام خواجه نصیرالدین طوسی انجام شد. تحقیق به لحاظ هدف کاربری و به لحاظ روش انجام کار کیفی از نوع تحلیل مضمون است. جامعه آماری تحقیق کتاب های ترجمه شده خواجه نصیرالدین طوسی و مقالات و کتاب هایی که در این زمینه وجود دارد و حجم نمونه تا اشباع مفهومی ادامه داشت و روایی داده ها از طریق سویه سازی داده ها و پایائی از ضریب توافق 74/0 به دست آمد و ابزار تحقیق فیش برداری بود. یافته های تحقیق نشان داد که همان طور روش های یاددهی و یادگیری تربیت اخلاقی خواجه نصیر الدین طوسی شامل 3 مضمون اصلی شامل روش های بادگیری، روش های یادگیری مبتنی براخلاق، روش های خاص هر فرد است و 4 مضمون اصلی ارزشیابی مبتنی بر عملکرد؛ ابزارها و روشهای ارزشیابی، خودارزیابی و ارزشیابی توسط دیگران، ارزشیابی بر اساس فعالیتهای کمی و کیفی روش های ارزشیابی در تربیت اخلاقی شناسایی گردید در نتیجه می توان گفت که تربیت اخلاقی باید هم در فرآیند یاددهی و هم در ارزشیابیها به شیوهای عملی، تعاملی، و مبتنی بر عملکرد انجام شود. این رویکردها به توسعه مهارتهای اخلاقی در دانشآموزان و ایجاد محیطی که ارزشهای اخلاقی را ترویج میدهد، کمک میکنند. همچنین، توجه به تفاوتهای فردی و استفاده از روشهای متنوع در آموزش و ارزشیابی، به بهبود تأثیرگذاری و فراگیری آموزشهای اخلاقی کمک میکند.
Keywords: Curriculum, teaching-learning and evaluation methods, Khajeh Nasiraddin Tousi.