• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - مقایسه بین فرهنگی مؤلفه‌های مقیاس تاب‌آوری با استفاده از روایی سازه
        نورماه حاج محمدرضا
        تاب‌آوری، قابلیت انسان برای سازگاری و غلبه بر خطر و سختی‌ها است و در هر فرد تحت تأثیر عوامل متفاوتی است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی است و با هدف مقایسه بین فرهنگی مقیاس تاب‌آوری انجام شد. جامعه آماری پژوهش، تمام دانشجویان دانشگاه آزاد تهران بودند که 400 نفر از دانشجویان ب چکیده کامل
        تاب‌آوری، قابلیت انسان برای سازگاری و غلبه بر خطر و سختی‌ها است و در هر فرد تحت تأثیر عوامل متفاوتی است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی است و با هدف مقایسه بین فرهنگی مقیاس تاب‌آوری انجام شد. جامعه آماری پژوهش، تمام دانشجویان دانشگاه آزاد تهران بودند که 400 نفر از دانشجویان به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار سنجش، پرسشنامه تاب‌آوری (کانر- دیویدسون، 2003) بود که پس از تکمیل شدن توسط دانش‌آموزان، داده‌ها از طریق تحلیل عاملی تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد، سازه تاب‌آوری از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است و پنج عامل هدفمندی، کنترل خود و توانایی حل مسئله، اعتقاد و خوش‌بینی را شامل می‌شود. مقایسه نتایج به‌دست آمده با نتایج تحلیل عاملی پرسشنامه در سایرکشورها (اسپانیا، هند و کره) نشان داد که تعداد مؤلفه‌ها و سؤالات مربوط به هر مؤلفه سازه تاب‌آوری، در بین کشورها متفاوت است، به‌علاوه مؤلفه‌های هدفمندی و توانمندی کنترل خود، سازه تاب‌آوری در فرهنگ ایرانی دارای اهمیت بیشتری است. بنابراین هنگام بررسی میزان تاب‌آوری افراد تفاوت‌های بین فرهنگی را باید در نظر داشت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - استانداردسازی فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه‌سوتا- نوجوان (MMPI-ARF) در دانش‌آموزان مدارس راهنمایی شهرستان آق‌قلا
        اعظم تازکی کامبیز کامکاری
        این تحقیق به استانداردسازیMMPI-ARFفرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندمحوری مینه سوتا- نوجوان در دانش آموزان مدارس راهنمایی شهرستان آق قلا پرداخته است. سؤال اصلی تحقیق این است که آیا فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا نوجوان (MMPI-ARF) در دانش آموزان مدارس چکیده کامل
        این تحقیق به استانداردسازیMMPI-ARFفرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندمحوری مینه سوتا- نوجوان در دانش آموزان مدارس راهنمایی شهرستان آق قلا پرداخته است. سؤال اصلی تحقیق این است که آیا فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا نوجوان (MMPI-ARF) در دانش آموزان مدارس راهنمایی شهرستان آق قلا دارای ویژگی های روان سنجی مطلوب است؟ روش تحقیق در حیطه تحقیقات روش شناختی با تأکید بر روان سنجی قرار می گیرد. جامعةآماری تمامی دانش آموزان مدارس راهنمایی شهرستان آق قلا به تعداد 3239 نفر (1056 نفر دانش آموز دختر، 1699 نفر دانش آموز پسر و 34 نفر دانش آموز مدرسه غیرانتفاعی پسر) هستند، که تعداد 100 نفر با روش نمونه گیری در دسترس، به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش فرم بازسازی شده شخصیتی چندوجهی مینه سوتا- نوجوان (MMPI-ARF) است که دارای روایی و اعتبار مطلوبی است. به منظور تعیین ضریب اعتبار پرسشنامه با تأکید بر تجانس درونی سؤال‌ها از دو روش آلفای کرانباخ و روش آزمون- بازآزمون در راستای بررسی ضریب ثبات استفاده شده است. برای بررسی ضرایب روایی از روایی ملاکی از نوع هم‌زمان استفاده شده که به این منظور از پرسشنامه سنجش ابعاد آسیب شناسی شخصیت (DAPP-BQ) و همبستگی دو پرسشنامه مذکور با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و در نهایت، از روایی سازه از نوع سلسله مراتبی و تعیین ضریب وضوح گرایی استفاده شده است. یافته ها نشان داد که تمامی ضرایب اعتبار بالاتر از 84/0 با روش آلفای کرانباخ و ضرایب بالاتر از 89/0 با روش آزمون- باز آزمون با اصلاح اسپیرمن- براون بوده که نشان دهنده ضریب اعتبار مطلوب پرسشنامه حاضر در 28 مقیاس مورد بررسی است. همچنین، فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا نوجوان (MMPI-ARF) با پرسشنامه سنجش ابعاد آسیب شناسی شخصیت در نوجوانان مدارس راهنمایی آق قلا دارای روایی هم‌زمان است. در نهایت، مشخص شد که فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا نوجوان (MMPI-ARF) دارای ساختار درونی بوده و شامل 28 مقیاس و چهار عامل است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - ویژگی‌های روان‌سنجی شاخص روابط خانوادگی (IFR) در دانش‌آموزان
