روایی و پایایی پرسشنامه سواد رایانهای و مقایسه آن در دانشجویان مجازی و غیر مجازی
الموضوعات :لیلا باقر پور 1 , خدیجه ابوالمعالی 2 , علی اکبر سیف 3
1 - مربی
2 - استاد
3 - استاد
الکلمات المفتاحية: پایایی, روایی, واژه های کلیدی: سواد رایانهای, توانایی, کاربرد,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه سواد رایانهای سون، راب و کاریس میادجی (2011) در دانشجویان مجازی و غیر مجازی دانشگاه علم و صنعت تهران در سال 1393 بود. برای انتخاب نمونه از روش تصادفی طبقه ای استفاده شد (250= n). شرکتکنندگان دو پرسشنامه سواد رایانه ایِ سون و همکاران و سواد کامپیوتری هرزگو کیندزمولر را تکمیل کردند. بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با روش عاملیابی محور اصلی و چرخش واریماکس، دو عامل منسجم و معنیدار برای پرسشنامه سواد رایانه ای شناسایی شد. عامل اول تحت عنوان کاربرد و عامل دوم تحت عنوان توانایی نامگذاری شد. این دو عامل 27/46 درصد از واریانس کل آزمون را تبیین کردند. همبستگی این مقیاس با پرسشنامه سواد رایانهای هرزگو کیندزمولر (791/0) مثبت و معنیدار بود و همسانی درونی (869/0=α) و پایایی آن به روش بازآزمایی (958/0 ) هم در سطح رضایت بخشی بود. نتایج آزمون تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که میانگین نمره های دانشجویان مجازی در نمره کل آزمون سواد کامپیوتری از میانگین دانشجویان غیر مجازی بیشتر است (01/0p < ).