طراحی الگوی چابکی سازمانی مدیران آموزشی (مورد مطالعه مدیران ادارات آموزش و پرورش استان لرستان)
الموضوعات :محمد ضرونی 1 , ابراهیم پور حسینی 2 , حسین مهرداد 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران،
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش و پرورش, چابکی سازمانی, سازمان ها, عامل فرهنگی, عامل انسانی,
ملخص المقالة :
امروزه شرایط حاکم بر سازمان و نهادهای آموزشی به گونهای است که رقابت پذیری و پاسخگویی به تقاضاهای مشتریان و مراجعه کنندگان اجتناب ناپذیر است. در این راستا، سازمان آموزش و پرورش به عنوان سازمانی آموزشی با طیف وسیعی از منابع انسانی سر و کار دارد که برای مدیریت آنان، استراتژی چابکی سازمانی ضروری است. هدف این پژوهش، رائه الگوی چابکی سازمانی مدیران آموزشی (مورد مطالعه مدیران ادارات آموزش و پرورش استان لرستان) بود. روش پژوهش حاضر، کیفی از نوع تکنیک دلفی و از لحاظ هدف، تحقیقی کاربردی بود. جامعه پژوهش شامل اساتید دانشگاهی رشتههای مدیریت آموزشی و برنامهریزی درسی استان لرستان در سال 400- 1399 بودند که تعداد 14 نفر از آنان به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش در ابتدا مصاحبههای نیمه ساختاریافته و در ادامه با تدوین پرسشنامه دو مرحله تکنیک پانل اجرا شد. بعد از انجام مصاحبهها و شناسایی شاخصها و مؤلفههای چابکی سازمانی، دو مرحله پانل دلفی انجام شد تا در نهایت ضریب توافق بین خبرگان 76/0 حاصل شد. یافتهها نشان داد 56 شاخص و 6 مولفه اصلی (عامل فرهنگی، عامل خدمتی، عامل فرآیندی (سازمانی)، عامل دانشی (تکنولوژی)، عامل مدیریتی و عامل انسانی) برای چابکی سازمانی وجود دارد. بر اساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت چابکی سازمانی برای آموزش و پرورش با توجه به جمعیت زیاد این سازمان جهت پاسخگویی به نیازهای معلمان، دانشآموزان و اولیا امری ضروری است که توجه به مولفه هایی مانند عوامل فرهنگی، خدمتی، عامل فرآیندی (سازمانی)، دانشی (تکنولوژی)، مدیریتی و انسانی می تواند تا حد زیادی به چابکی سازمانی منجر شود.
_||_