مدلیابی معادلات ساختاری کمال گرایی والدین بر عملکرد تحصیلی با میانجی گری سبکهای هویت در دانش آموزان
الموضوعات :شهربانو دهرویه 1 , نجمه توکلی 2 , نغمه توکلی 3
1 - دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، گروه آموزش عالی ادیب، مازندران، ایران.
2 - موسسه آموزش عالی صنعتی مازندران، بابل، ایران.
3 - گروه روانشناسی تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
الکلمات المفتاحية: عملکرد تحصیلی, دانش آموزان, کمالگرایی والدین, فشار روانی ادراک شده, سبک-های هویت,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر، مدل ساختاری کمال گرایی والدین و فشار روانی ادراک شده با عملکرد تحصیلی با نقش میانجیگری سبکهای هویت در دانش آموزان بود. روش پژوهش همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانش آموز پسر پایه نهم شهرستان قائم شهر در نیمسال دوم تحصیلی 1398-1397 بودند. تعداد 330 نفر به عنوان حجم نمونه به روش در دسترس انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (EPT)، پرسشنامه کمال گرایی چند بعدی تهران (TMPS)، مقیاس سبک هویت برزونسکی (ISI-6G) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از معادلات ساختاری با نرم افزار SPSS18 و AMOS23 استفاده شد. نتایج نشان داد که متغیرهای کمال گرایی والدین، الگوهای ارتباطی خانواده، فشار روانی ادراک شده، تاب آوری، تعلل ورزی و سبک هویت بر عملکرد تحصیلی اثر مستقیم و معنیداری دارا هستند و همچنین اثر غیر مستقیم کمال گرایی والدین، الگوهای ارتباطی خانواده، فشار روانی ادراک شده، تاب آوری و تعلل ورزی با میانجیگری سبک هویت بر عملکرد تحصیلی مورد تایید واقع گردید. پژوهش حاضر نشانگر اهمیت عوامل شناختی مانند فشار روانی ادراک شده، سبک هویت، تاب آوری، کمال گرایی والدین و تعلل ورزی و عوامل اجتماعی مانند الگوهای ارتباطی خانواده در تبیین عملکرد تحصیلی است.
_||_