        فرشته ترکاشوند آدیس کراسکیان موجمباری
        هدف: هدف از مطالعه حاضر روایی اعتبار و هنجار شاخص روابط خانوادگی (IFR) در دانش‌آموزان دبیرستانی بود. روش بررسی: استفاده ازشاخص الگوی روابط خانوادگی و مقیاس ارزیابیِ انطباق پذیری و همبستگی خانواده با حجم نمونه 618 که از این تعداد 308 نفر آن پسر و 310 نفر دختر بودند. سن چکیده کامل
        هدف: هدف از مطالعه حاضر روایی اعتبار و هنجار شاخص روابط خانوادگی (IFR) در دانش‌آموزان دبیرستانی بود. روش بررسی: استفاده ازشاخص الگوی روابط خانوادگی و مقیاس ارزیابیِ انطباق پذیری و همبستگی خانواده با حجم نمونه 618 که از این تعداد 308 نفر آن پسر و 310 نفر دختر بودند. سن آزمودنی ها بین 15 تا 18 سال بود. این پژوهش در در دانش‌آموزان دبیرستانی در استان البرز اجرا شد. یافته ها: برای آزمون فرضیه‌های پژوهش از تحلیل‌های نظریه کلاسیک روان‌سنجی شامل تحلیل عاملی اکتشافی با تحلیل مؤلفه‌‌های اصلی و تحلیل عاملی تأییدی برای بررسی روایی سازه شاخص روابط خانوادگی، همبستگی بین نمره کل و خرده مقیاس‌ها به عنوان روایی همگرا، همبستگی بین نمره شاخص روابط خانوادگی با مقیاس ارزیابیِ انطباق‌پذیری و همبستگی خانواده به عنوان روایی ملاکی، محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای برآورد همسانی درونی و بازآزمایی برای بررسی پایایی ابزار استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که ترکیب این سه عامل (درک متقابل خانوادگی، وابستگی خانوادگی، انسجام خانوادگی) بر روی هم 297/60 درصدِ کل واریانس ماده های شاخص روابط خانوادگی (IFR) را تبیین می‌کند. نیز می‌توان استنباط کرد که سهم عامل نخست تا سوّم در واریانس کل ماده‌های شاخص روابط خانوادگی (IFR) از بقیه عامل‌ها بالاتر است. بنابراین نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی نشان‌دهنده روایی سازه آزمون برای سنجش روابط خانوادگی در جامعه ایرانی است. رابطه بین نمره شاخص روابط خانوادگی با نمره مقیاس ارزیابیِ انطباق پذیری و همبستگی خانواده با اطمینان 99 درصد معنی است. این نتایج، نشان‌دهنده روایی ملاکی شاخص روابط خانوادگی در جامعه ایرانی است و نیزضرایب برآورد شده نشان دهنده اعتبار قابل قبول مقیاس و خرده مقیاس در هر دو بُعد همسانی درونی و پایایی است. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش، ویژگی‌های روان‌سنجی (روایی اعتبار و هنجار ) بر اساس شاخص روابط خانوادگی را نشان داده و دلایل آن را بیان می‌دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی ساختار عاملی و اعتباریابی پرسشنامه خود متمایزسازی دریک و مورداک(فرم کوتاه)
        محسن رسولی محمد حسین آسوده فرزانه تمرچی زهرا حسینی
        هدف: پژوهش حاضر به‌منظور بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی پرسشنامه تمایزیافتگی خود - فرم کوتاه دریک و همکاران (2015، DSI-SF))) انجام گرفت. روش: حجم نمونه این پژوهش شامل 1503 نفر (433 مرد و 1070زن) در رنج سنی (14-62 مرد) و (18- 59 زن) که با روش نمونه‌گیری در دسترس در چکیده کامل
        هدف: پژوهش حاضر به‌منظور بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی پرسشنامه تمایزیافتگی خود - فرم کوتاه دریک و همکاران (2015، DSI-SF))) انجام گرفت. روش: حجم نمونه این پژوهش شامل 1503 نفر (433 مرد و 1070زن) در رنج سنی (14-62 مرد) و (18- 59 زن) که با روش نمونه‌گیری در دسترس در سراسر کشور از کاربران شبکه‌های اجتماعی انتخاب شدند و سپس کاربران به پرسشنامه الکترونیکی تمایزیافتگی خود (DSI-SF) پاسخ دادند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که ساختار پرسشنامه از همسانی درونی قابل قبولی برخوردار است. در این تحقیق پس از بررسی روایی محتوا، برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و ضرایب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 741/0 به‌دست آمد. همچنین نتایج تحلیل مؤلفه‌های اصلی با استفاده از چرخش واریماکس منجر به استخراج پنج عامل شد. نتایج تحلیل عاملی مؤید آن است که ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با داده‌ها دارد و برازندگی تحلیل عاملی تأییدی بر پایه نرم افزار spss وجود عوامل پنجگانه را تأیید کرد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی، مؤید این است که ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با داده‌ها دارد و همه شاخص‌های نیکویی برازش، مدل را تأیید می کنند . بحث و نتیجه‌گیری: یافته های تحلیل عاملی، تقریباً مشابه تحقیقات انجام‌گرفته در فرهنگ اصلی و ضرایب پایایی و روایی نیز به نتایج تحقیقات پیشین نزدیک بود. بنابراین با توجه به خصوصیات روان‌سنجی مطلوب، این پرسشنامه ابزار مناسبی برای تعیین خودمتمایز‌سازی است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - روایی و پایایی پرسشنامه سواد رایانه‌ای و مقایسه آن در دانشجویان مجازی و غیر مجازی
        لیلا باقر پور خدیجه ابوالمعالی علی اکبر سیف
        هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه سواد رایانه‌ای سون، راب و کاریس میادجی (2011) در دانشجویان مجازی و غیر مجازی دانشگاه علم و صنعت تهران در سال 1393 بود. برای انتخاب نمونه از روش تصادفی طبقه ای استفاده شد (250= n). شرکت‌کنندگان دو پرسشنامه سواد رایانه ایِ سون چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه سواد رایانه‌ای سون، راب و کاریس میادجی (2011) در دانشجویان مجازی و غیر مجازی دانشگاه علم و صنعت تهران در سال 1393 بود. برای انتخاب نمونه از روش تصادفی طبقه ای استفاده شد (250= n). شرکت‌کنندگان دو پرسشنامه سواد رایانه ایِ سون و همکاران و سواد کامپیوتری هرزگو کیندزمولر را تکمیل کردند. بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با روش عامل‌یابی محور اصلی و چرخش واریماکس، دو عامل منسجم و معنی‌دار برای پرسشنامه سواد رایانه ای شناسایی شد. عامل اول تحت عنوان کاربرد و عامل دوم تحت عنوان توانایی نامگذاری شد. این دو عامل 27/46 درصد از واریانس کل آزمون را تبیین کردند. همبستگی این مقیاس با پرسشنامه سواد رایانه‌ای هرزگو کیندزمولر (791/0) مثبت و معنی‌دار بود و همسانی درونی (869/0=α) و پایایی آن به روش بازآزمایی (958/0 ) هم در سطح رضایت بخشی بود. نتایج آزمون تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که میانگین نمره های دانشجویان مجازی در نمره کل آزمون سواد کامپیوتری از میانگین دانشجویان غیر مجازی بیشتر است (01/0p < ). پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - ساخت و رواسازی سیاهه برای سنجش سلامت معنوی نوجوانان براساس فرهنگ ایرانی- اسلامی
        زهرا عباسپورآذر صادق تقی لو
        علیرغم توجه پژوهشگران حوزه دین و معنویت به ساخت ابزار اندازه‌گیری در سال‌های اخیر ساخت آن در حوزه سلامت معنوی کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ به همین دلیل در پژوهش حاضر با هدف معرفی ابزار کارآمد در این حوزه اقدام به طراحی سیاهه سلامت معنوی شد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و چکیده کامل
        علیرغم توجه پژوهشگران حوزه دین و معنویت به ساخت ابزار اندازه‌گیری در سال‌های اخیر ساخت آن در حوزه سلامت معنوی کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ به همین دلیل در پژوهش حاضر با هدف معرفی ابزار کارآمد در این حوزه اقدام به طراحی سیاهه سلامت معنوی شد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با رویکرد آزمون‌سازی انجام شد، جامعه آماری آن دانش‌آموزان مقطع دبیرستان شهرستان کرج بود که 628 نفر از آنان به روش نمونه‌برداری چند مرحله ای انتخاب و پرسشنامه‌های سلامت معنوی و پنج عامل شخصیت را تکمیل کردند. استفاده از تکنیک تحلیل مؤلفه‌های اصلی، ساختار 8 مؤلفه‌ای استخراج شد که در نهایت براساس نتایج تست اسکری 6 مؤلفه با چرخش واریماکس استخراج و و به ترتیب با عناوین دین‌باوری، آرامش قلبی، زیبایی‌شناسی معنوی، خویشتن‌پذیری، احساس مقدس بودن و معجزه‌باوری نامگذاری شدند. همچنین استفاده نتایج نشان داد که نمره‌های مؤلفه‌های استخراج شده از اعتبار بازآزمایی مطلوبی برخوردارند. در نهایت ضرایب همبستگی بین ابعاد سیاهه سلامت معنوی با عامل‌های صفات شخصیت منطبق بر انتظار بود. درکل نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که سیاهه سلامت معنوی از ویژگی‌های روان‌سنجی قابل قبول برای سنجش سلامت معنوی در نوجوانان برخوردار است. پرونده مقاله