• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - ویژگی‌های روانسنجی آزمون کلورادو (CLDQ) در هنرجویان هنرستان های پسرانه شهر رودهن در سال تحصیلی 98-97
        قدیر قدیری علمداری حسین بیگدلی رضا حسین پور
        پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های روانسنجی آزمون کلورادو (CLDQ) انجام شد. در این میان هنرجویان هنرستان‌ها به دلیل ماهیت رشته تحصیلی‌شان، بایستی از پشتکار، تمرکز بر هدف، تعمق و ژرف‌نگری و قدرت حل مسئله بالایی برخوردار باشند تا بتوانند به اهداف برنامه های درسی رشته‌های فن چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های روانسنجی آزمون کلورادو (CLDQ) انجام شد. در این میان هنرجویان هنرستان‌ها به دلیل ماهیت رشته تحصیلی‌شان، بایستی از پشتکار، تمرکز بر هدف، تعمق و ژرف‌نگری و قدرت حل مسئله بالایی برخوردار باشند تا بتوانند به اهداف برنامه های درسی رشته‌های فنی و حرفه ای دست یابند. روش پژوهش، تحلیل عاملی اکتشافی بود. جامعه آماری شامل 367 نفر از هنرجویان هنرستان های پسرانه شهید چمران و آیت الله رفسنجانی در سال تحصیلی 98-97 در شهر رودهن بود و بعد از غربالگری،120 نفر با نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. اعتبار پرسشنامه‌ کلورادو با ضریب آلفای کرونباخ برابر با 90/0 و با استفاده از روش بازآزمایی94/0 می باشد که نشان از همسانی درونی و پایایی بالا است. سه عامل را آشکار شد که هر پنج عامل خواندن، شناخت اجتماعی، اضطراب اجتماعی و مشکلات فضایی و ریاضی را شامل می شود. با توجه به نتایج بدست آمده این مقیاس از روایی و پایایی بالایی برخوردار است و می تواند به عنوان یک ابزار خودسنجی مفید برای اختلالات یادگیری مورد استفاده قرار گیرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - ویژگی های روان سنجی عزت نفس روزنبرگ
        فاطمه ضیایی حوریه قنبری
        در جامعه امروزی بین یک دوم تا یک سوم از نوجوانان به ویژه در اوایل دوره نوجوانی با مشکل عزت نفس روبرو هستند. از آنجا که عزت نفس بر پیشرفت تحصیلی از دبستان تا پایان دوره تحصیلی تاثیر دارد و شواهد قابل توجهی نشان می دهد بین عزت نفس پایین با افسردگی، افت تحصیلی وحتی عضویت د چکیده کامل
        در جامعه امروزی بین یک دوم تا یک سوم از نوجوانان به ویژه در اوایل دوره نوجوانی با مشکل عزت نفس روبرو هستند. از آنجا که عزت نفس بر پیشرفت تحصیلی از دبستان تا پایان دوره تحصیلی تاثیر دارد و شواهد قابل توجهی نشان می دهد بین عزت نفس پایین با افسردگی، افت تحصیلی وحتی عضویت در گروه های اخلال گر در مدرسه رابطه وجود دارد.علاوه براین پژوهش ها نشان دادندکه عزت نفس بالا با پیشرفت تحصیلی وموفقیت شغلی از یک سو و رابطه بین عزت نفس پایین با شکست تحصیلی، افسردگی، اضطراب، خشونت ومصرف مواد مخدر را از سوی دیگر تایید کرده اند لذا داشتن پرسشنامه ایی با هنجار ایرانی ضروری می باشد. در این پژوهش ویژگیهای روان سنجی (پایایی و روایی) پرسشنامه مقیاس عزت نفس روزنبرگ بررسی شده است. یک گروه نمونه از سه منطقه آموزش و پرورش مناطق 2، 4 و 21 با حجم300 نفر از طریق نمونه برداری خوشه ای چند مرحله ای از دبیرستان های پسرانه شهر تهران انتخاب شدند. دانش آموزان به پرسشنامه مقیاس عزت نفس روزنبرگ پاسخ دادند. این پرسشنامه شامل10 سوال بود که عامل کلی احساس ارزشمندی شخص را مورد ارزیابی قرار می دهد. شاخص کفایت نمونه برداری 83/0 و 001/0 determinant= به دست آمد . نتایج ما نشان داد که پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ دو عامل عزت نفس مثبت و عزت نفس منفی را شامل می شود. 47 درصد از عزت نفس توسط این دو عامل تبیین می شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - مدل ساختاری طلاق عاطفی در ارتباط با ناگویی هیجانی و بخشودگی بین فردی با نقش میانجی نارضایتی زناشویی در زنان
        آنسته امیرخسروی هادی بهرامی ابوطالب سعادتی شامیر
        هدف پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری طلاق عاطفی در ارتباط با ناگویی هیجانی و بخشودگی بین فردی با نقش میانجی نارضایتی زناشویی در زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره خانواده بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی با رویکرد مدل معادلات ساختاری بود. از جامعه آماری زنان مراجعه کننده به کل چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری طلاق عاطفی در ارتباط با ناگویی هیجانی و بخشودگی بین فردی با نقش میانجی نارضایتی زناشویی در زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره خانواده بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی با رویکرد مدل معادلات ساختاری بود. از جامعه آماری زنان مراجعه کننده به کلینیک‌های روانشناختی و مراکز مشاوره، با استفاده از روش تصادفی