هنجاریابی مهارتهای درکمطلب خواندن در دانشآموزان شهرستان ایلام
الموضوعات :
1 - استاد
الکلمات المفتاحية: کلید واژهها: خواندن, درک مطلب, راش, سؤال-پاسخ, هنجاریابی,
ملخص المقالة :
هدف: هدف این پژوهش، هنجاریابی مهارت های درکمطلبخواندن در یادگیرندگان مقاطع مختلف تحصیلی است. روش: در این پژوهش، روش نمونه گیری به صورت خوشه ای چند مرحله ای است که از نواحی سه گانۀ آموزشی شهر ایلام انتخاب شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از پارامترهای سؤال آزمون بر اساس مدل راش استفاده شده است. یافتهها: نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که آزموندرکمطلبدارای روایی مناسب و پایایی مطلوب است. در این آزمون حساسیت و دقت به ترتیب 98. و 95. بهدست آمد. پارامترهای دشواری سؤال بر اساس مدل راش نشان داد که اغلب سؤال ها دارای دشواری مطلوب هستند و با مدل برازش کامل دارند. منحنی تابع آگاهی آزمون هم نشان داد که آزمون درکمطلبدارای کاربردی مناسب در سطوح مورد نظر هستند. نتیجه گیری: در این پژوهش آزمون درکمطلبدارای ویژگی های روان سنجی مناسب برای تشخیص مشکلات و نارساییهای درکمطلبخوانده شده برای یادگیرندگان است.