ویژگیهای روانسنجی آزمون کلورادو (CLDQ) در هنرجویان هنرستان های پسرانه شهر رودهن در سال تحصیلی 98-97
الموضوعات :قدیر قدیری علمداری 1 , حسین بیگدلی 2 , رضا حسین پور 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه روان شناسی و مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق، تهران، ایران.
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: پایایی, ویژگی های روانسنجی, روایی, آزمون کلورادو,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی آزمون کلورادو (CLDQ) انجام شد. در این میان هنرجویان هنرستانها به دلیل ماهیت رشته تحصیلیشان، بایستی از پشتکار، تمرکز بر هدف، تعمق و ژرفنگری و قدرت حل مسئله بالایی برخوردار باشند تا بتوانند به اهداف برنامه های درسی رشتههای فنی و حرفه ای دست یابند. روش پژوهش، تحلیل عاملی اکتشافی بود. جامعه آماری شامل 367 نفر از هنرجویان هنرستان های پسرانه شهید چمران و آیت الله رفسنجانی در سال تحصیلی 98-97 در شهر رودهن بود و بعد از غربالگری،120 نفر با نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. اعتبار پرسشنامه کلورادو با ضریب آلفای کرونباخ برابر با 90/0 و با استفاده از روش بازآزمایی94/0 می باشد که نشان از همسانی درونی و پایایی بالا است. سه عامل را آشکار شد که هر پنج عامل خواندن، شناخت اجتماعی، اضطراب اجتماعی و مشکلات فضایی و ریاضی را شامل می شود. با توجه به نتایج بدست آمده این مقیاس از روایی و پایایی بالایی برخوردار است و می تواند به عنوان یک ابزار خودسنجی مفید برای اختلالات یادگیری مورد استفاده قرار گیرد.
_||_