خوشه-ای 440 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس طلاق عاطفی گاتمن (1994)، ناگویی هیجانی بگبی و همکاران (1994)، بخشودگی بین فردی پولارد و همکاران (1998) و رضایت زناشویی انریچ (1989) استفاده شد. به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که تمام شاخص‌های برازش مدل با داده‌ها از مقادیر قابل قبولی برخوردار هستند. ناگویی هیجانی (01/0≥p و 773/4=t) به طور مستقیم و بخشودگی بین فردی (01/0≥p و 06/8=t) و رضایت زناشویی (01/0≥p و 30/9=t) بطور معکوس و معنی‌دار می‌تواند طلاق عاطفی را مورد پیش‌بینی قرار دهد. نتیجه آزمون بوت استرپینگ نیز نشان داد که رضایت زناشویی نقش میانجی گرانه معنی داری در ارتباط بین ناگویی هیجانی و بخشودگی بین فردی با طلاق عاطفی دارد. در مجموع می‌توان گفت کاهش طلاق عاطفی زنان باید به مؤلفه‌های ناگویی هیجانی و نارضایتی زناشویی به عنوان عوامل تسریع بخش طلاق عاطفی و به مولفه بخشودگی بین فردی به عنوان عاملی که باعث می‌شود تا طلاق عاطفی بین زوجین کاهش یابد، توجه شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - اعتبار و روایی پرسشنامه شعردرمانی
        علی اکبر صلاحی سهیلا خالقی تبار محدثه آقابراری گاوزنی مهسا ذوالفقاری زهرا طریقت رام مهدی غلامیان شکوفه گلرخیان
        تحقیق حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی آزمون شعردرمانی که یک ابزار مناسب، پایا و دقیق برای سنجش باشد، تدوین شده است. روش پژوهش، توصیفی و اکتشافی است و نمونه آماری این پژوهش شامل شهروندان متاهل و مجرد، دارای مدرک تحصیلی از زیردیپلم تا دکتری با بازه سنی ۱۱ تا ۶۵ سال شهر تهرا چکیده کامل
        تحقیق حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی آزمون شعردرمانی که یک ابزار مناسب، پایا و دقیق برای سنجش باشد، تدوین شده است. روش پژوهش، توصیفی و اکتشافی است و نمونه آماری این پژوهش شامل شهروندان متاهل و مجرد، دارای مدرک تحصیلی از زیردیپلم تا دکتری با بازه سنی ۱۱ تا ۶۵ سال شهر تهران در سال ۱۳۹۹ بود. که تعداد ۳۰۱ نفر به صورت در دسترس انتخاب شد. روش گردآوری اطلاعات نیز به صورت غیر تصادفی و به صورت در دسترس بود؛ برای بدست آوردن روایی محتوا از نوع صوری پرسشنامه از نظرات استاد راهنما و چندین تن از دیگر اساتید و متخصصین و کارشناسان استفاده شد، که روایی صوری آن تایید گردید. پایایی آزمون دو روش ضریب آلفای کرونباخ و دونیمه کردن آزمون استفاده گردید. نتایج حاصل عدد 92/0 برای آلفای کرونباخ را نشان داد که بیانگر پایایی بسیار خوبی برای پرسشنامه بود، بعد از آن تک آلفای تک تک سوالات نیز با نمره کلی بررسی و تمامی سوالات نیز نمرات خیلی خوبی داشتند که نیاز به حذف سوالات نبود. در ادامه از روش دو نیمه کردن آزمون استفاده شد و سپس از روش همبستگی پیرسون استفاده شد که 79/0 را نشان می‌داد که بیانگر ارتباط بسیار خوبی برای پرسشنامه محسوب گردید. لذا پرسشنامه فوق از روایی و پایای مناسبی برخوردار است و می توان در سنجش شعر درمانی از آن استفاده نمود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - پرخاشگری سایبری در نوجوانان: یک مطالعه روانسنجی
        اصغر مینائی بهروز کاظمی دانا
        پرخاشگری سایبری یک از مشکلات سازگاری دوره نوجوانی است که توجه پژوهش گران را در محیط مدارس و بیروناز مدارس به خود معطوف کرده، و نوعی از خشونت است که به صورت تکراری و در طول زمان با استفاده ازوسایل الکترونیکی توسط افراد قلدر در فضای سایبری اتفاق می افتد و اثرات نامطلوبی ب چکیده کامل
        پرخاشگری سایبری یک از مشکلات سازگاری دوره نوجوانی است که توجه پژوهش گران را در محیط مدارس و بیروناز مدارس به خود معطوف کرده، و نوعی از خشونت است که به صورت تکراری و در طول زمان با استفاده ازوسایل الکترونیکی توسط افراد قلدر در فضای سایبری اتفاق می افتد و اثرات نامطلوبی برجای می گذارد.پژوهش حاضر باهدف مطالعه روان سنجی پرسشنامه پرخاشگری سایبری نوجوانان در بین دانش آموزان ایرانی انجام شد. نمونه پژوهش 386 نفر از دانش آموزان (219 دختر و 167 پسر) شهر زنجان بودند؛ روش نمونه‌گیری از روش خوشه‌ای استفاده شد که نمونه منتخب پرسشنامه پرخاشگری سایبری (CYBA) را تکمیل کردند. نتایج نشان داد که پرسش‌نامه شامل 3 عامل است که درمجموع 45/66 درصد از واریانس کل را تبیین نمود و همسانی درونی کل پرسش نامه به روش ضریب امگا، 90/0 به دست آمد و همچنین نتایج همبستگی منفی این پرسش نامه با مقیاس همدلی و همبستگی مثبت با مقیاس تکانش گری شاهدی بر روایی همزمان این مقیاس بود. در ادامه، نتایج نشان داد که در بروز پرخاشگری سایبری در بین دختران و پسران تفاوت معناداری وجود دارد. این مطالعه تأییدی بر قابلیت اعتماد و مناسب بودن پرسش نامه جهت سنجش پرخاشگری سایبری در جامعه دانش آموزان است. پرونده مقاله