بررسی اثرات جهانیشدن و لزوم مدیریت آموزش با تأکید بر سند تحول بنیادین آموزشوپرورش
الموضوعات :ابراهیم شیخ بهائی 1 , جهانبخش رحمانی 2 , زهره سعادتمند 3
1 - دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، واحد واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران،
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت آموزشی, آموزشوپرورش, سند تحول بنیادین, جهانیشدن,
ملخص المقالة :
موضوع جهانیشدن بهعنوان یکی از واقعیتهای جامعه بشری در زمان حاضر قلمداد میشود. جهانیشدن فراتر از مرزها عمل میکند و همین موجب شکنندگی بسیاری از حوزههای زندگی جوامع و تحت تأثیر قرار گرفتن آن شده است. این واقعیت همراه با فرصتها و تهدیدهایی برای جوامع است که توجه به آن جدی و ضروری است. جهانیشدن در حوزه آموزش دارای تأثیرات عمیقی بوده است بهگونهای که همه نظامهای آموزشی نسبت به جهانیشدن آموزش و تغییرات پیش رو آگاه شدند. هدف اصلی این پژوهش نیز بررسی اثرات جهانیشدن و لزوم مدیریت آموزش با تأکید بر سند تحول بنیادین آموزشوپرورش بود. این پژوهش با کیفی و تحلیل مضمون انجام گرفت. همچنین به لحاظ هدف نیز کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش تمام متون اسناد سند تحول بنیادین قوانین مرتبط به آموزشوپرورش در راستای جهانیسازی در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی بود. مراحل تجزیهوتحلیل نیز با روش کدگذاری انجام شد. برای اعتبار یافتهها ابتدا محقق خود مجدد به کدگذاری پرداخت و تمام مراحل کدگذاریها را در اختیار چند استاد برجسته حوزه تعلیم و تربیت قرارداد تا به داوری و بیان دیدگاه خود راجع یافتهها بپردازند که این امر با برخی تغییرات و اصلاحات همراه بود. همچنین برای پایایی نیز چند متن بهتصادف انتخاب شد و همراه با کدگذار دیگری به کدگذاری مجدد پرداخته شد که ضریب توافق 79/0 حاصل شد. یافتهها نشان داد مضامین آموزشی جهانی شدن شامل(بازمهندسی آموزشی و سیاستی، اصلاح محتوا و توسعه ظرفیت پژوهش و نوآوری)؛ مضامین تربیتی شامل (تعمیق تربیت و آداب اسلامی و تربیت شهروند جهانی) و مضامین فرهنگی شامل(تنوعبخشی، افزایش مشارکت، ارتقای منزلت اجتماعی و افزایش نقش شوراها) است.
_||_