بررسی عملی بودن،اعتبار،روایی ونرم یابی پرسشنامه امیدواری اسنایدردر دانش آموزان
الموضوعات :
1 - آموزش و پرورش.مشاور تحصیلی
الکلمات المفتاحية: اعتبار, روایی, نرم یابی, امیدواری و دآنش آموزان.,
ملخص المقالة :
با توجه به شرایط فعلی جامعه برای بررسی میزان امیدواری در گروه های مختلف جامعه پرسشنامه امیدواری اسنایدر را برای بررسی میزان امیدواری بر روی گروه دآنش آموزان مقطع متوسطه دوم که دارای دامنه سنی 18-15 سال بود در زمینه امیدواری مورد بررسی علمی و فنی قرار دادیم. هدف ازاین پژوهش بررسی ویژگیهای روانسنجی(اعتباروروایی)پرسشنامه امیدواری اسنایدر(1991)بود.بدین منظوریک گروه نمونه با حجم455 نفر(220 نفر پسر و 235 نفردختر) از طریق نمونه برداری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند.ضریب اعتبار پرسشنامه 10سوالی از طریق فرمول کلی ضریب آلفای کرونباخ784/.به دست آمد.و از راه بازازمایی 75/. بدست آمد. برای روایی سازه از روش تحلیل مؤلفه های اصلی (pc)استفاده شد.نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان می دهد 2 عامل استخراج شده 67/41 درصد کل واریانس متغیرها را تبیین می کند. 2 عامل شامل:تفکر عاملی(توانایی طراحی بر روی هدف های مطلوب) وتفکر راهبردی(برنامه ریزی برای رسیدن به هدف) است.افزون برآن بین میانگین نمرات امیدواری دختران وپسران تفاوت معنادارمشاهده نشد.با توجه به میزان پایایی روایی بدست آمده، آزمون امیدواری اسنایدر ابزاری است که می تواند مورد استفاده دآنش آموزان در مراکز مشاوره،کلینیک ها،مدارس و سایر ارگانها مورد استفاده قرار بگیرد.