بررسی عملی بودن،اعتبار،روایی ونرم یابی پرسشنامه امیدواری اسنایدردر دانش آموزان
محورهای موضوعی : روان سنجی
1 - آموزش و پرورش.مشاور تحصیلی
کلید واژه: اعتبار, روایی, نرم یابی, امیدواری و دآنش آموزان.,
چکیده مقاله :
با توجه به شرایط فعلی جامعه برای بررسی میزان امیدواری در گروه های مختلف جامعه پرسشنامه امیدواری اسنایدر را برای بررسی میزان امیدواری بر روی گروه دآنش آموزان مقطع متوسطه دوم که دارای دامنه سنی 18-15 سال بود در زمینه امیدواری مورد بررسی علمی و فنی قرار دادیم. هدف ازاین پژوهش بررسی ویژگیهای روانسنجی(اعتباروروایی)پرسشنامه امیدواری اسنایدر(1991)بود.بدین منظوریک گروه نمونه با حجم455 نفر(220 نفر پسر و 235 نفردختر) از طریق نمونه برداری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند.ضریب اعتبار پرسشنامه 10سوالی از طریق فرمول کلی ضریب آلفای کرونباخ784/.به دست آمد.و از راه بازازمایی 75/. بدست آمد. برای روایی سازه از روش تحلیل مؤلفه های اصلی (pc)استفاده شد.نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان می دهد 2 عامل استخراج شده 67/41 درصد کل واریانس متغیرها را تبیین می کند. 2 عامل شامل:تفکر عاملی(توانایی طراحی بر روی هدف های مطلوب) وتفکر راهبردی(برنامه ریزی برای رسیدن به هدف) است.افزون برآن بین میانگین نمرات امیدواری دختران وپسران تفاوت معنادارمشاهده نشد.با توجه به میزان پایایی روایی بدست آمده، آزمون امیدواری اسنایدر ابزاری است که می تواند مورد استفاده دآنش آموزان در مراکز مشاوره،کلینیک ها،مدارس و سایر ارگانها مورد استفاده قرار بگیرد.
According to the current situation of the society to assess the level of hope in different groups of society, we examined the Snyder Hope Questionnaire to assess the level of hope on the group of high school students who had an age range of 15-18 years in the field of hope scientifically and technically. The purpose of this research was studying psychometric(reliability,validity)snyder hopefulness questionnaire (1991).a sample group of 455 (220 boys and 235 girls)selected by cluster random sampling method .After gathering and analyzing data ,the reliabity confficient of cronbach Alpha was equal to ./784.and obtained by retesting ./75. In order to determine inventory validity the principle component was used. Result factor analysis exploration component showed that 2 factors determine 41/67 of the whole variance of variables .The Result extraction2 factor include:1-factor thinking(ability to desiging to target goals)2-strategic thinking(plan to achieve the goal).There is no significant difference between Hopefulness scores of boys and girls . Due to the reliability of the obtained validity, Snyder's hope test is a tool that can be used by students in counseling centers, clinics, schools and other organs.